Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
rackarhulda

Smart batteriladdare

Rekommendera Poster

Hej ! Kan man låta en batteriladdare sitta i /underhållsladda året runt , vid bryggan när man inte använder båten , på land under vintern , utan att något tar skada ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går utmärkt och är f.ö rekommenderat om man inte tar ur batterierna. Däremot... skulle jag inte göra det med en "skit"-laddare. Jag gör så med en CTEK M100 över vintern. Man ska ha en laddare som håller float-spänningen bra.

 

Peo

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser ingen anledning att ha laddaren ansluten hela tiden, varken i hemmahamnen eller under vintern på uppläggningen.

Vid torrsättning laddar jag batterierna, laddar en gång till mitt i vintern och innan sjösättningen.

 

Under sommartid om inte batterierna räcker till är det väl snarare ett spänningsaggregat som behövs.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Det funkar bra att ha laddare permanent inkopplat, vi har haft de på motorcyklarna i tio år nu, ena hojjens batteri tog slut förra året, men det var från -06.

I båten har jag solpaneken som laddar genom solen som kommer genom presennningen, det blir bara 0,4A som mest, men det håller startbanken och förbruksrbanken laddad genom en DC-DC enhet.

Så jag skulle inte vara rädd för att ha batterierna på laddning kontinuerligt.

Så står tex. Opperationsborden runt om på våra sjukhus.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser ingen anledning att ha laddaren ansluten hela tiden, varken i hemmahamnen eller under vintern på uppläggningen.

Vid torrsättning laddar jag batterierna, laddar en gång till mitt i vintern och innan sjösättningen.

 

Under sommartid om inte batterierna räcker till är det väl snarare ett spänningsaggregat som behövs.

 

Jag vet att det kanske inte behövs men jag har ju även 220 inkopplat i båten , på vintern är det rätt bekvämt att komma upp i båten och bara tända arbetsbelysning Lysrör/sladdlampa tex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en traktor alltid inkopplad. Bara för att vara säker att det finns kräm i batterierna. Använder en CTek men det finns flera andra märken som fungerar nuförtiden.

Redigerad av Fjelie
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser ingen anledning att ha laddaren ansluten hela tiden, varken i hemmahamnen eller under vintern på uppläggningen.

Vid torrsättning laddar jag batterierna, laddar en gång till mitt i vintern och innan sjösättningen.

 

Under sommartid om inte batterierna räcker till är det väl snarare ett spänningsaggregat som behövs.

Jag brukar ha laddarna anslutna över en timer, som är påslagen några timmar per dygn. Men då gäller det att man har en modernare laddare som har "autostart" de älsta Ctec laddarna hade inte detta, utan man var tvungen att starta dem manuellt vid varje start.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag ser ingen anledning att ha laddaren ansluten hela tiden, varken i hemmahamnen eller under vintern på uppläggningen.

Vid torrsättning laddar jag batterierna, laddar en gång till mitt i vintern och innan sjösättningen.

 

Under sommartid om inte batterierna räcker till är det väl snarare ett spänningsaggregat som behövs.

 

Jag vet att det kanske inte behövs men jag har ju även 220 inkopplat i båten , på vintern är det rätt bekvämt att komma upp i båten och bara tända arbetsbelysning Lysrör/sladdlampa tex.

 

 

Jag ser större behov av 220 hela tiden än att ha laddaren på hela tiden, då kan man lätt plugga in laddaren. ;)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag ser ingen anledning att ha laddaren ansluten hela tiden, varken i hemmahamnen eller under vintern på uppläggningen.

Vid torrsättning laddar jag batterierna, laddar en gång till mitt i vintern och innan sjösättningen.

 

Under sommartid om inte batterierna räcker till är det väl snarare ett spänningsaggregat som behövs.

 

Jag vet att det kanske inte behövs men jag har ju även 220 inkopplat i båten , på vintern är det rätt bekvämt att komma upp i båten och bara tända arbetsbelysning Lysrör/sladdlampa tex.

 

 

Jag ser större behov av 220 hela tiden än att ha laddaren på hela tiden, då kan man lätt plugga in laddaren. ;)

 

 

 

Du har en poäng Pentax ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...