Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Mambo

Filtrera vatten i dieseln

Rekommendera Poster

På en dieselmotor har man  vanligen filter för inkommande diesel och oftast också en vattenavskiljare för att slippa få in vatten i insprutningen.

Men dagens dieselbränsle är inte som förr, nu blandar sig vattnet lättare med dieseln och då fungerar vattenavskiljaren dåligt, man får alltså med vattenmolekyler trots avskiljaren.

I stället lär det finnas filter som släpper igenom dieseln men inte vattenmolekylerna. Är det någon som vet mer om detta och hur ett sådant filter ser ut, var det finns att köpa och vad kostnaden är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en dieselmotor har man  vanligen filter för inkommande diesel och oftast också en vattenavskiljare för att slippa få in vatten i insprutningen.

Men dagens dieselbränsle är inte som förr, nu blandar sig vattnet lättare med dieseln och då fungerar vattenavskiljaren dåligt, man får alltså med vattenmolekyler trots avskiljaren.

I stället lär det finnas filter som släpper igenom dieseln men inte vattenmolekylerna. Är det någon som vet mer om detta och hur ett sådant filter ser ut, var det finns att köpa och vad kostnaden är?

 

Bra fråga!

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shit... kan det vara nåt som splittar upp till syre och väte?

Vattemolekyler e ju grymt små, 1.2Å ungefär eller 0.83 nanometer.. så det lär ju inte vara ett mekaniskt filter?

Kanske nån form av separator.. eller nåt som släpper igenom bara vatten och inte diesel?

Klart intressant om nån har en ide kring hur det funkar?

En annan fråga.. om det följer med lite vatten.. vad gör det för skada egentligen.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vattnet är så löst i bränslet så att det inte separeras i en avskiljare; Spelar det då någon roll?

 

Frågar för att jag inte vet.

Om det kommer in enbart vatten genom spridare och in i en cylinder kanske inte är så bra, därav avskiljare.

Men om vattnet är löst i bränslet borde det väl inte göra något, mer än att effekten sänks?

 

Vatteninsprutning i bensinare med turbo har jag jobbat med, där är det inte skadligt, tvärtom.

Men det är en helt annan teknik så klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten är förödande för insprutningspumpen / högtryckspumpen, speciellt under vinteruppläggningen då maskinen inte är igång på flera månader.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en dieselmotor har man  vanligen filter för inkommande diesel och oftast också en vattenavskiljare för att slippa få in vatten i insprutningen.

Men dagens dieselbränsle är inte som förr, nu blandar sig vattnet lättare med dieseln och då fungerar vattenavskiljaren dåligt, man får alltså med vattenmolekyler trots avskiljaren.

I stället lär det finnas filter som släpper igenom dieseln men inte vattenmolekylerna. Är det någon som vet mer om detta och hur ett sådant filter ser ut, var det finns att köpa och vad kostnaden är?

 

Jo, dieseln är som förr väl? Det är bara bränslet med RME som har detta problem. Jag som kör färgat har samma olja som förr. På sjö-tapparna finns det ofta ofärgat diesel utan rme, det borde fungera som förr.

 

Fast å andra sidan så pratade jag med en maskinist på ett större fartyg för ett tag sedan. Han påstod att oljeföretagen försökte lura båtarna genom att blanda in högre andel vatten i deras bränsle, detta tog jag som en rövarhistoria dock. Fast det kanske körs med RME både här och var.

 

Mitt förslag är att du köper diesel utan RME i vilket fall som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var nu på hösten då jag lämnade in mina dieselspridare till en kunnig verkstad för rengöring/provtryckning som som jag fick informationen att det fanns små rostfläckar i spridarna och att detta beror på vatten i dieseln. Då jag nämnde att jag har en (gammal hederlig?) vattenavskiljare på inkommande dieselledning sa han att dessa inte gör så stor nytta längre med den moderna dieseln.

Uppenbarligen är vatten i dieseln av ondo. Mina spridare hade inga stora skador utan de gick att få ordning på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var nu på hösten då jag lämnade in mina dieselspridare till en kunnig verkstad för rengöring/provtryckning som som jag fick informationen att det fanns små rostfläckar i spridarna och att detta beror på vatten i dieseln. Då jag nämnde att jag har en (gammal hederlig?) vattenavskiljare på inkommande dieselledning sa han att dessa inte gör så stor nytta längre med den moderna dieseln.

