Flipperpetri 2 Postad 28 November , 2016 Är en volvo penta 3,0 GL/ST än förgasar motor? Är det samma som en 3,0 GS? Samt sista frågan har den stabilare tomgång än de gamla AQ 145 motorerna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 29 November , 2016 Det är ungefär samma motor. Volvo Penta stoppade försäljningen av den grå 3,0- motorn ett tag på grund av problem. Jag minns inte exakt vad det var för problem men jag tror det var risk för vatteninträngning i cylindrarna från avgasröret. 3,0 GL är den röda, förbättrade varianten, där problemen ska vara åtgärdade. Det är en förgasarmotor. Motorn utvecklades av GM på 1960-talet för att sitta i Chevy Nova. Eftersom den har choke är den mer lättstartad, och har bättre tomgång när den är kall, än Aq 145- motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperpetri 2 Postad 29 November , 2016 choke det låter nice men den har sjövatten kylning har jag hört så vågar man köpa en -1996 VP 3,0 GS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 29 November , 2016 Det är en 20 år gammal motor, så det är ju ett vågspel. Det positiva är att reservdelarna är billiga om man inte köper dem från Penta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 6 December , 2016 En råvattenkyld motor är väl alltid ett vågspel, men vår Volvo Penta 130A från 1974 är i prima skick än i denna dag, så de kan funka länge. Visst är den rostig inuti, men den håller temperaturen perfekt trots att den körs hårt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkemannen 3 Postad 6 December , 2016 Det som påverkar mest är väl var den gått... Sött, salt eller bräckt. Samt hur den skötts. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser