Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Georg_Ohm

Nu är det snart vår....

Rekommendera Poster

Förra våren missade jag den svarta bottenfärgen, västkustvarianten, på Biltema. Erfarenhetamässigt vet jag att den funkar. Idag fanns det ganska många burkar i hyllorna så jag köpte mig en 2,5 litershink, den brukar räcka precis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu är det inte så många veckor kvar innan dygnet vänder och blir ljusare igen även om jag själv ser fram emot att vårrusta och bottenmåla i slutet av juli... får väl hoppas att det finns färg kvar till mej då.. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det jag som är knepig som lade i båten för en månad sedan? Vintern är fantastisk på havet. Bortsett från badandet då.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej då, du är inte det minsta knepig, i vart fall inte enligt mig... Jag är nu ute på höst och vinterseglats, ligger nu i Gilleleje...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja nu är det inte så många veckor kvar innan dygnet vänder och blir ljusare igen även om jag själv ser fram emot att vårrusta och bottenmåla i slutet av juli... får väl hoppas att det finns färg kvar till mej då.. :)

Känn ingen oro, Får du inte tag på färg har jag försänkningar i båtbranschen.

Dessutom känner jag en kille som vid vissa tillfällen har hjälpt mig med vårutrustningen.Om du vill ha hjälp kan jag höra med honom.

post-106994-0-91135200-1480168918_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

När vi nu talar vårrustning och bottenfärg, jag målade med vc 17 innan denna sommar och botten var hur fin som helst efter högtryckstvätt i höstas, nu undrar jag om man kan köra en sommar till på denna färg eller om man behöver fylla på en vända innan sommaren?

Båten går mellan Södertälje,Trosa och Nynäshamn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förra våren missade jag den svarta bottenfärgen, västkustvarianten, på Biltema. Erfarenhetamässigt vet jag att den funkar. Idag fanns det ganska många burkar i hyllorna så jag köpte mig en 2,5 litershink, den brukar räcka precis.

Förra våren skulle jag köpa tre 2,5 litersburkar av den svarta färgen. Jag har ju 6 mil enkel väg till närmaste BILTEMA-butik. Kollade på webben och det stod "begränsad lagerhållning" på Uddevallabutiken, så jag ringde och frågade.

De hade inte så många burkar hemma som de brukade. Bara 180 st.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur många köpte du, 179?

Så du har färg för kommande säsong alltså?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara säga att jag uppskattar den positiva andan i tråden då de flesta så här års blir griniga och börjar hugga på varandra. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just det, ingen idé att haka upp sig på olika negativismer som kan förekomma här, och på andra forum.

Jag brukar läsa de värsta tokigheterna med visst underhållningsvärde, men så växte jag upp med Monty Python i TV och Svenska MAD i brevlådan varje månad...

-Vadå jag dyster!

Det är ju helt klart att somliga, kanske samma person under olika identiteter, gör allt för att provocera.

Men nu pysslr jag i verkstan med diverse båtprojekt. En större bit mahogny har spgats till för att bli en ny panel där stereo och diverse mätinstrument till solpanel och batteriövervakning, samt några USB och eluttag skall sitta. Så blir det nya trimplan med gånglägesautomatik, belysning i stuvutrymmet, en ny blandare i handfatet på toan, och så upptäckte jag att radarn har lagt av... Hopps det är något enkelt kontaktfel.

Hoppas kunna riva ställningen i början av april. Då blir det en del träjobb och tubba och polera på skrov och överbyggnad, ja så bottenfärgen då...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

När vi nu talar vårrustning och bottenfärg, jag målade med vc 17 innan denna sommar och botten var hur fin som helst efter högtryckstvätt i höstas, nu undrar jag om man kan köra en sommar till på denna färg eller om man behöver fylla på en vända innan sommaren?

Brukar gå hyfsat att bara måla om vartannat år, i alla fall här på västkusten. Förutsatt att du inte har en planande motorbåt då...

Själv har jag två år gammal östkustfärg, så det blir att måla för min del...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Brukar gå hyfsat att bara måla om vartannat år, i alla fall här på västkusten. Förutsatt att du inte har en planande motorbåt då...

Det har jag aldrig råkat ut för, jo kanske om båten hade legat i en å eller på land....

Jag har väl kanske aldrig målat om hela botten varje år, men väl fläckvis. På nimbusen var det vissa fläckar där havstulipanerna trivdes, bland annat under linjen på akterspegeln. Vattenlinjen och 10 cm nedåt får man ju måla på varje år iallafall.

Nuvarande båt hade östersjöfärg och endast ett lager vätkustfärg, det fanns en hel del havstulpaner akterut och tunt givarna till loggarna, samt runt drev och trimplan.

Efter några år med västkustfärg hoppas jag det blir bättre.

Förra båten, Nimbusen, var ju så gammal att den var målad med "riktig" färg, synnerligen miljöovänlig International fartygsfärg redan från början, utanpå den fanns det till slut miljövänligare färger i många lager, knappast snyggt, men det växte sällan speciellt mycket där.

Men det är i slutet av juli och i augusti det växer som mest, om man tar uppbåten innan dess så klarar man sig.... Eller om man har båten på trailer, på land mellan turerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur många köpte du, 179?

Så du har färg för kommande säsong alltså?

Nej - 180 st var det antalet BILTEMA i Uddevalla hemma just när jag ringde. 

3x2,5 liter räckte väl till det ändamålet de varavsedda för.

Fast när jag tog tre burkar från högen - som ju beteknades som "begränsad lagerhållning"- så märktes det knappt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svenska MAD - nu blev jag ju nostalgisk..... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snart Vår ??

Säsongen är inte slut förrän isen ligger tjock.

Var ute idag i stålande sol.

http://lasselundell.se/februari.html

Jag agerde isbrytare en gångunder kranen i Björlanda Kile, då men en lånad Polarsnipa, sedan till B33, det var salig fars plats i många år, ja från starten i Björlanda, han fick den som kompensation när hamnen i Arendal lades ned. Det låter så himla gôtt när man krossar is med stäven. Även i Kyrkesund bröt jag is en gång, med en styrpulpetbåt med en gammal 35hk Evinrude, det gich inte lika bra, men det är en annan historia.

...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle hämta pappas båt som frusit inne i Skörvallaviken och bogsera till Tångudden.

Visste att isen var grov och tog med sågar.

Viken är grund ca 2 meter där båten låg.

Isen där var i tjockaste laget varför jag satsade allt vad som fanns.

Gick upp på isen och blev hängande, sakta kanade jag av och aktern gick ner i lerbotten.

Att köra med propellern och rodret nere i leran avstod jag ifrån.

Bara att ta fram sågen och såga loss båten.

Efter mycket sågande kom jag till slut upp till Tångudden.

Båten var lämplig att bryta is med men för lätt.

post-52966-0-23090800-1480365176.jpg

http://lasselundell.se/lyckeby.html

Idag är jag engagerad i en lite kraftigare isbrytare.

Vi söker intresserade till B/B Herkules.

http://msherkules.se/index.html

post-52966-0-30812200-1480365084_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Så skönt att ha båten i Vänern. Man får väl på sin höjd måla lite om det flagnat lite här och var vart 8e år. :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så skönt att ha båten i Vänern. Man får väl på sin höjd måla lite om det flagnat lite här och var vart 8e år. :)

Så ofta?

Har man inte giftfärg behöver man heller inte släpa båten till spolplattan när man ska tvätta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

24 veckor till sjösättning...

//Björn S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...