Uppenbarligen är vatten i dieseln av ondo. Mina spridare hade inga stora skador utan de gick att få ordning på.

 

Men vilken diesel har du tankat? Tankar du på en vanlig bilmack, så har du fler problem på gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu gäller inte detta problemet RME eller inte, det är ett problem som går att hantera mer eller mindre bra bara man är medveten om det.

 

Gårdagens diesel som man fått vatten i av någon anledning kunde man ställa undan, efter ett tag flöt dieseln ovanpå vattnet och bränslet kunde tappas av och användas.

 

Jag har haft dagens bränsle stående i dunkar, efter tankrengörning sedan i våras/försommar, inget har separerat.

Jag hade tänkt att använda bränslet själv som lite driks på arbetskostnaden, snål som jag är, men jag fick köra allt till komunens återvinning.

 

Jag ser framför mig massor av pumpelement från högtryckspumpar med rostskador, ett mycket större problem än motorstopp för att det är slem i tanken som stoppar bränsletillförseln.

 

 

 

Kalle

 

Men var har du fått dagens diesel ifrån. Min separerar sig som tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu gäller inte detta problemet RME eller inte, det är ett problem som går att hantera mer eller mindre bra bara man är medveten om det.

 

Gårdagens diesel som man fått vatten i av någon anledning kunde man ställa undan, efter ett tag flöt dieseln ovanpå vattnet och bränslet kunde tappas av och användas.

 

Jag har haft dagens bränsle stående i dunkar, efter tankrengörning sedan i våras/försommar, inget har separerat.

Jag hade tänkt att använda bränslet själv som lite driks på arbetskostnaden, snål som jag är, men jag fick köra allt till komunens återvinning.

 

Jag ser framför mig massor av pumpelement från högtryckspumpar med rostskador, ett mycket större problem än motorstopp för att det är slem i tanken som stoppar bränsletillförseln.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tankat mitt dieselbränsle lite varstans. Mest på sjömackar (RME-fri), ibland med dunk från landsvägsmacken och någon enstaka gång har det blivit bunkerdiesel (i utlandet). I mitt fall har jag en segelbåt vilket innebär att dieselåtgången är ganska måttlig. Tyvärr har jag ingen sjömack runt hörnet utan jag behöver köra båten en omväg på 3 timmar för att tanka, därför blir det inte alltid sjömack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte var de jag har hjälp köpt sitt bränsle.

 

Men TS har en viktig poäng i sin fråga.

 

Ddå dagens vattenavskiljande filter, som alla har, av olika fabrikat, men principen för avskiljningen av vattnet är den samma, det är gravitationen som skiljer vattnet från bränslet.

 

Men är vattnet löst i bränslet kommer inte den teknik som idag används i samtliga fritidsbåtar att sättas ut funktion.

 

 

Lite OT jag köper allt bränsle som jag bränner i min maskin på en landmack, utan några problem.

Jag rengör vattenavskiljaren en gång om året, kanske en halv fingerborg med skräp.

Som jag skrev innan RME är ett hanterbart problem bara man är medveten om det, och detta är något helt annat.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte var de jag har hjälp köpt sitt bränsle.

 

Men TS har en viktig poäng i sin fråga.

 

Ddå dagens vattenavskiljande filter, som alla har, av olika fabrikat, men principen för avskiljningen av vattnet är den samma, det är gravitationen som skiljer vattnet från bränslet.

 

Men är vattnet löst i bränslet kommer inte den teknik som idag används i samtliga fritidsbåtar att sättas ut funktion.

 

 

Lite OT jag köper allt bränsle som jag bränner i min maskin på en landmack, utan några problem.

Jag rengör vattenavskiljaren en gång om året, kanske en halv fingerborg med skräp.

Som jag skrev innan RME är ett hanterbart problem bara man är medveten om det, och detta är något helt annat.

 

 

 

Kalle

 

Men vad jag vet så är det inte löst i min diesel. Inte heller ren disel. Lösningen bör därför inte vara att hitta ett filter från NASA, lösningen är att tanka endera grön diesel eller ren diesel så slipper man alla problema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge tror du att det tillåts att sälja dylik diesel?

 

Ja det kan nog ingen svara på, fritidsflottan är ju inte särskilt stor konsument i sammanhanget.

Men problemet kvarstår ju på land där de flesta är nödda att använda det bränsle som tillhandahålls av försäljarna.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort test på Dieselvärmare som drivs av RME där testade vi med två olika vattenavskilljare.

De separerade lite vatten men det var mycket vatten kvar i RMEn.

Nu testade vi inte med ren Diesel (åtminstone kommer jag inte ihåg det).

För att det skall rosta så krävs det syre också men det finns det i RME.

Nu är jag inte kemist så jag kan inte backa det påståendet själv men under testet fick vi luftbubblor i bränsleledningen vid undertryck och vår kemist räknade då ut hur mycket luft man kunde suga ut ur bränslet.

 

Mitt bestämda råd effter test med RME är att det funkar utmärkt så länge det inte är för kallt (vi valde -10 som absolut undre gräns) men kom ihåg att det även finns vinter och sommar blandningar på RME så det beror på vad du tankat.

Men kör du med RME så skall det användas ofta och inte stå till i en tank (det har ni hört förut).

Kah använder inte RME eller Diesel med RME inböandning i min båt (däremot i bilen).

 

Vanlig Diesel funkar mycket bättre.

 

Men det finns bättre bränslen på gång.

Jag tror starkt på HVO som ersättning för Diesel.

Verkar funkar bra att byta till HVO rakt av från Diesel och behöver inga tätare byte av filter eller liknande.

Men det är inte färdigproat ännu (anser jag).

En del Bussar i landet kör på HVO.

Så om några år så är det kanske dags för oss!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De här vattenavskiljande filtren har aldrig varit speciellt bra, de kan bara skilja ut lite av vattnet och det har inte blivit bättre med modern diesel.

Det finns bara ett sätt, separator, tyvärr en ganska dyr historia. När det handla om lyxbåtar typ 25 m eller mer så sätter man ofta in en separator, med den försvinner typ 95% av bränsleproblemen. Eftersom 90% av problemen med en dieselmotor är relaterat till bränslet så blir det ganska bra.

 

Egentligen är inte vatten i bränslet något problem så länge motorn går. Vattnet sänker inte effekten, tvärtom höjs den något. Problemet blir när motorn står stilla och det blir rostskador.

Så man får väl ha en liten dunk med "bjud-diesel" som man kör på innan stopp.

 

Värme hjälper till att få dieseln bättre. Hur det är med modern diesel vet jag inte. Förr när man fick skitdiesel (som man fick för att bunkerbåten försökte luras) så lät man värma dieseln settlingstanken innan den separerades över till dagtanken. Ur separatorn rann det som hos en pinkande ko.

 

Möjligen skulle man ha en dagtank på kanske 25 liter, innehållet kommer att värmas mha returen och man borde få bort en del vatten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HVO (hydrerad vegetabilisk olja), är inte det också mat för dieselbakterier?

Själv funderar jag på att filtrera dieseln separat, med en pump och ett extra filter. Man kan köra filtreringen då och då när båten inte används en tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HVO (hydrerad vegetabilisk olja), är inte det också mat för dieselbakterier?

Själv funderar jag på att filtrera dieseln separat, med en pump och ett extra filter. Man kan köra filtreringen då och då när båten inte används en tid.

HVO låter som en mardröm på havet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag känner till om HVO hittils är att det fungerar bättre än RME.

Det förbränns tydligen bättre än vanlig Diesle också (har jag förstått ej testat själv).

Jag har ingen koll på bakterietilväxt i bränslet ännu.

Det tar nog några år innan vi vet om bränslet fungerar som det är tänkt.

För oss som kör båt är det det bäst att köpa gammal hederlig fosil diesel några år till.

 

Att installera special filter tror jag inte är en framkomlig väg, mistänker att de är gjorda för en viss typ av diesel och inte är anpassade för RME eller GVO eller vad vi i framtiden kan vänta oss för ersättningsbränsle.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade info på nätet om bakterietilväxt i HVO och det påstås att det skall vara lika bra som fosil diesel. Vi får se om några år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade problem med korrosion i insprutningspumpen i förra båten. Specialfirman som skruvade i denna sa att det med dagens dieselbränsle blir ett allt större problem med vatten och därmed korrosion. Jag fattade då att de även menade dagens "blankdiesel" som tydligen heter MK1B0. Man känner ju själv att dagens diesel inte är lika fet och illaluktande som den var under slutet av 80-talet. När man tankar båten i Finland så känns deras diesel klart fetare, ryker mer vid körning och ger mer kräm.

 

Utanför dieselverkstan stod det förresten flera 5-10 år gamla VW Passat, Ford Mondeo och annat med dieselmotorer. Troligt marknadsvärde 50 - 70 tkr per bil. Dessa hade drabbats av korrosion och annat i bränslesystemet. Eftersom kostnaden för att repa dessa avancerade system i dagens motorer uppgick till ca 50 tkr per bil så var det ett svårt val för ägarna när maskinskadeförsäkringen gått ut...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns utmärkta filter för dieseltankar, vi filtrerar allt på tanken med 10 mikronfilter, dessa tar allt inklusive vatten, de är svindyra kostar runt 1700 plus moms styck. Ett filter här på gården håller för runt 15 kubik, sedan blir de täta och måste bytas. Byter tre gånger om året. Idag tankas endast blankdiesel som i princip är som gammal hederlig diesel, den innehåller inte svavel därför inte gul till färgen. Dagens maskiner klarar inte vatten i diesel pumparna skär direkt, i traktorerna sitter vatten avkännare som skriker direkt om minsta vatten finns i bränslet. Grannens högtryckspump gav upp i fjol, kostnad 37000 sek han har nu filter på tanken med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns utmärkta filter för dieseltankar, vi filtrerar allt på tanken med 10 mikronfilter, dessa tar allt inklusive vatten, de är svindyra kostar runt 1700 plus moms styck. Ett filter här på gården håller för runt 15 kubik, sedan blir de täta och måste bytas. Byter tre gånger om året. Idag tankas endast blankdiesel som i princip är som gammal hederlig diesel, den innehåller inte svavel därför inte gul till färgen. Dagens maskiner klarar inte vatten i diesel pumparna skär direkt, i traktorerna sitter vatten avkännare som skriker direkt om minsta vatten finns i bränslet. Grannens högtryckspump gav upp i fjol, kostnad 37000 sek han har nu filter på tanken med.

Intressant.

Hur stora hål är det i filtret.

En micron ska väl cara samma som en mymeter.. tusendels milli

Så 10micron bör väl vara .01 mm

Är hålen typ så eller är det 1000 hål /enhet.

På en tusendel får det ju plats 10000 Å

Och vattenmolekylen är 1.2 Å

Så plats för att vatten ska gå igenom är ju inget problem.

Vet du hur filtret funkar. Vad tar bort vatten?

Partiklar e ju enkelt att "sila" bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns utmärkta filter för dieseltankar, vi filtrerar allt på tanken med 10 mikronfilter, dessa tar allt inklusive vatten, de är svindyra kostar runt 1700 plus moms styck. Ett filter här på gården håller för runt 15 kubik, sedan blir de täta och måste bytas. Byter tre gånger om året. Idag tankas endast blankdiesel som i princip är som gammal hederlig diesel, den innehåller inte svavel därför inte gul till färgen. Dagens maskiner klarar inte vatten i diesel pumparna skär direkt, i traktorerna sitter vatten avkännare som skriker direkt om minsta vatten finns i bränslet. Grannens högtryckspump gav upp i fjol, kostnad 37000 sek han har nu filter på tanken med.

Till min båt med min förbrukning, där 95% går i värmaren, skulle ju ett sånt filter hålla i ca 300år.. inte jättekostnad fast dyrt är det. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar svårt och dyrt att filtrera eller skilja bort vattnet från dieseln. Men, som en del skrivit här i tråden, gör en mindre mängd vatten ingen större skada om den sprutas in i cylindrarna och förbränns. Det är värre vid långa driftsuppehåll vilket man tyvärr har på en marinmotor, då kan vattendroppar som sitter på samma ställe i insprutningspump eller spridare i längden ställa till med rostskador.

Vi får väl helt enkelt starta upp våra motorer 1 ggn/månaden för att flytta på bränslet i ledningarna. Eller räcker det kanske att bara dra runt motorn för hand några varv, då matas ju också bränsle fram?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De vanliga vattenavskiljarna kan fälla ut några matskedar vatten men inte mer. Det garanterar inte att vatten inte kommer med in i motorn. Deras viktigaste uppgift är kanske att varna för vatten i dieseln. Vill man garanterat ha bort vattnet så måste man separera. Om det fanns filter som skilde ut vatten lika effektivt, varför sätter man då in separatorer för ett par hundra tusen som dessutom kräver en del underhåll?

 
Så länge motorn går är vattnet inget problem men när motorn stannat och kallnat så kommer risken för korrosion. I en båt som ligger stilla veckovis och sen kanske bara körs någon timma kan det bli svåra problem. 
 
Den enda rimliga lösningen är, att de sista minuterna innan stopp kör vi motorn på absolut vattenfri diesel.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Finns utmärkta filter för dieseltankar, vi filtrerar allt på tanken med 10 mikronfilter, dessa tar allt inklusive vatten, de är svindyra kostar runt 1700 plus moms styck. Ett filter här på gården håller för runt 15 kubik, sedan blir de täta och måste bytas. Byter tre gånger om året. Idag tankas endast blankdiesel som i princip är som gammal hederlig diesel, den innehåller inte svavel därför inte gul till färgen. Dagens maskiner klarar inte vatten i diesel pumparna skär direkt, i traktorerna sitter vatten avkännare som skriker direkt om minsta vatten finns i bränslet. Grannens högtryckspump gav upp i fjol, kostnad 37000 sek han har nu filter på tanken med.

Intressant.

Hur stora hål är det i filtret.

En micron ska väl cara samma som en mymeter.. tusendels milli

Så 10micron bör väl vara .01 mm

Är hålen typ så eller är det 1000 hål /enhet.

På en tusendel får det ju plats 10000 Å

Och vattenmolekylen är 1.2 Å

Så plats för att vatten ska gå igenom är ju inget problem.

Vet du hur filtret funkar. Vad tar bort vatten?

Partiklar e ju enkelt att "sila" bort.

 

http://www.centretank.com/products/detail/cim-tek-bio-fuel-tank-filter-100lpm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon test som visar att det fungerar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Finns utmärkta filter för dieseltankar, vi filtrerar allt på tanken med 10 mikronfilter, dessa tar allt inklusive vatten, de är svindyra kostar runt 1700 plus moms styck. Ett filter här på gården håller för runt 15 kubik, sedan blir de täta och måste bytas. Byter tre gånger om året. Idag tankas endast blankdiesel som i princip är som gammal hederlig diesel, den innehåller inte svavel därför inte gul till färgen. Dagens maskiner klarar inte vatten i diesel pumparna skär direkt, i traktorerna sitter vatten avkännare som skriker direkt om minsta vatten finns i bränslet. Grannens högtryckspump gav upp i fjol, kostnad 37000 sek han har nu filter på tanken med.

Intressant.

Hur stora hål är det i filtret.

En micron ska väl cara samma som en mymeter.. tusendels milli

Så 10micron bör väl vara .01 mm

Är hålen typ så eller är det 1000 hål /enhet.

På en tusendel får det ju plats 10000 Å

Och vattenmolekylen är 1.2 Å

Så plats för att vatten ska gå igenom är ju inget problem.

Vet du hur filtret funkar. Vad tar bort vatten?

Partiklar e ju enkelt att "sila" bort.

 

http://www.centretank.com/products/detail/cim-tek-bio-fuel-tank-filter-100lpm

 

 

Vad skiljer dessa 10 micron filter emot de vanliga som man köper tex på seasea?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...