Gå till innehåll
söndag 02 mars 2025
Gäst svarten

plasta träbåt

Rekommendera Poster

Gäst svarten

ja tänkt plasta en snippa i tre den ä rätt rutten i samborden men myke plast ä väl bra va fö sått ska man ha pp 100 ramla bara bort

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst fd båtbyggare

Svårigheten med att plasta in träbåten är att få det att sitta fast ordentligt. Det beror på vad den har varit ytbehandlad med tidigare. Men normalt brukar man sandblästra båten och sen laminera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Magnus

Plastar du båten, så tänk på att det bara är en tillfällig lösning, då det blir mycket lättare för rötan att komma åt under plasten, så räkna med att trät försvinner om du plastar den. Sailtalk.net Mötesplatsen för seglare på nätet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Loic Furbo

Är det någon som vet var jag kan hitta en instruktion/beskrivning på Hur jag går tillväga för att plasta min gamla mahogny träeka? Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Josef.S

Beskrivning vet jag inte om det riktigt finns nån stans. När Josef plastade sin lilla 4-5 meters mahognysnurrbåt så berättade plastförsäljaren hur man skulle göra. Det gick fint, inga problem, lätt men jobbigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst B

Att plasta en träbåt är att slutligt ge efter och konstatera att man inte orkar eller ids. Men skall man ändå göra det så är absolut torrhet i skrovet en förutsättning. Impregnera den torra båten med starkt utspädd plast (ohälsosamt som fan) i torr lokal. Finns minsta fukt med kommer det att delaminera med tiden. Hur som helst är det då ingen träbåt längre. Skeppsbyggare B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Josef S

Ja, det är så anser Josef att trä som båtbyggnadsmaterial är olämpligt. Som bekant är trä i alla dess former mycket fuktkänsligt.Plast är mycket bättre. Så teoretiskt sett så vore det ändamålsenligast att tillverka en helt träfri plastbåt så varför inte linda in träbåten i ett lager plastfolie och sedan plasta utanpå alltihopa. Sedan när allt är härdat och klart så är det bara att försöka kränga bort den sprillandes nya plastbåten från den gamla träbåten. Plastfolien skulle ju tillse att plast och träbåten skulle vara lösa ifrån varandra. Träbåten skulle man kunna använda som form (kallas ibland för plugg) flera ggr. Trä är sen igen ett ypperligt formmaterial. Det här tål att tänka på. Om jag inte minns fel så var det ungefär så här dom första plastbåtarna tillverkades.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Motorbåts Eskil

Så sant så sant Josef.S Trä är trä, och bra om man använder det förnuftigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kraken

Verkar jätte fiffigt det där med att plugga båtar eller vad det nu heter. Jag ska försöka genast, behöver inte mera råd. Det där är bara och smeta ut råvarorna så fixar det kemiska resten. Om nån vecka ha ha ska grannana få se. Ny båt, härligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anders nilsson

Hej kan någon som har bra erfarhet att plasta en gammal snipa ge mig en bra ett bra tillväga gångsätt allt från början till slut........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Bill Butterfly

Kraken har så småningom erfarenhet verkar det som.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar om det är det någon som har en annan lösning för att få en träbåt att överleva ett par säsonger till, kan det ena inte vara att plasta under vattenlinjen? Är det någon annan som har ett bra förslag? Trät under vattenlinjen är inte så friskt längre, stocken har oxå sett sina bästa dagar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Jag har lite erfarenhet av att plasta. plastade senast idag faktiskt. det handlar om att underlaget skall vara rent från bôs och annat. så slipa ner trärent och spackla ojämnheter byt ut trä som är ruttet om möjlighet finns. spackla igen. och sedan är det bara att plasta på. 1. mät ut glasfibermattor i hanterliga storlekar 2.sedan på med plast härdare (1%härdare) på skrovet och lägg på mattan och kleta på ny plast 3. rolla med en aluminium rulle för att rolla ut all luft som finns innanför mattan. för med luft innanför glasfibern finns risken för sprickor. 4. lägg på antal lager beroende på båtstorlek (själv har jag 10m ovan vattenlinjen och 12mm under vattenlinjen och 24 i kölen i och med det att jag har vikt runt kölen med alla mattor. och min båt är 15*4,6 och väger uppskattningsvis 30 ton) har ni några frågor så fråga gärna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst gustaf

Jag har funderingar på att plasta en gammal fiskebåt som är 11x4 m och funderar på hur mycket materialkostnaden skulle bli. Geddan verkar ju ha gjort något liknande. Eller är det någon annan som har koll på detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gedda verkar vara en riktig stjärna på att ta livet av träbåtar.. Synd.. Har man inte tid att ta hand om en träbåt som den ska tas om hand så ska man inte ha den heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

saken är den att jag har räddat två båtar ifrån att bli en stor brasa. självklart skulle jag vilja ha den store i trären men det gick tyvärr inte å vad ska man göra? jag kan inte trolla. :-|

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Martin

Jag har varit med om att plasta en fiskbåt 12x4m och det gick åt totalt 3 fat (180kg) polyester och 180 kg glasfibermatta. Till det kommer talk för spackling och Aceton som lösningsmedel. Här kan du uppskatta priset: http://www.byggplast-batprylar.se/ Mvh Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Martin

Hej, glömde det viktigaste. Gelcoat och topcoat måste plastningen avslutas med eftersom plasten annars läcker in vatten. Speciellt viktigt för en större båt som alltid skall ligga i. /Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ett tips! köp INTE saker i marinhandeln. skitdyrt. vad det än gäller så är det bra mycket dyrare i en marinhandel. försök hitta andra ställen. köpa plast på ett varv är säkerligen billigare..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om båtarna ruttnar?

Har en 4 meters öppen båt från 30-talet som plastades av min far på 70-talet när den egentligen borde dukats om.

Den lever i högönsklig välmåga på övertid - det står också lite vatten i den ibland på sommaren, men plastningen verkar fungera över 40 års tid och träet är friskt....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej det går bra att plasta båten min bästa lösning var plata båten sen ta utt det gamla skrovet och färdigställ båten med trå eller palst för tofter osv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...