Georg_Ohm 4 834 Postad 1 December , 2016 Hmmm.... Asfalt och lång hjärtsock... sedan brukat det väga en hel del också... Kanhända att hjärtstocken är längre än avståndet mellan asfalten och rodrets nedersta del? Väldigt synd i så all, då detta känns som ett typiskt inomhusjobb då man inte vill bli sen med sjösättningen till våren. Man kan ju se en droppe vatten inunder, så det rinner ju troligen en del vatten utefter rodrets sidor, så se om du kan fixa någon avrinning med vävtape eller likande så att det inte rinner in fukt i själva skadan, och lämna det öppet så det kan torka ut under vintern. Som redan sagts, tag bort att löst, gammalt spackel etc. nu och bilda dig en uppfattning om skadan, försök även få bort bottenfärgen så du kan spåra eventuella sprickor. Planera under resten av vintern och ge dig på plastning när omgivningstemperaturen tillåter det. Rodret på min Nimbus var ju mindre, men tungt... en liknande skada i rodrets nedersta framkant, förre ägaren hade upplyst om denna, men jag var väl på själv på nån bôe också, jag såg vid upptagningen att det rann en del vatten ur rodret, även dagen efter upptagningen var det fuktigt. Spacklade, andra vintersäsongen hade det spruckit igen, och då började roderbladen att dela på sig, måhända hade frosten hjälp till. Då köptes ett nytt roder, det var dyrt, men försäkringbolaget var tillmötesgående. Ja sen några år senare, började det övre hjärtstockslagret att läcka, men det är en annan historia, här satte jag en ny "talgfläta" som man kan läsa om i annan tråd. Nuvarande båt har inget roder... nu oroar jag mig för drevbälgarna istället... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 1 December , 2016 Fyra plusgrader och reparera nu är väldigt modigt. Jag hade inte reparerat under femton grader för full uthärdning. Jag rekommenderar att ta hem rodret, låta skummet torka, sedan plasta. När reparationen blir varmare så kommer det härda. Normalt beräknas härdningstid vid 20grader. Halverad vid 30.. ytterligare halverad vid 40, 50 och 60 grader. Egentligen härdar inte epoxin 100% om du inte värmehärdar men det är överkurs. Det viktigaste är att du får bort all fult innan du gör jobbet. Märker du.. innan sjösättning att det varit för kallt och kommer fortsätta så... omm epoxun känns lite ohärdad.. kan du ju värma med bygglampa eller något. PS. gjorde själv en likadan roderreparation förra våren... sen var jag tvungen att gräva, ta ur rodret... för att brotscha upp nedre glidlagret som hade skurit.. fast det är en annan femma... grävningen.. grus, krossat tegel.. 1.5m långt och 80cm djupt.. tog bode tid å kraft.. skulle aldrig göra det jobbet för lilla roderrepet.. testade en silikonfärg på reparationen... enda ställena jag hade snäckor på vud upptagning var där och en fläck till där jag målat med silikonfärgen.. DS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 1 December , 2016 Jag kan meddela att epoxyblandning inte alls härdar om den blivit för kall. Det vet jag dels efter en epoxykurs hos West, dels av egen erfarenhet. Så; tips - följ inte Carabic410´s råd om ni inte gillar att ta bort ohärdad epoxy. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 1 December , 2016 Hmmmm. Det kan alltid finnas undantag. Stor sannolikhet varför du inte fått epoxi att härda är dålig blandning alt. Dåligt blandningsförhållande... men men allt är möjligt. Ett vanligt sätt vid ex båtbyggnation är att man beställer färdiglaminerad ohärdad glasfiber, kolfiber- epoxi mm. Som man förvarar i stora frysboxar. Man tinar dessa och rollar på plats och låter härda i rumstemp alternativt höjd temperatur. Då slipper tillverkaren slabba med epoxi och fiber var för sig.. Ta ex sån där knådbar epoxi.. blanda väl... släng i frysen.. ta ut den om nån vecka så blir den mjuk.. men efter nån timma har den härdat och går inte att återfå i mjukt ohärdat tillstånd. Om det finns ämnen som startar och fullfölje r tvärbindni gen så sker det.. man kan sakta ner och snabba på med ex värme.... generellt. Men såklart.. kan du vänta tills allt e torrt, du har 20grader så är det ju bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser