Henkemannen 3 Postad 1 December , 2016 Sjövattenkyld Mercruiser 3.0 på västkusten = potentiellt problem med rost på limpa och knä... Är det någon som haft disciplin att sätta på en muff då och då under sommaren, med båten i vattnet, och köra rent? Gör det någon skillnad eller är det onödigt meck?? Tips på hur göra praktiskt? Förutsätter badtemperatur i vattnet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkemannen 3 Postad 2 December , 2016 Jag hittade på nätet att nyare Mercruiser 3.0 skall ha en möjlighet att spola motor och limpa genom att använda dräneringsslangar/hål. Alltså först dränera, ansluta en gardena koppling till dräneringsslag och trycka in sötvatten eller glykol i motorn. Man täcker alltså inte drevet men det måste ju vara bättre än att ha saltvatten eller luft stående i limpa och motor. Kommentar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkemannen 3 Postad 4 December , 2016 Ett annat alternativ för sjövattenkylda motorer är Salt Away och Volvo Pentas Neutrala Salt kit... Någon som har erfarenhet av dessa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modifieradvega 23 Postad 5 December , 2016 Du skulle kunna hälla i någonting surt (ph-skala). Lägre PH-värde ger lägre korritionshastighet. De två ovanstående mirakelprodukterna gör förmodligen samma. Vi vet alla att volvo penta är duktiga på ut överpris för sina produkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 5 December , 2016 Nä, säker på det? Surt påskyndar rost. Saltsyra är surt och då rostar det enormt. Betong är basiskt och ett bra rostskydd... 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkemannen 3 Postad 6 December , 2016 Ni som kör sjövattenkyld inombordare på västkusten. Gör ni något efter varje tur, några gånger under säsongen eller fly att undvika att det står saltvatten i motorn? Hur länge håller limpa och knä tror ni? Jag hör ca 6 till 10 år. Min motor är från 2008 har gått i Vänern senaste fyra åren och Östersjön innan dess så det borde vara ett par år kvar på limpan. Dock såg vattnet från limpan lite rostigt ut när jag tömde i år, inte mycket men ändock. Båten är ny för mig så jag vet inte om det brukar vara lite grann och förra ägaren verkar inte varit någon praktisk person. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maltez 1 Postad 6 December , 2016 Ni som kör sjövattenkyld inombordare på västkusten. Gör ni något efter varje tur, några gånger under säsongen eller fly att undvika att det står saltvatten i motorn? Hur länge håller limpa och knä tror ni? Jag hör ca 6 till 10 år. Min motor är från 2008 har gått i Vänern senaste fyra åren och Östersjön innan dess så det borde vara ett par år kvar på limpan. Dock såg vattnet från limpan lite rostigt ut när jag tömde i år, inte mycket men ändock. Båten är ny för mig så jag vet inte om det brukar vara lite grann och förra ägaren verkar inte varit någon praktisk person. Hej....har två st sjövattenskylda V6or från 2007. Ligger i Göteborg. Motorerna är konstruerade att gå med saltvatten i kylkanalerna, så jag bryr mig inte...förutom vid upptagning, då jag låter motorn gå ordentligt med vatten/glykolblandning innan jag tömmer kylsystemet i dom punkter där det rekommenderas att man tömmer. Har en drevsäck som skapar en liten lokal insjö att hämta sötvatten ur. Limpor, risers och knän är väl det som går först och dom ser i det närmaste nya ut fortfarande. mvh Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modifieradvega 23 Postad 6 December , 2016 Nä, säker på det? Surt påskyndar rost. Saltsyra är surt och då rostar det enormt. Betong är basiskt och ett bra rostskydd... Inte enligt denna iaf, http://www.slideshare.net/Koredexy/effect-of-ph-level-on-corrosion-rate Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 868 Postad 7 December , 2016 Nä, säker på det? Surt påskyndar rost. Saltsyra är surt och då rostar det enormt. Betong är basiskt och ett bra rostskydd... Inte enligt denna iaf, http://www.slideshare.net/Koredexy/effect-of-ph-level-on-corrosion-rate och du drar generella slutsatser för hur gjutjärn rostar utifrån en studie där man kollat korrosionen för aluminium, koppar och rostfritt stål i olika vätskor.... Du får nog läsa på lite bättre i kemi-ämnet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modifieradvega 23 Postad 8 December , 2016 Nä, säker på det? Surt påskyndar rost. Saltsyra är surt och då rostar det enormt. Betong är basiskt och ett bra rostskydd... Inte enligt denna iaf, http://www.slideshare.net/Koredexy/effect-of-ph-level-on-corrosion-rate och du drar generella slutsatser för hur gjutjärn rostar utifrån en studie där man kollat korrosionen för aluminium, koppar och rostfritt stål i olika vätskor.... Du får nog läsa på lite bättre i kemi-ämnet! Eftersom mercury gör sina block i aluminium tyckte jag det var ytterst lämpligt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 8 December , 2016 Nä, säker på det? Surt påskyndar rost. Saltsyra är surt och då rostar det enormt. Betong är basiskt och ett bra rostskydd...Inte enligt denna iaf, http://www.slideshare.net/Koredexy/effect-of-ph-level-on-corrosion-rate och du drar generella slutsatser för hur gjutjärn rostar utifrån en studie där man kollat korrosionen för aluminium, koppar och rostfritt stål i olika vätskor.... Du får nog läsa på lite bättre i kemi-ämnet! Eftersom mercury gör sina block i aluminium tyckte jag det var ytterst lämpligt! Mercruiser 3.0 är i allra högsta grad en gjutjärnsmotor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkemannen 3 Postad 8 December , 2016 Nu har vi kanske enats om att det är en Mercruiser i gjutjärn och Västkusten som frågan ursprungligen gällde... Till ursprungsfrågan, någon som tycker det är nödvändigt att göra något speciellt under säsongen för att göra livet för gjutjärnet lite lättare? Eller är det så att vårt klimat inte blir så varmt som tex Florida och därmed långsammare korrosion? Eller är det så att så länge det står vatten i motorn så begränsa korrosionen ifall syret tar slut... Hur mycket energi blir jag lägga på att fundera på detta samt hitta på någon lösning för att skölja motorn vid bryggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 9 December , 2016 Att motorerna i Florida rostar snabbare än här beror, förrutom vattnets salthalt, på att de tar upp båtarna mellan turerna. Ett avgassystem som är blött av saltvatten och fyllt med luft invändigt korroderar ännu mer än ett system som är helt fullt med saltvatten. Dessutom korroderar det snabbare i Floridas värme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkemannen 3 Postad 9 December , 2016 Då antar jag att du utgår från att de inte körs rena och står med sötvatten i när de är på land... Eller menar du att det är bättre att stå med saltvatten i motorn än att sötvattenköra med tex muff på land för att motorn inte fylla lika bra och därmed uppstår det luftfickor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 9 December , 2016 Då antar jag att du utgår från att de inte körs rena och står med sötvatten i när de är på land...Ja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkemannen 3 Postad 9 December , 2016 ... att de körs rena och står med sötvatten skulle det vara... Alltså, rostar verkligen en motor som står med sötvatten i så mycket? Frågan är egentligen, hur mycket energi skall man lägga på västkusten att försöka få i sötvatten efter varje tur?? Alltså köra, tömma motor varje gång, försöka få dit muff och köra i ett par hinkar sötvatten vs lämna båten med saltvatten i och fokusera på att köra rent bara vid upptagning. Någon mer som funderar inom detta ämne? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 9 December , 2016 (redigerade) Saltvatten läste och menade jag... Redigerad 9 December , 2016 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkemannen 3 Postad 9 December , 2016 Ni som kör sjövattenkyld inombordare på västkusten. Gör ni något efter varje tur, några gånger under säsongen eller fly att undvika att det står saltvatten i motorn? Hur länge håller limpa och knä tror ni? Jag hör ca 6 till 10 år. Min motor är från 2008 har gått i Vänern senaste fyra åren och Östersjön innan dess så det borde vara ett par år kvar på limpan. Dock såg vattnet från limpan lite rostigt ut när jag tömde i år, inte mycket men ändock. Båten är ny för mig så jag vet inte om det brukar vara lite grann och förra ägaren verkar inte varit någon praktisk person.Hej....har två st sjövattenskylda V6or från 2007. Ligger i Göteborg.Motorerna är konstruerade att gå med saltvatten i kylkanalerna, så jag bryr mig inte...förutom vid upptagning, då jag låter motorn gå ordentligt med vatten/glykolblandning innan jag tömmer kylsystemet i dom punkter där det rekommenderas att man tömmer. Har en drevsäck som skapar en liten lokal insjö att hämta sötvatten ur. Limpor, risers och knän är väl det som går först och dom ser i det närmaste nya ut fortfarande. mvh Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkemannen 3 Postad 9 December , 2016 Nu blev det fel... Jag ville kolla med Maltez ifall han kollat insidan på knä och limpa eller ifall det var allmäntillståndet på motorn, dvs ingen rost på utsidan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 10 December , 2016 När båten ligger i sjön och allt är blött så ägnar sig syret med att förena sig med anoderna. För att anoderna ska fungera krävs kontakt mellan det som de ska skydda och anoden (alltså vatten). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkemannen 3 Postad 10 December , 2016 Hej Firefish När det gäller offeranoderna är de väl mest för att skydda drevet som är i aluminium från korrosion, tror inte motorn inte i båten av gjutjärn påverkas varken positivt eller negativt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkemannen 3 Postad 10 December , 2016 Hej Firefish När det gäller offeranoderna är de väl mest för att skydda drevet som är i aluminium från korrosion, tror inte motorn inte i båten av gjutjärn påverkas varken positivt eller negativt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrlavin 45 Postad 13 December , 2016 Vad jag förstått är det i Florida mer eller mindre standard att motorn spolas med sötvatten när båten tas upp. Eftersom konceptet båtklubb är helt främmande i dessa trakter är det marinor man är förpassad till, och de både hissar upp och spolar motorn. Mot avgift förstås. Det är väl lika naturligt som valet parking. Båtarna läggs upp på hyllor, ska man ut får man ringa nån timme innan så har de förhoppningsvis lyft ner båten tills dess. Service. Och dricks ska de förstås ha varje gång, några dollar hit och några dollar dit, minst. Försök angöra en gästhamn i staterna, då har du först en ambitiös kille i en liten båt med saftblandare igång som möter dig vid inloppet och eskorterar dig till rätt plats, sen har du en annan som tar emot tampar och surrar fast båten, och en tredje som visar var hamntoan finns. Och då har man inte ens börjat fylla i formulär och olika disclaimers. Alla ska ha dricks givetvis, var och en, den delas inte upp solidariskt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maltez 1 Postad 14 December , 2016 Nu blev det fel... Jag ville kolla med Maltez ifall han kollat insidan på knä och limpa eller ifall det var allmäntillståndet på motorn, dvs ingen rost på utsidan? Hej Henkemannen, Naturligtvis har jag inte brutit upp knä/limpa för att kolla....då får packningar bytas...det har jag aldrig gjort med någon motor någonsin. För att säkra att inget vatten kommit in i motorn kollar du oljan....tendens till vitt/grått, så får du kolla vad det beror på. Jag hade en AQ145 (B23'a) en gång, där limpan rostade sönder innan jag bytte den....där korroderade avgasporten på 4de cylindern bort innan jag upptäckte det...men det kom aldrig in nåt vatten i själva motorn, så oljekollen är inget 100% sätt för att kolla status, men det blev aldrig något allvarligt ras i det fallet. Min AQ231 a har jag kollat för ett par år sedan...inga problem...så då skruvade jag ihop igen med nya packningar...sen dess har jag låtit det vara. Mina V6or nu har jag inte plockat ner (än) eftersom båten är ny för mig (1 säsong)....motorerna är från 2007 (monterade 2008) och limpor knän har aldrig varit isär, men ser fräscha ut ("utvändigt ja!!" säger du...ja...utvändigt...rost verkar åt båda hållen....hade jag varit konstruktör på Penta istället, så hade jag lämnat tunnare material utåt än inåt just för att vara säker.) AQ145an och 231an har sk. halvsystem, dvs blocken gick med glykolvatten....endast limpor, och knän i fallet 231a, kommer i kontakt med sjövatten. Mina Mercruiser 4,3or nu är ju helt sjövattenkylda, så detta är nytt för mig med, men jag litar till mina kollegor på Volvo Penta och deras kunnande (själv jobbar jag på produktutveckling på ett annat Volvobolag)...dom har ju faktiskt konstruerat moroten för att gå med sjövatten som kylmedia. Sköter man sig men konservering så räcker det i många många år. Självklart mår motorn bättre med glykol (rostskydd) invändigt....men som sagt...dessa motorerna är konstruerad för att kylas med sjövatten. Jag kan nog tala för 98% av båtägarna på västkusten när jag hävdar att ingen sköljer ur sina motorer efter att dom varit ute.... Jag tror på teorin att om man släpper in syre mer än vad som kommer med vattnet, så rostar det desto mer mvh M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkemannen 3 Postad 14 December , 2016 Maltez, grymt svar. Tusen tack! Jag tänker klura ut någon lösning och testa den till sommaren så får vi se om det blir renkörning då och då eller inte... Jag uppdaterar efter test.. Annars håller jag med din approach, kolla rost på utsidan ordentligt och kanske komplettera med att lossa till hösten och byta packning för att se med egna ögon. Risken är väl att det ser hemskt ut även om det är ok och omöjligt att ändå bedöma Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maltez 1 Postad 14 December , 2016 Maltez, grymt svar. Tusen tack! Jag tänker klura ut någon lösning och testa den till sommaren så får vi se om det blir renkörning då och då eller inte... Jag uppdaterar efter test.. Annars håller jag med din approach, kolla rost på utsidan ordentligt och kanske komplettera med att lossa till hösten och byta packning för att se med egna ögon. Risken är väl att det ser hemskt ut även om det är ok och omöjligt att ändå bedöma Problemet är nog egentligen att det ändå inte går sönder där du kan komma åt att kolla visuellt....händer det så händer det nån annanstans. Skall du vara helt säker så får du plocka ner det du vill kolla och plugga alla anslutningar och trycksätta (sätt en tryckluftsanslutning i en av pluggarna) med luft medan alltihop sänks ner i vatten....bubblar det så läcker det nånstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkemannen 3 Postad 14 December , 2016 Sen finns det ju de som hävdar att en limpa håller lika länge som två avgasknän... Ett hål i knät är väl inte lika farligt, eller? Om man har lite tur kanske man får en varning när knät kastar in handduken ifall det inte innebär att motorn fylld med vatten. Någon som har kommentar på det antagandet? Alltså att det är mindre allvarligt med knät OCH att det normalt sett går sönder först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 16 December , 2016 Knät rostar mer eftersom att det är där kylvattenkanalen tar slut och att det då finns mer syre tillgängligt där jämfört med limpans kylvattenkanaler som är helt fyllda med vatten. Jämför t.ex med kedjan till en brygga, största rostangreppet finns alltid vid vattenytan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser