E_Klinga 0 Postad 13 Maj , 2005 Hej! Jag har nyligen köpt en Golif JOG som jag för fullt håller på att rusta och förbereda för en eventuell långsegling. (När och hur långt är inte bestämt, Medelhavet, skottland, gotland, birka..) Jag vill gärna ha en liten 12-volts kylbox ombord och har tittat en del på de portabla varianterna. Någon som har erfarenhet av sånna? Slukar dom massor av ström? Jag har bara en utombordare, men solcell och vindgenerator på G...) I båten har jag två 75Ah batterier. Har kikat på olika boxar, det är en enorm Priskskillnad! På Biltema kan man köpa en 26 liters box för 699:- och på Hjertmanns kostar en Isothermbox 4200:-! Vad ska man välja? Erfarenheter eller tips emotages tacksamt! /Erik Klinga, Västerås Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 13 Maj , 2005 Hej! Jag har tidigare med en dåres envishet påstått att man får vad man betalar för och fått på käften för min ståndpunkt. Fortfarande blir jag lika ......... när jag läser jämförelser mellan päron och äpplen. Utan att gå in i diskussion om den billigare kylboxens för och nackdelar. Så är det bara att läsa hur mycket denna tar i amper, vilket är ett mått på förbrukning per timma. Står det tex 2 A så tar boxen minst detta /timma. Sedan är det bara att räkna ut vad har jag att komma med i strömväg. Nej, titta du efter någon box med kompressor och då helst någon som är tillverkad i ett land som du kan uttala. Därmed inte sagt att du skall välja den dyraste affären och dyraste produkten. Utan väg in nyttoeffekten av boxen samt låg förbrukning kontra priset. En box vilken drivs med kompressor kan du frysa ner med. Jag kommer med mina 2 ner till mellan - 15 till 17grader. Då är elförbrukningen givetvis väldigt hög. Ligger jag på en boxtemp av ca plus 2 - 5 tar dessa något under 1A/st. Jag tror inte du redovisade vad solcellen gav. Ifall denna är ex. på 35 W (vilket jag har) blir dygneffekten någonstans kring 8 - 10 A. Dina batterier ger ett teoretiskt energitillskott på 150 A. I verkligheten får du ut hälften. Hur mycket din utombordare generator ger står i instruktionsboken (och det är inte mycket). Vindgeneratorn har jag ingen erfarenhet av. Så denna energikälla lämnar jag öppen. Sammanfattning: Jag tror att du utan vidare kan köpa en box och utan större problem klara dig ute en vecka eller så. Men köp kvalitet, det lönar sig/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hk1971j 2 Postad 13 Maj , 2005 Då du har segelbåt och förhoppningsvis får chans att gå för segel ofta, så tycker jag personligen att en gasoldriven kylbox är att föredra. Om du dock inte är vän av gasol, så köp INTE dom billigare 12v boxarna som säljs. Satsa på t.e.x Waecos sortiment, typ Tropicol serien. /Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Maj , 2005 Supercool låter ju fantastiskt. Men jag tror det syftar på annat än temperatur. Kanke något med formgivning. Kolla vilken supercool box jag har. Peltierelementet är en överraskande fysikalisk princip men därvid kan det stanna - åtminstone för strömjagande seglare. Det drar ju så med ström. Näe - håller med om att kyla=kompressor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
E_Klinga 0 Postad 15 Maj , 2005 Tack för alla svar och tips! Det var ungefär som jag trodde då. Ska botanisera vidare på markanden och se vad som passar. /Erik Klinga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Birgitta Postad 28 Maj , 2005 [KUR]Jag har kollat själv, Jula har en kyl/värmebox för 398:- ! X-pris nu, annars 498:-, 24 liter, Strömförbrukningen vet jag tyvärr inte. Men kolla på www.jula.se! Clas Ohlson har en 18 liters för 395:-. Har inte köpt någon själv ännu, men kollar runt, ska ha den till bilen. Lycka till med långseglingen![/KUR] :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
E_Klinga 0 Postad 28 Maj , 2005 Jag tror det blir en lite dyrare variant från Isother. Satsar på kvallité och hoppas att detta lönar sig i längden vad beträffande hållbarhet i fuktigt klimat och lägre energiförbrukning. Har inte köpt den än dock, tänkte vänta med detta tills jag installerat solcell. Tack för lyckönskningarna! /Klinga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bating 0 Postad 29 Maj , 2005 Titta även på isoleringen av boxen. Ju mer isolering desto mindre ström i längden. När du tittar på hur mycket ström kylskåpet drar så måste du också vet hur ofta kylaggregatet går. 5% av tiden eller 100% av tiden. Mät efter att all mat hunnit bli kall. Satsa på kvalité! Fråga dig hur mycket det är värt med förstörd mat en vecka från land. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 31 Maj , 2005 Bygg en box själv med en kompressordriven Isothermkyl. Köp även deras tyvärr dyra isolerskivor, det existerar inte frigolit eller annat som isolerar lika bra. Jag har en sån anläggning, lådan är på ca 45 liter, tempen håller 3 - 5 grader på varmaste inställningen, en solcell gör att jag alltid har kylen på från tidig vår till sen höst. Landström helt onödigt, bra att slippa detta med galvaniska strömmar och skit. Jag tycker att det är makalöst bra. Jag har inte den variant som har vattenkylning, tror att det är onödigt, min kyl går ändå jämt som en gratis evighetsmaskin. Kolla tex Erlandssons, de brukar ha extrapriser. Lätt att montera kompressorn och kylelementet, lite svårare att bygga lådan. Lycka till med kalla pilsner! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
E_Klinga 0 Postad 2 Juni , 2005 Bra idé! Jag ska definitivt överväga den lösningen! Ska räkna lite på vad det skulle kunna kosta... Hur kraftig solscell har du? /Klinga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 2 Juni , 2005 Solcellen är på 40 eller 45 watt ej säker. Den laddar tre 75 A batterier utan regulator, bara en diod. Först hade jag bara ett förbruknngsbatteri, då blev det överladdat och jag fick fylla på vatten. Nu med tre batterier startbatteri (som jag nästan aldrig använder ens till start) så verkar solladdningen funka kanon utan regulator. Det finns ju brytare nu som slår av strömmen vid typ 11,5 Volt, då räcker det att starta motorn med. PÅ så sätt slipper man ha olika batterigrupper och det förlänger antagligen livslängden på batterierna eftersom de aldrig blir helt urladdade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 2 Juni , 2005 Jo föresten. SeaSea har en färdigbyggd Kyl/frysbox för inbyggnad på 40 liter en Coolmatic, jag tror det är samma system och kompressor som Isotherm kör med. NR 4381Men sen ska den ju få plats å... Den kostar 5995:- Sen har de andra varianter å kylboxar också kompressordrivna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
E_Klinga 0 Postad 2 Juni , 2005 Ah, där ser man... Jag funderar just på att köpa mig en solpanel, tror det blir en på 42W. Ska nog ha en regulator också, det verkar tryggast då min båt inte är så stor och inte heller elsystemet. (2 st 75a batterier). Det som hindrar mig mest just nu är att jag saknar någon bra plats att fästa solpanelen eftersom att jag inte her någon akterpulpit... Funderar på att låta svetsa en targabåge över akterdäck där jag kan fästa alla de där praktiska grejjerna man vill ha nära till hands och få upp en bit i luften, Solcell, vindgenerator, antenner, kättingbox m.m. /Klinga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 3 Juni , 2005 Fick den nya PB igår och låg och lusläste artikeln om annorlunda kylbox. Denna lösningen skulle passa även min båt då installationen verkar problemfri. http://www.ozecodrive.com/OZcooler/Swe/IndexOZcoolerSwe.html /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
E_Klinga 0 Postad 8 Juni , 2005 Jag läste åxå den. Men det verkade ju rätt dyrt, men å andra sidan, kanske det är värt det... Skumt kylning med en bordsgenomföring... Man får väl tänka vidare på det. /Klinga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser