Gå till innehåll
lördag 12 april 2025
Gäst Bert

Ny typ av vantskruv

Rekommendera Poster

Gäst Bert

Jag har varit en hängiven seglare de sista 20 åren och har alltid tyckt att riggspänningen är ett kapitel för sig. Varje år när vi mastar på får an springa runt och spänna vantskruvar till något man tror hoppas och känner är bra. Jag skulle vilja fråga all er seglare en seriös fråga, jag har en ny typ av vantskruv denna vantskruv kan mäta i kilo hur hårt vantskruven är spänd. [KUR][bLÅ]Skulle ni andra seglare vara intresserade av en sådan vantskruv? [/bLÅ][/KUR]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, det beror på priset. T ex en femhundring per vantskruv, åtta skruvar ger fyratusen kronor. Jag skulle nog behålla de gamla ett tag till då...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Forgus31

Seglare är traditionalister. För min del tycker jag det räcker att känna på fjongen i vant och stag. Men jag kappseglar inte. En kappseglare kanske kan yttra sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har läst en hel del poster om rigg och riggspänning och allt prat om tumstockar, pianotråd och andra metoder som används. Min alvarliga mening om alt detta är att vi inte riktigt vet hur hårt riggen är spänd utan vi famlar i ett mörker och att Selden säger att 20% är en bra riggspänning. Hur kan vi veta det utan att kunna mäta exakt hur hårt riggen är spänd. Missförstå mig inte jag är inte ute för att kritisera oss seglare eller leverantörer utan helt enkelt skapa en debatt om riggen. För oss seglare är riggen vår motor som vi vill ha så mycket som möjligt utav, eller hur? Det känns som om tiden ståt still när det gäller riggen, vist lite nya innovativa prylar har väll kommit ut men var är de stora avgörande nyheterna. Jag skulle välkomna denna vantskruv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur svårt kan det va? Med en riggspänningsmätare och ett skjutmått sätter man an riggen på 30 minuter och vet dessutom hur hårt alla vant/stag sitter an. Efterkontrollera/justera en eller ett par gånger per sommar. Notera alla data i loggboken så är det ännu enklare nästa år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det var ju just de som menades om det fanns en vantskruv som kan mäta kg då behöver du inte skutmått och riggmätare. Plus att du skulle veta hur hårt du har spänt, med din metod kommer du säkert nära men du kan aldrig ge ett svar på hur hård den faktiskt är spänd. Jag lägger min röst på en smart vantskruv, känns modernt och tillförlitligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Forgus31

Nästa vantskruv jag köper ska nog ha egenskapen att inte kärva vid hög belastning. Det känns som att gängorna inte klarar hårdare belastning. Det är väl rostfritt som inte är bra i sammanhanget. Men visst! Är det bra grejer till bra pris så är det ju en finess att se hur hårt man spänt varje vajer. Kappseglaren är nog kunden! Hur tänkte du göra din uppfinning? Det finns mängder med sätt att mäta kraften. Det enklaste är väl att mäta förlängningen i en del i vajer eller vantskruv. Helst inte med elektronik. Man kan t.ex ha en extra ståltråd en bit upp i vajern bara för att mäta förlängningen och en lite skala graderad i enheten N (kraft). Tillbehöret behöver inte vara kopplat till vantskruven. Vajern förlängs men det gör inte ståltråden då den inte tar upp någon belastning. Jag vet inte om det redan finns i affären men det skulle inte behöva kosta mycket med en ståltråd och en rostfri skala. Så kan man använda sina vanliga vantskruvar och köpa något bra smörjmedel för dem så det går att dra utan att man är rädd att gängorna skär. En finess med en kraftmätare skulle kunna vara att veta hur nära brottlasten på en vajer man är. Uppfinningen skulle kunna inkludera en rödflagg när man överträtt en viss procent av brottgränsen. Eller en registrering för högsta belastning under en stormig seglats. Som en högsta-temperatur-termometer ungefär. Som det nu är vet man inte hur nära ett rigghaveri man varit. Det är väl främst stagen som kan nå extrema krafter vid kullerbyttor. Eller mycket kraftig medvind häckstaget. Där kan jag tänka mig en kraftmätare. På hydrauliska sträckare finns det kanske redan som en manometer ! Eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väldigt intressanta inlägg om min vantskruv. Jag har jobbat de sista 10 år med att finna en lösning på ett som jag upplever ett ständigt problem. Alla mekaniska lösningar som kom upp visade sig allt för otillförlitliga och då kunde man lika väll använda tummstock. Lösningen blev en modifierad Hasselfors vantskruv för kvalitén i vantskruven och elektronik. Teoretiskt set kan det appliceras på vilken vantskruv som helst då en ändring av logaritmen i mjukvaran är det enda som måste göras. Frågan är nog efter att ha läst era inlägg om världen är mogen för en high tech lösning som skulle ge oss svar på det vi tror. Teoretiskt skulle vi alla öka höjdtagning och fart genom att justera riggen och ni skulle veta hur nära brott gränsen vi är, vi till och med inser att vi måste byta vantskruv för att vara säkra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst David

Fjongen ja, men hur mkt 'fjong' ska det vara? Har en Winga 78 med 2 par bakåtsvepta spridare och tycker alltid det är lurigt att veta hur hårt jag ska spänna. Förra sommaren fick jag till det bra, men tycker ändå det är lite lurigt som sagt. Finns det något generellt tips, eller är det känsla som gäller?! /David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja varför inte trådtöjningsgivare eller liknande som din idé skulle kunna bygga på? Det är ju ett smart sätt att mäta töjning=kraft i en del som utsätts för krafter. Används ofta i vågar. T.ex har kranbilar trådtöjningsgivare och kan momentant mäta vilka vikter som lyfts. Jo det leda saltet. Klarar du det så kan din konstruktion få betydelse för seglarna. Troligtvis blir det ännu mera kablar i båten. Kanske Blue Tooth som ger data direkt till PC:n eller multiinstrument? Och sen all reklam som måste till för att få alla att inse att man måste ha den här finessen. Där är den stora svårigheten. Lycka till! Alltid kul med oppfinningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Johan G

Har det gått rocket science i det här åxo. Grundspänning vid bryggan (dvs så mycket du orkar för hand med normala verktyg). Slutspänning görs på första seglatsen 5-8ms vind, lutning c 15 grader. Spänn lävanterna med handkraft tills de inte dinglar längre , sedan slag och lika många varv på andra sidan (behövs kanske verktyg).Glöm inte sprintarna. Klart! De finaste Hasselforsarna kinkar om man försöker, med överlånga verktyg, spänna med våld.Håll dem välinfettade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...