P_Martinsson 18 Postad 1 December , 2016 Hej! Jag har fått ett förslag om att ställa en amerikansk motorbåt på ca 3 ton, 8,5x2,6mm på 8 liggande Leca-block som ligger två och två på varandra i en fyrkant. En i vart hörn på aktern av båten och en på var sida strax framför mitten. Skrovet har en relativt plan kant i ytterkanten så ur den synvinkeln så bör det fungera. Givetvis behöver man ha något mjukare mellan, typ en bräda med heltäckningsmatta el.dyl. Vad säger ni som kan mer än jag om detta? Är det stenkorkat? Bör man ha något under kölen också kanske? Underlaget är asfalt, så det bör vara stabilt nog.. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 1 December , 2016 Ställ båten så vikten ligger på kölen, stöttor eller annat på sidorna är endast för att hindra båten från att välta. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
P_Martinsson 18 Postad 1 December , 2016 Jag har väl haft lite fundering på just det med kölen, om den skall hänga fritt, eller om man skall ha något under även där. Med fyra stora leca-block så är det en ganska stor yta som tar upp lasten och det är nog ganska enkelt att få det att bli jämt. Lägger man nåt under kölen så fördelar man visserligen lasten mer, men det har kanske lättare att bli nån punkt som tar mer eller mindre last än övriga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 1 December , 2016 (redigerade) Jag har väl haft lite fundering på just det med kölen, om den skall hänga fritt, eller om man skall ha något under även där. Med fyra stora leca-block så är det en ganska stor yta som tar upp lasten och det är nog ganska enkelt att få det att bli jämt. Lägger man nåt under kölen så fördelar man visserligen lasten mer, men det har kanske lättare att bli nån punkt som tar mer eller mindre last än övriga? Kölen är starkaste stället på båten. Belastar du på två punkter under kölen fördelas lasten lika. Redigerad 1 December , 2016 av Riro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 1 December , 2016 Lite OT men berör ju frågan, lekasten är inte det mest stabila materialet, jag skulle föredra pallning av trä. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 636 Postad 1 December , 2016 Lecasten kan trasas sönder. Jag hade också tagit trä, då det dessutom kan flexa en liten aning om det behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 1 December , 2016 Jag har också sett såväl båtar som arbetsbodar upppallade på hålsten typ Leca och liknande, jag hade en gång en friggebod ståendes på sådana men jag är idag tveksam. Jag nu en 200liters regnvattentunna uppallad på Lecablock bredvid växthuset, den har stått där i många år, och dessa "stenar" börjar nu vittra sönder. Som sagts, så finns det bättre grejer. Jag sneglade i somras på stabila pallbockar för lastbil/buss som tålde fem ton styck, men dom var ju inte direkt billiga. Misstänker också att pallbockarnas fötter skulle sjunka ned i asfalt, det gör ju inte betonghålsten eller Lecablock. Om du nu skall ha sådan här hålsten, välj hellre betongblock, dessa är mer stabila, men dom väger ju en del förstås, men du behöver ju å andra sidan inte går till ett gym för att lyfta skrot efter det att du pallat upp båten... Jag har idag tre Tyresöbockar med betongplattor under, och en träbock under förskeppet, även denna står på betongplattor mot gräsmatta. Hur du än gör så placera din uppallning under motorfästerna, på båtar med drev brukar det vara omdelbart framför akterspegeln och kanske ytterligare nån meter framför, jag märke upp placeringen av mina främre motorfästen med eltape på skrovsidan redan då båten låg i sjön. Det är här den mesta tyngden är koncentrerad. På motorbåtar med axel skall man egentligen stötta upp hela ytan under motor och backslag, så att man inte får nån knäck i axeln, men moderna båtar är väldigt stabilt byggda här. Försäkringsbolagen (jag minns Atlanticas folder) brukar tillhandahålla anvisningar, antingen i pappersform eller på hemsidan. Sedan kan det räcka med en stabil bock under förskeppet, (halmbockar från Gävle är inte så värst stabila). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrlavin 45 Postad 1 December , 2016 Kolla in "Siggebocken". Billiga, smidiga och helt perfekta för din typ av båt. Har haft dem själv. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 84 Postad 2 December , 2016 Jag pallade upp trailern som båten står på med Leca-block med en 45x220 regel mellan leca och trailer. Trots det sprack ena blocket mitt itu när jag började höja på motsatt sida för att palla upp där med. De är inte så stabila för punktlaster. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 636 Postad 2 December , 2016 Bara för förtydligande: Betonghålsten och Lecablock är två helt skilda saker. Betonghålstenen är superstadig i jämförelse (och tung !) medan Lecablocket mest består av luft. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 2 December , 2016 Man bygger stora husgrunder med Leca så de tål nog tyngden... Ett annat förslag är lastpallar. De fördelar tyngden över en större yta och du kan lägga under hela kölen? Som påpekades ovan, det du pallar med längre ut på skrovsidorna är mer för balans än att ta upp vikt. Billiga är de också... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 2 December , 2016 Bara för förtydligande: Betonghålsten och Lecablock är två helt skilda saker. Betonghålstenen är superstadig i jämförelse (och tung !) medan Lecablocket mest består av luft. Javisst, det är det jag menar! Lecablock är väl inte ens avsedda att ta upp stora laster, dessa är väl mer för isolering? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 2 December , 2016 Palliativ diskussion således. Finns det något som ser billigt och ofärdigt ut är det olika konstruktioner som består av lastpallar. Jag vet dessutom att sådana är stöldbegärliga. Lastpallar tål inte punktbelastning, dessa är byggda för en jämn belastning över hela dess yta. Jag har nyligen snicktar ihop "pyramider" av spillvirke, karaftiga reglar. Dessa pyramider påminner mer om dem i mellanamerika än de faraoniska, alltså mer trappstegslika. Då det i verkstaden byttes boggier och enskilda axlar blev diverse bussar och spårvagnar uppallade på sådana pyramider. Pallbockarna hade nämligen tagit slut... Så snickra ihop några trappstegspyramider, impregnera dessa i linolja, och palla upp båten på dem! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 2 December , 2016 Palliativ diskussion således. Finns det något som ser billigt och ofärdigt ut är det olika konstruktioner som består av lastpallar. Jag vet dessutom att sådana är stöldbegärliga. Lastpallar tål inte punktbelastning, dessa är byggda för en jämn belastning över hela dess yta. Jag har nyligen snicktar ihop "pyramider" av spillvirke, karaftiga reglar. Dessa pyramider påminner mer om dem i mellanamerika än de faraoniska, alltså mer trappstegslika. Då det i verkstaden byttes boggier och enskilda axlar blev diverse bussar och spårvagnar uppallade på sådana pyramider. Pallbockarna hade nämligen tagit slut... Så snickra ihop några trappstegspyramider, impregnera dessa i linolja, och palla upp båten på dem! Exakt sådana använder jag, översta varven har jag inte ihopspikade för att lätt kunna variera höjden. Mina är av överblivet altanvirke, "tryckt" så dom är ganska beständiga. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinMick 87 Postad 2 December , 2016 Påståendet att Leca inte skulle klara laster kräver en replik. Leca är gjorda för laster, att de sedan också isolerar är en bonus. Det de däremot inte är gjorda för är punktlaster av storleksordningen 3 ton på 4 cm köl! Att stå ute och frostspränga under vattentunnor är inte heller något de tål särskilt länge. Har murat såväl husgrunder som bärande väggar av leca i varierande fabrikat. (finns ju fler lättgrus-stenar än Leca® också...) Ifall dylika stenar används, ta en plankbit överst för att fördela lasten över större yta! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
P_Martinsson 18 Postad 2 December , 2016 Jag tackar så mycket för all input i frågan! Uppskattas jättemycket!! mrlavin's inlägg om http://www.siggebocken.se/var klart intressant. Kommer nog att kolla upp den varianten ytterligare. Kändes som en väldigt kostnadseffektiv lösning på mitt problem.. Trevlig helg på er alla nu!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjordskar_78 1 Postad 3 December , 2016 (redigerade) Hej Pär! Kan verkligen rekommendera Siggebocken. Båten står stabilt på alla underlag och bockarna dessutom ihopfällbara när du vill transportera o förvara dom. Är nog outslitliga. Första året förvarade jag min Marex 290 (9,10x3 m 3,5 ton) utomhus på dessa bockar. Har numera båten inomhus på en båtvagn. Hade du bott nere i vackra Skåne så hade du kunna köpt min uppsättning Siggebockar, använda 1 säsong som nya. Hade nästan glömt av jag hade dem :-) /Niklas H Redigerad 3 December , 2016 av Fjordskar_78 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
P_Martinsson 18 Postad 4 December , 2016 Hej Pär! Kan verkligen rekommendera Siggebocken. Båten står stabilt på alla underlag och bockarna dessutom ihopfällbara när du vill transportera o förvara dom. Är nog outslitliga. Första året förvarade jag min Marex 290 (9,10x3 m 3,5 ton) utomhus på dessa bockar. Har numera båten inomhus på en båtvagn. Hade du bott nere i vackra Skåne så hade du kunna köpt min uppsättning Siggebockar, använda 1 säsong som nya. Hade nästan glömt av jag hade dem :-) /Niklas H Hej Niklas! Det är inte alls omöjligt. Jag bor nämligen i nö Skåne, så det är i alla fall i närheten.. Tror att jag tar resten i ett PM. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 109 Postad 13 December , 2016 Om jag nu har en båt värd många tusenlappar, är det väl värda pengar att ha en ordentlig stöttning. Man sover bättre i vinterstormen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser