Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
breckan

Få loss propellerblad

Rekommendera Poster

Har en Radice folding där bladen hålls av en kraftig rostfri stav som i sin tur hindras från att åka ur av en liten skruv. Skruven syns på bilden nedan och den skruvas i och ur med sexkantsnyckel. Dum som man är har jag förstört sexkanterna genom att använda skruvdragaren och nu sitter den vänstra fast. Har testat att limma fast en sexkantsnyckel med två olika påstått stenhårda epoxylim från Loctite, men det räcker inte.
Funderar nu på om jag kan få ut den med en vänstergående gängtapp? Hålet är 4 mm.
Hittar dock ingen vänstergående gängtapp på 4 mm på nätet.
Någon som känner till en butik som har detta?
Eller finns något annat sätt att få ut skruven?

post-93168-0-06685700-1480173861.jpg

Redigerad av breckan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gäntappen kommer du dra av.

Grispitt kan funka eller sån där diaantpasta som du kan låsa sexkantnyckeln med.

Fast är det helt runddraget kan det va omöjligt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan testa att slå in en ganska stor torx-bits. Men det är inte säkert det funkar. Nästa plan är att borra ur skruvarna och rensa gängorna med gängsnitt. Men då får man vara varsam.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför kommer jag dra av gängtappen tror du? Skruven är inte särskilt hårt dragen, den går loss med handkraft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt förslag är Torxbits och slagskruvmejsel! ABSOLUT INTE GRISPITT, den går av, och DÅ HAR DU SKAFFAT DEJ VERKLIGA PROBLEM. Skaffa en bits som är lite för stor och planslipa dess inre ände, då fungerar den som "stämjärn" och gör egna spår när du knackar in den i botten och som gör att den  passar perfekt sen.

Lycka till.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där är insex. Med sexkantskalle menas "vanlig" utvändig fattning.

Om den inte sitter särskilt hårt och lossar med handkraft, hur kommer det sig då att vi har en tråd på mg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan testa att slå in en ganska stor torx-bits. Men det är inte säkert det funkar. Nästa plan är att borra ur skruvarna och rensa gängorna med gängsnitt. Men då får man vara varsam.

Misstänker det isf går bättre med gängtapp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför kommer jag dra av gängtappen tror du? Skruven är inte särskilt hårt dragen, den går loss med handkraft.

Om den går att lossa med handkraft.. så bör det funka med nåt typ av bits som går nästan i.. som du planslipar änden på och knackar ner.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där är insex. Med sexkantskalle menas "vanlig" utvändig fattning.

Om den inte sitter särskilt hårt och lossar med handkraft, hur kommer det sig då att vi har en tråd på mg?

Vem har sagt att det är nåt annat än insex.. ts skrev att dom lossas med sexkantnyckel.. vilket dom gör om dom e hela.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova att värma propellernavet med en varmluftspistol. Isolera även bladen med t.ex. glasull. Dels så utvidgar sig brons lite mer än syrafast, dels kommer eventuell förekomst av smuts och Loctite (som oftast rekommenderas till dessa insexskruvar) att mjukna lite. Lägg till det råden att slipa till en bits enligt tidigare tips ooch knacka in den medan det är så varmt du kan få det, slagen kommer dessutom att lätta upp greppet av Loctite, oxider och smuts.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt förslag är Torxbits och slagskruvmejsel! ABSOLUT INTE GRISPITT, den går av, och DÅ HAR DU SKAFFAT DEJ VERKLIGA PROBLEM. Skaffa en bits som är lite för stor och planslipa dess inre ände, då fungerar den som "stämjärn" och gör egna spår när du knackar in den i botten och som gör att den  passar perfekt sen.

Lycka till.

Varför behöver jag planslipa dess inre ände?

Insex-öppningen är rätt djup så 27:an ska nog gå in rätt långt ändå.

Och kan inte en torxbits gå av den med? Har aldrig sett grispitt förr och visste inte ens att det fanns!

Redigerad av breckan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Radice folding där bladen hålls av en kraftig rostfri stav som i sin tur hindras från att åka ur av en liten skruv. Skruven syns på bilden nedan och den skruvas i och ur med sexkantsnyckel. Dum som man är har jag förstört sexkanterna genom att använda skruvdragaren och nu sitter den vänstra fast. Har testat att limma fast en sexkantsnyckel med två olika påstått stenhårda epoxylim från Loctite, men det räcker inte.

Funderar nu på om jag kan få ut den med en vänstergående gängtapp? Hålet är 4 mm.

Hittar dock ingen vänstergående gängtapp på 4 mm på nätet.

Någon som känner till en butik som har detta?

Eller finns något annat sätt att få ut skruven?

attachicon.gifsexkantskruv.jpg

Knacka "snett" med en vanlig vass skruvmejsel i kanten på insexskruven. Har fått loss många skadade skruvar på det sättet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slå in en torr som knappt går in. Brukar funka även när man borrar ur skruvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lycka till.

Grispitt skulle förbjudas att säljas!

Dom skruvar som fåtts bort med grispitt skulle gått att få bort väldigt lätt med andra metoder, men för det mesta går grispitten av i hålet innar jag blir inkopplad, och då blir bekymmret mitt!

Förbjud grispittar! kontakta en verkstad istället, det är mycket billigare innan grispitten är avdragen i hålet!

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt förslag är Torxbits och slagskruvmejsel! ABSOLUT INTE GRISPITT, den går av, och DÅ HAR DU SKAFFAT DEJ VERKLIGA PROBLEM. Skaffa en bits som är lite för stor och planslipa dess inre ände, då fungerar den som "stämjärn" och gör egna spår när du knackar in den i botten och som gör att den passar perfekt sen.

Lycka till.

Grispitt skulle förbjudas att säljas!

Dom skruvar som fåtts bort med grispitt skulle gått att få bort väldigt lätt med andra metoder, men för det mesta går grispitten av i hålet innar jag blir inkopplad, och då blir bekymmret mitt!

Förbjud grispittar! kontakta en verkstad istället, det är mycket billigare innan grispitten är avdragen i hålet!

Kalle

A problemet blir ju av att ma spränger ut och nyper fast.

Bättre ha en vänsterroterande borr. Det drar oftast med sig skruven upp

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man mistänker att en skruv kan sitta hårt är det enkelt att ta lite carborundum / Kiselkarbid på verktyget och skruvens skalle innan man drar sönder skruven. Det brukar då antingen släppa eller gå att dra av skallen så att man kan borra ur resten.

Insex är ofta enkel att borra ur direkt så det styr bra i skallen från början.

Går låsskruvarna igenome den axeln dom håller eller klämmer dom bara på den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De går genom axeln, så de är aldrig belastade. Tror inte det kommer krävas någon större kraft för att få loss skruven, när jag väl bestämt mig för metod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla goda råd. En 27:ans torxnyckel fixade saken. Har köpt nya skruv som jag inte kommer köra skruvdragaren i!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...