rackarhulda 8 Postad 2 December , 2016 Hej ! Kan man låta en batteriladdare sitta i /underhållsladda året runt , vid bryggan när man inte använder båten , på land under vintern , utan att något tar skada ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 2 December , 2016 Det går utmärkt och är f.ö rekommenderat om man inte tar ur batterierna. Däremot... skulle jag inte göra det med en "skit"-laddare. Jag gör så med en CTEK M100 över vintern. Man ska ha en laddare som håller float-spänningen bra. Peo 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 2 December , 2016 Jag ser ingen anledning att ha laddaren ansluten hela tiden, varken i hemmahamnen eller under vintern på uppläggningen. Vid torrsättning laddar jag batterierna, laddar en gång till mitt i vintern och innan sjösättningen. Under sommartid om inte batterierna räcker till är det väl snarare ett spänningsaggregat som behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 2 December , 2016 Det funkar bra att ha laddare permanent inkopplat, vi har haft de på motorcyklarna i tio år nu, ena hojjens batteri tog slut förra året, men det var från -06. I båten har jag solpaneken som laddar genom solen som kommer genom presennningen, det blir bara 0,4A som mest, men det håller startbanken och förbruksrbanken laddad genom en DC-DC enhet. Så jag skulle inte vara rädd för att ha batterierna på laddning kontinuerligt. Så står tex. Opperationsborden runt om på våra sjukhus. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rackarhulda 8 Postad 3 December , 2016 Jag tackar för svaren . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rackarhulda 8 Postad 3 December , 2016 Jag ser ingen anledning att ha laddaren ansluten hela tiden, varken i hemmahamnen eller under vintern på uppläggningen. Vid torrsättning laddar jag batterierna, laddar en gång till mitt i vintern och innan sjösättningen. Under sommartid om inte batterierna räcker till är det väl snarare ett spänningsaggregat som behövs. Jag vet att det kanske inte behövs men jag har ju även 220 inkopplat i båten , på vintern är det rätt bekvämt att komma upp i båten och bara tända arbetsbelysning Lysrör/sladdlampa tex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjelie 25 Postad 3 December , 2016 (redigerade) Jag har en traktor alltid inkopplad. Bara för att vara säker att det finns kräm i batterierna. Använder en CTek men det finns flera andra märken som fungerar nuförtiden. Redigerad 3 December , 2016 av Fjelie 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 3 December , 2016 Jag ser ingen anledning att ha laddaren ansluten hela tiden, varken i hemmahamnen eller under vintern på uppläggningen. Vid torrsättning laddar jag batterierna, laddar en gång till mitt i vintern och innan sjösättningen. Under sommartid om inte batterierna räcker till är det väl snarare ett spänningsaggregat som behövs. Jag brukar ha laddarna anslutna över en timer, som är påslagen några timmar per dygn. Men då gäller det att man har en modernare laddare som har "autostart" de älsta Ctec laddarna hade inte detta, utan man var tvungen att starta dem manuellt vid varje start. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 3 December , 2016 Jag ser ingen anledning att ha laddaren ansluten hela tiden, varken i hemmahamnen eller under vintern på uppläggningen. Vid torrsättning laddar jag batterierna, laddar en gång till mitt i vintern och innan sjösättningen. Under sommartid om inte batterierna räcker till är det väl snarare ett spänningsaggregat som behövs. Jag vet att det kanske inte behövs men jag har ju även 220 inkopplat i båten , på vintern är det rätt bekvämt att komma upp i båten och bara tända arbetsbelysning Lysrör/sladdlampa tex. Jag ser större behov av 220 hela tiden än att ha laddaren på hela tiden, då kan man lätt plugga in laddaren. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rackarhulda 8 Postad 4 December , 2016 Jag ser ingen anledning att ha laddaren ansluten hela tiden, varken i hemmahamnen eller under vintern på uppläggningen. Vid torrsättning laddar jag batterierna, laddar en gång till mitt i vintern och innan sjösättningen. Under sommartid om inte batterierna räcker till är det väl snarare ett spänningsaggregat som behövs. Jag vet att det kanske inte behövs men jag har ju även 220 inkopplat i båten , på vintern är det rätt bekvämt att komma upp i båten och bara tända arbetsbelysning Lysrör/sladdlampa tex. Jag ser större behov av 220 hela tiden än att ha laddaren på hela tiden, då kan man lätt plugga in laddaren. Du har en poäng Pentax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser