patttho 0 Postad 23 November , 2016 Bavaria 350 såldes för 145000 kr på Kvd. https://youtu.be/eRXzo8klzN8 Motorn startades upp och konserverades efter bärgning. Borde fungera bra. Teakdäcket som är löst på vissa ställen borde gå att limma fast igen. Jag tycker båten ser ok ut på video. Tycker inte det bordet vara så mycket jobb att få den i bruksskick. Åsikter? Kanske 200000 efter renovering. För det priset köps ingen motsvarande båt. Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 500 Postad 23 November , 2016 200 000:- kr till för att få båten i någorluda bra/fint skick är min gissning. 50 000:- räcker säkert för att börja använda båten, men kolla all inredning, allt är mer eller mindre förstört. Bara nya/omklädda dynor kommer att kosta en rejäl slant. Från början kan man leva med lite sunkiga dynor/tyger som man tvättat, men i längden blir det för tråkigt. 345 000:- kr är också ett bra pris för den båten även om jag själv inte är någon älskare av "husvagnsbåtar". Ta inte illa upp ni som har Bavaria, det är bara vad jag tycker. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 24 November , 2016 200 000:- kr till för att få båten i någorluda bra/fint skick är min gissning. 50 000:- räcker säkert för att börja använda båten, men kolla all inredning, allt är mer eller mindre förstört. Bara nya/omklädda dynor kommer att kosta en rejäl slant. Från början kan man leva med lite sunkiga dynor/tyger som man tvättat, men i längden blir det för tråkigt. 345 000:- kr är också ett bra pris för den båten även om jag själv inte är någon älskare av "husvagnsbåtar". Ta inte illa upp ni som har Bavaria, det är bara vad jag tycker. Mackey Kärt barn har många namn.. Kul där. Husbåt har man ju hört.. å båt hus.. men husvagnsbåt borde ju in i saol.. Snart kommer båthusvagnen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 24 November , 2016 Fast husvagnsbåt är väl rätt vedertaget - Bavaria är ju ursprungligen en husvagnstillverkare, och med få undantag har man satsat på boendekomfort före seglingsegenskaper. En jättetrevlig semesterbåt är jag övertygad om - om man gärna startar motorn när det inte blåser halvvind-slör eller ligger länge i vikar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 663 Postad 24 November , 2016 Båhusvagn finns redan ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 24 November , 2016 Båhusvagn finns redan ! Perfekt som jolle till den här. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 24 November , 2016 Båhusvagn finns redan ! Där kom den.!!! Hur suora båtar kan man ha i den tro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patttho 0 Postad 24 November , 2016 200 000:- kr till för att få båten i någorluda bra/fint skick är min gissning. 50 000:- räcker säkert för att börja använda båten, men kolla all inredning, allt är mer eller mindre förstört. Bara nya/omklädda dynor kommer att kosta en rejäl slant. Från början kan man leva med lite sunkiga dynor/tyger som man tvättat, men i längden blir det för tråkigt. 345 000:- kr är också ett bra pris för den båten även om jag själv inte är någon älskare av "husvagnsbåtar". Ta inte illa upp ni som har Bavaria, det är bara vad jag tycker. Mackey Nya dynor tror jag kostar 25000. Lite lack och slipning sen är det klart ;-). Slutpris lång under 345000. Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Klubbjackan 26 Postad 24 November , 2016 Det är mycket jobb att lacka den inredningen. Hur tjock är faneren? Är det jättetunnt får man dessutom gå fram jätteförsiktigt. Jag tror risken är stor att man dessutom får byta en del plywood. Att renovera en sjunken gammal träbåt i solida material känns som en mer rättfram uppgift än en båt som har tunna dimensioner här och där. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 24 November , 2016 Köp den och och gör en renoveringstråd här på MG, det vore väldigt kul att se om du kn hålla din budget. Särskilt efter nåt år när alla elfel börjar visa sig. /B 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 24 November , 2016 Det är mycket jobb att lacka den inredningen. Hur tjock är faneren? Är det jättetunnt får man dessutom gå fram jätteförsiktigt. Jag tror risken är stor att man dessutom får byta en del plywood. Att renovera en sjunken gammal träbåt i solida material känns som en mer rättfram uppgift än en båt som har tunna dimensioner här och där. Faneret är som standard 0,6 millimeter innan den som tillverkat inredningen putsat, då har det försvunnit några tiondelar till, så det är inte så mycket kvar att jobba med. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 24 November , 2016 Och sen ska varenda elkabel i båten bytas om man vill undvika svarta döden. Och alla instrument. Och laddare, elcentraler, radio osv. osv. En snabb sökning så hittar man en motsvarande båt i vad som ser ut att vara helt okej skick för 380tkr: https://www.scanboat.com/sv/batmarknad/baatar/Segelbaat-bavaria-350-sportlin-99096 Jag tycker 145tkr låter dyrt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patttho 0 Postad 24 November , 2016 Och sen ska varenda elkabel i båten bytas om man vill undvika svarta döden. Och alla instrument. Och laddare, elcentraler, radio osv. osv. En snabb sökning så hittar man en motsvarande båt i vad som ser ut att vara helt okej skick för 380tkr: https://www.scanboat.com/sv/batmarknad/baatar/Segelbaat-bavaria-350-sportlin-99096 Jag tycker 145tkr låter dyrt. Varför måste elkablar bytas bara för de legat under vattnet gissningsvis max en vecka? Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 663 Postad 24 November , 2016 (redigerade) Och sen ska varenda elkabel i båten bytas om man vill undvika svarta döden. Och alla instrument. Och laddare, elcentraler, radio osv. osv. En snabb sökning så hittar man en motsvarande båt i vad som ser ut att vara helt okej skick för 380tkr: https://www.scanboat.com/sv/batmarknad/baatar/Segelbaat-bavaria-350-sportlin-99096 Jag tycker 145tkr låter dyrt. Varför måste elkablar bytas bara för de legat under vattnet gissningsvis max en vecka? Skickat från min SM-G930F via Tapatalk För att saltvatten och även sötvatten som inte är absolut rent (destillerat vatten) ger korrosion. På mitt förra jobb (och ibland i nuvarande) kräver ofta kunden att elektroniken som är inkapslad i lådor testas i saltdimma, dvs fuktig salthaltig luft under 1-10 dygn. Det är ett av de mest dödande testet för kontaktdon, kablar och allt som skall leda ström - eller isolera från den. Och här talar vi istället om nedsänkning i vatten (troligen saltvatten), dvs saltvatten och fukt kommer krypa låååångt in i kablar m.m. och vara kvar länge. Tro mig och de andra som skriver - för att få en pålitlig och fungerande båt måste du sannolikt byta alla elkablar, instrument och elektronik. Kanske något absolut vattentätt instrument kan ha klarat sig, men det skall du inte räkna med. Jag tror tyvärr din kalkyl är alldeles för optimistisk. Hade båten kostat hälften, så kanske. Men att t ex motorn är uppstartad och "konserverad" säger inget annat än att den av någon outgrundlig anledning gick att få liv i. Har den legat under vatten i en vecka så skall du inte räkna med att den är pålitlig eller annat än skrot. Det är alltså du som köpt båten om jag fattat det rätt, eller är du bara spekulant och den inte är såld än ? Redigerad 24 November , 2016 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 24 November , 2016 Kablarna erjar, ja inte bara kablarna utan det mesta i elsystemet kommer att behöva bytas ut för att säkerstölla en någorlunda önskvärd funktion. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patttho 0 Postad 24 November , 2016 Och sen ska varenda elkabel i båten bytas om man vill undvika svarta döden. Och alla instrument. Och laddare, elcentraler, radio osv. osv. En snabb sökning så hittar man en motsvarande båt i vad som ser ut att vara helt okej skick för 380tkr: https://www.scanboat.com/sv/batmarknad/baatar/Segelbaat-bavaria-350-sportlin-99096 Jag tycker 145tkr låter dyrt. Varför måste elkablar bytas bara för de legat under vattnet gissningsvis max en vecka? Skickat från min SM-G930F via Tapatalk För att saltvatten och även sötvatten som inte är absolut rent (destillerat vatten) ger korrosion. På mitt förra jobb (och ibland i nuvarande) kräver ofta kunden att elektroniken som är inkapslad i lådor testas i saltdimma, dvs fuktig salthaltig luft under 1-10 dygn. Det är ett av de mest dödande testet för kontaktdon, kablar och allt som skall leda ström - eller isolera från den. Och här talar vi istället om nedsänkning i vatten (troligen saltvatten), dvs saltvatten och fukt kommer krypa låååångt in i kablar m.m. och vara kvar länge. Tro mig och de andra som skriver - för att få en pålitlig och fungerande båt måste du sannolikt byta alla elkablar, instrument och elektronik. Kanske något absolut vattentätt instrument kan ha klarat sig, men det skall du inte räkna med. Jag tror tyvärr din kalkyl är alldeles för optimistisk. Hade båten kostat hälften, så kanske. Men att t ex motorn är uppstartad och "konserverad" säger inget annat än att den av någon outgrundlig anledning gick att få liv i. Har den legat under vatten i en vecka så skall du inte räkna med att den är pålitlig eller annat än skrot. Det är alltså du som köpt båten om jag fattat det rätt, eller är du bara spekulant och den inte är såld än ? Tack för ditt utförliga svar. Den är såld. Grämer mig att jag inte slog till, men efter denna information kanske det var bra Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patttho 0 Postad 24 November , 2016 Och sen ska varenda elkabel i båten bytas om man vill undvika svarta döden. Och alla instrument. Och laddare, elcentraler, radio osv. osv. En snabb sökning så hittar man en motsvarande båt i vad som ser ut att vara helt okej skick för 380tkr: https://www.scanboat.com/sv/batmarknad/baatar/Segelbaat-bavaria-350-sportlin-99096 Jag tycker 145tkr låter dyrt. Varför måste elkablar bytas bara för de legat under vattnet gissningsvis max en vecka? Skickat från min SM-G930F via Tapatalk För att saltvatten och även sötvatten som inte är absolut rent (destillerat vatten) ger korrosion. På mitt förra jobb (och ibland i nuvarande) kräver ofta kunden att elektroniken som är inkapslad i lådor testas i saltdimma, dvs fuktig salthaltig luft under 1-10 dygn. Det är ett av de mest dödande testet för kontaktdon, kablar och allt som skall leda ström - eller isolera från den. Och här talar vi istället om nedsänkning i vatten (troligen saltvatten), dvs saltvatten och fukt kommer krypa låååångt in i kablar m.m. och vara kvar länge. Tro mig och de andra som skriver - för att få en pålitlig och fungerande båt måste du sannolikt byta alla elkablar, instrument och elektronik. Kanske något absolut vattentätt instrument kan ha klarat sig, men det skall du inte räkna med. Jag tror tyvärr din kalkyl är alldeles för optimistisk. Hade båten kostat hälften, så kanske. Men att t ex motorn är uppstartad och "konserverad" säger inget annat än att den av någon outgrundlig anledning gick att få liv i. Har den legat under vatten i en vecka så skall du inte räkna med att den är pålitlig eller annat än skrot. Det är alltså du som köpt båten om jag fattat det rätt, eller är du bara spekulant och den inte är såld än ? Tack för ditt utförliga svar. Den är såld. Grämer mig att jag inte slog till, men efter denna information kanske det var bra Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 25 November , 2016 Och sen ska varenda elkabel i båten bytas om man vill undvika svarta döden. Och alla instrument. Och laddare, elcentraler, radio osv. osv. En snabb sökning så hittar man en motsvarande båt i vad som ser ut att vara helt okej skick för 380tkr: https://www.scanboat.com/sv/batmarknad/baatar/Segelbaat-bavaria-350-sportlin-99096 Jag tycker 145tkr låter dyrt. Varför måste elkablar bytas bara för de legat under vattnet gissningsvis max en vecka? Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Med svar som detta så skall du vara glad att det inte blev affär Vid köp av sjunken båt så räkna med att det mesta behöver bytas och efter köp var glad över om du upptäcker saker som inte behöver bytas 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser