Strosselhuset 83 Postad 26 November , 2016 Hej alla. Tråden gäller små planande båtar i 5-metersklassen. Jag vill veta mer om olika skrovs former och egenskaper. Är okunnig i detta. Finns det litteratur i ämnet som beskriver detta på ett enkelt sätt? Vad innebär halvplanande skrov? Tror mig ha förstått att ett skrov med plan botten inte kräver så stor motor för att plana men driver som en tvålkopp och blir stötig (studsig) i vågor. Stämmer detta? Motsatsen då med kraftig V-form, innebär det stor motor och god kurshållning? Skär en sån båt genom vågen utan att studsa? Båtar med v-botten, vilka vinklar är vanliga och typiska för 5-meters planande båtar? Planingströskel eller inte, vad beror detta på? Något mer ni vill förklara för mig så ös på /Mathias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinMick 87 Postad 26 November , 2016 Hur den klyver vågen har väl med vinkeln på fören att göra; långt sluttande vill krypa över vågen medan en mer lodrät går igenom. Har funderat en del och läst en del även om jag inte tror mig veta mer än genomsnittet. Skulle jag sätta mig på att bygga idag så skulle det vara V-skrov, men med tunnelsystem för att minska djupgåendet. Men då siktar jag på minst dubbelt längre skrov än dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 27 November , 2016 (redigerade) en planande båt går upp på bogvågen, tänk racerbåt, i motsats till en deplacementsbåt som går med skrovet i vattnet hela tiden. I och med det kan den gå fortare, En icke planande båt går ungefär lika många knop som den är lång.En halvplanare är en båt som tar sig upp en bit på vågen men inte lika fort som en helt planade båt, De flesta båtar som är ca 5 meter är planade om de har tillräckligt stor motor . Redigerad 27 November , 2016 av Marrexxx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nojjan 5 Postad 30 November , 2016 Köp en bok som heter "The nature of boats" skriven av Dave Gerr så får du lite mer än entusiasters glada förklaringar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 4 December , 2016 http://www.finnboat.fi/se/se_4_2_1.html Om du har ett relativt platt planande skrov som jag har så finns det två fördelar. Det drar mindre bränsle och det blir mer bärkraftigt. Alltså du kan ha mer vikter vid sidorna och båten tippar inte så mycket. Nackdelen blir stötig gång och svår att manövrera. Så fördelen för ett V skrov blir att man klyver vågorna bättre och en bättre manövreringsförmåga. Nackdelen blir sämre bränsleekonomi och sämre bärkraft. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strosselhuset 83 Postad 4 December , 2016 Hej alla. Har inte hunnit med att svara förrän nu men det har ju "kommit" några svar, intressant. ' @FinnMick: Att bygga en båt är absolut inte aktuellt, funderar helt enkelt på att ev. byta upp mig lite :-) @ Nojjan: Tack för tipset, jag skall leta rätt på den boken och läsa mera. @Crabmeat: Tackar för dina erfarenheter och information samt länken du delade med dig av. Bra lättillgänglig information. /Mathias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser