Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Mackey

Projekt - Byte av MD11 på vår Comfort 32

Rekommendera Poster

Om man tänker lite utanför boxen borde väl 13 mm våtrumsgips funka lika bra som blygummi och till ett fördelaktigt pris.

 

Pris: 150:- kr/m2

Vikt : 12kg/m2

 

Gips funkar ju inte på välvda ytor, men på släta ytor som långsidorna och kortsidorna i vårt motorrum.

 

Synpunkter?

 

Mackey

 Oftast inte, gips "sjunger" vid lägre frekvenser. Sätter man däremot flera lager som limmas mot varandra så funkar det. I en studio har hellre tegel i väggarna.

Men lite nytta gör det nog och brandsäkerheten ökar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då bygger jag tegelväggar... ;) 

 

Jag tänkte - i alla fall när jag var utanför boxen - att jag skulle limma gipset mot plywooden. Då är det två olika material som sitter ihop med varandra vilket borde funka rätt bra???

Vad tror du?

 

Jag inser att en gipsskiva riskerar att självsvänga på ett helt annat sätt än en blygummimatta, eller egentligen en bitumen-matta.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kunna tänka mig att sätta gips, det blir knappast sämre. När gipsen är på plats kan man knacka lite och höra hur det låter, det går ju forfarande att sätt dit blygummi. Eller tegel...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag pratade med Karnag, som säljer isolering, var det ganska klart att man vill ha ett skapligt poröst material med hög andel öppna celler. Att ha en blank folie var direkt hämmande för absorptionen. Nackdelen är att det är svårare att sanera om man drabbas ett kraftigt spill (men en ny motor borde vara tät?) och kostnaden för att byta delar av en kontaminerad isolering jämfört med xxx-tals timmar av buller torde vara minimal.

 

En annan ytterst viktig faktor var att få det tätt. Minsta glipa och dB:t skjuter i höjden som Saturn V. Luft bär ljud och kan man bryta länken blir det tyst(are).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gastätt är ett bra ord i sådana här sammanhang.

När de här folieisoleringen dök upp på marknaden tyckte man det var ett steg tillbaka. Men det blir ju väldigt fint och det är ju viktigt, ett vackert motorrum....

Folien blir inte heller så snygg med tiden så grejen är ju att få en lösning där man enkelt kan byta isolering. Kanske lösa skivor med isolering som man enkelt kan plocka ut? Plats för idéer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag pratade med Karnag, som säljer isolering, var det ganska klart att man vill ha ett skapligt poröst material med hög andel öppna celler. Att ha en blank folie var direkt hämmande för absorptionen. Nackdelen är att det är svårare att sanera om man drabbas ett kraftigt spill (men en ny motor borde vara tät?) och kostnaden för att byta delar av en kontaminerad isolering jämfört med xxx-tals timmar av buller torde vara minimal.

 

En annan ytterst viktig faktor var att få det tätt. Minsta glipa och dB:t skjuter i höjden som Saturn V. Luft bär ljud och kan man bryta länken blir det tyst(are).

 

I de båtar jag haft så har det alltid yrt runt små svarta partiklar från kilremmarna. Dessa partiklar har en enastående förmåga att fastna i oskyddade delar av ljudisoleringsmattan. Oljespill hamnar ju under motorn och är lätt att torka rent oavsett ytan på isoleringsskivorna.

 

Det är knappast kostnaden som hindrar byte av motorrumsisolering i en segelbåt, det är inte många kvadratmeter skiva som går åt. Problemet är att motorn måste lyftas ur för att komma åt. TS har ju som redovisats lagt ner en hel del jobb på att få ur sin motor. I detta fall nödvändigt eftersom den ska bytas ut. Men de flesta segelbåtsägare med trånga motorrum vill nog undvika att byta mattorna särskilt ofta.

 

Det är nog annorlunda med en motorbåt som har motorrummet lättåtkomligt genom att lyfta på durkskivorna och kliva ner i motorrummet.

 

Men å andra sidan så är ju bullernivåerna högre på en stor motorbåtsdiesel än på en liten segelbåtsmotor. Det gäller nog att tänka efter vid val av isoleringskrav på hur mycket buller det är som ska bekämpas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gång sålde jag dataprylar som lät illa och gick inte att ha på kontoret de var tänkta för. En oppfinnarjocke i Stockholm, Ebbe Frick hade en patenterad metod att med bly cells plåt dämpa ljud. Det var nästan magiskt när den öronbedövande hålremsstansen gick från120dB till en viskning. Tungt material med vibrationsdämpande emellan. Det kan man tänka ut själv om man tänker på att ljud är vibrationer. Ett tungt material är svårt få att svänga med i vibrationerna.Ett material som är fjäderlätt överför inte så mycket energi till nästa lager blyplåt. Det är väl principen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till rengöringen kan jag rekomendera bräkleen eller dess "kopior" för en bråkdel av priset, från mekonomen t.ex. För att få upp sörjan från botten tar du barnblöjor.

Det är fullständigt onödigt att hålla på med blöjor. Använd oljesugen istället. Sedan tycker jag att Bräkleen är overkill man kan använda betydligt miljövänligare medel. Jag använder oftast bara diskmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Till rengöringen kan jag rekomendera bräkleen eller dess "kopior" för en bråkdel av priset, från mekonomen t.ex. För att få upp sörjan från botten tar du barnblöjor.

Det är fullständigt onödigt att hålla på med blöjor. Använd oljesugen istället. Sedan tycker jag att Bräkleen är overkill man kan använda betydligt miljövänligare medel. Jag använder oftast bara diskmedel.

Mmm jo om man har tillgång till rinnande vatten där båten står så finns givetvis bättre alternativ. Det hade inte jag i fjol när jag höll på med liknande sysslor och få har nog det vid båten vintertid. Tar man diskmedel måsta man givetvis skölja och då funkar såklart en oljesug bättre än blöja.

Nu tänkte jag i andra banor att han ville "torrtvätta", som jag gjorde. Då blir skvätten på botten lite för liten för sugen, men ändå tillräckligt för att behöva massor av hushållspapper eller dylikt för att få upp det. Lägger man i en blöja uppåner så tar den upp massor med vätska, utan jobb eller kladd. Det var bara ett tips, var å en gör som en vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra tips!

 

Jag har inte vatten just nu.

 

Tack!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra tips!

 

Jag har inte vatten just nu.

 

Tack!

Mackey

 

Hej Mackey

Hoppas motorbytet går enligt plan och efter förväntningarna.

Betr oljespill och sanering utan vatten så finns det granulat som absorberar bra och som du sedan kan ta bort mha en bra våt- eller industridammsugare. Flera fabrikat finns det och här hittar du några:

http://www.denios.se/shop/rengoring-avfallshantering-och-absorbenter/absorbenter/absorbent-olja.html

De har också bra dukar typ 'cellstoff' som suger upp bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sågspån är också ett gammalt beprövat trick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har jag hittat den perfekta motorrumsisoleringen?
 
Först en tung "matta" som är 4 mm tjock på väggar, golv (motorbädd) och tak för att isolera och vibrationsdämpa. Jag har hittat en matta som tål kemikalier och motorolja. Inget konstigt med denna matta tycker jag.
 
Nu kommer det...
På väggar och tak tänkte jag (tror jag) använda Acustimet som ljudabsorbent, se bif. fil för data.
Acustimet är en plåt (rostfri eller aluminium) med mikrohål som monteras ca. 30 mm från ytan. Det behövs ingen annan isolering, ingen fiber, ingen skumgummi, bara plåt med mikrohål och en luftspalt. Så här ser materialet ut.
 
Acustimet.A.jpg
 
​Lånad från Sontech International AB

Fördelar

  • Inget material som suger upp vatten, olja eller andra vätskor.
  • Inget som kan brinna.
  • Slittåligt
  • Går att tvätta.
    ​Både motor och motorrum kan faktiskt spolas med vattenslang om man vill.
  • Åldras inte som skum.
  • Man kan dra kablar och slangar bakom isoleringen.
  • Snyggt, så här

post-95867-0-23430100-1487409907.png
​Lånad från Sontech International AB
 
Nackdelar

  • Få erfarenheter från båtägare.
    Kanske funkar det inte...?
  • Ger ingen värmeisolering.
    Det kan bli varmt i kojerna bredvid motorn.
    ​Det är en fördel att motorrummet släpper ifrån sig värme.
  • Ger ingen vidare brandisolering.
  • Lite krångligare att montera, inte bara att limma.
    ​Jag har tänkte fästa längsgående reglar som jag skruvar plåten i.

Vad tycker och tänker ni som står för all marin klokskap och mycket annan kunskap också?

 

Länk till Sontech som säljer Acustimet och som jag absolut inte har några fördelar av att berätta om, http://sontech.se

 

Mackey

Acustimet - datablad.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja varför inte, ljuddämning handlar om att omvandla rörelse i luften till värme och det lär ju mikrohålen göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en intressant artikel om metoden med mikrohål i plåt här.

 

Lägger med en bilaga här också så att artikeln inte försvinner om den länkas om.

 

Mackey

Acustimet - artikel.pdf

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att använda mastkranen var ett bra tips tycker jag.

 

När vi köpte motorn förhandlade vi in i priset att den gamla motorn ska lyftas ur och den nya ska lyftas i, men det kräver ju att båten ligger någorlunda nära den som säljer motorn.

 

 

 

 

Det borde gå att lyfta ur och i en motor med hjälp av bommen, någon som prövat det?

 

 

 

Mackey

Jag bytte motor 2013-14 det blev en Lombardini 502 en 13 hk maskin. Vid själva bytet/lyftet valde jag att köpa ett kättingspel, det blev millimeterprecision vid demontering/montering. Dessutom gick allt lätt med bra hjälp från Rodahl Marin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lagt 17 timar på motorbytet. Motorrummet är helt tomt, nästan...

 

Jag har fastnat i klisterträsket. Klister är allt som är kvar nu.

 

Jag har läst på om både mekanisk och kemisk klisterborttagning, men blir inte så mycket klokare när det gäller att ta bort gammalt kontaktlim och självhäftande klister från träytor.

 

Skrapa går inte.

Sickel går inte.

Kemikalier vet jag inte om det är så bra att använda på plywood.

Roterande borstar av olika slag har jag inte provat ännu, men jag hoppas verkligen det kan funka.

 

Någon som har något bra tips för just trä?

 

Gärna tips för att få bort klister från plast också, men där tror jag att jag har koll.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roterande slipskiva på vinkelslip och en assistent med dammsugare.

Mun- och öronskydd och skyddsglasögon för båda.

Ett skitjobb men det enda jag har fått att funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mackey,

 

Förlåt alltså, men om du ska limma på en matta är väl klistret ett rätt bra underlag som det är. Tror inte att någon inklusive du själv kommer att kunna se det när du är klar.

 

Däremot så sparar du en massa tid, mindre damm, etc., etc.

 

Fattar att jag svär i alla noggranna ingenjörstypers kyrka nu. Men eftersom jag tillhör denna kategori själv, och har mångårig erfarenhet av att göra exakt det där "lilla extra", som egentligen inte spelar nån roll för slutresultatet, så vågar jag.

 

Men känner du att du måste, så måste du och då är det nog bara att ta på munskyddet och köra!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag håller med, ingen kommer att se det gamla klistret och inte det nya heller för den delen. Om klistret satt fast ordentligt skulle jag nog ev. kunna tänka mig att lämna det, men stora delar av klistret är väldigt mjukt, men går ändå inte att skrapa bort.

 

Jag är inte säker på att den nya isoleringen kommer att sitta kvar i det gamla klistret.

 

Jag provar med mekanisk bearbetning så får vi se hur det går.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lagt 17 timar på motorbytet. Motorrummet är helt tomt, nästan...

 

Jag har fastnat i klisterträsket. Klister är allt som är kvar nu.

 

Jag har läst på om både mekanisk och kemisk klisterborttagning, men blir inte så mycket klokare när det gäller att ta bort gammalt kontaktlim och självhäftande klister från träytor.

 

Skrapa går inte.

Sickel går inte.

Kemikalier vet jag inte om det är så bra att använda på plywood.

Roterande borstar av olika slag har jag inte provat ännu, men jag hoppas verkligen det kan funka.

 

Någon som har något bra tips för just trä?

 

Gärna tips för att få bort klister från plast också, men där tror jag att jag har koll.

 

Mackey

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/84195-projekt-byte-av-md11-på-vår-comfort-32/?p=607551

Kontaktlimmet blev som ett ludd som kunde sugas in i dammsugaren.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här är mycket effektiv för lite grövre rengöring. Finns även för borrmaskin men det är lättare med vinkelslip.

 
Dekorborttagaren som Lintott rekommenderar ska jag test, kan tänka mig att dessa två verktyg ihop kan bli väldigt effektivt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dekorborttagaren är nog lite snällare mot trä o plast än grovrengöraren.

 

Jag använde en vanlig sladdansluten borrmaskin till dekorborttagaren när jag rensade mitt motorrum. Det tog en stund att hitta tekniken för att krulla bort klistret men sen löpte det på rätt effektivt. Som med alla roterande verktyg så måste det jobbas fram o tillbaka för att inte bränna underlaget. Jag gjorde av med 1½ rondell på mitt motorrum i en 32-fotare (inklusive motorlucka). Tidsåtgång minns jag inte....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Läste om klisterträsket...

Gjorde ett motorbyte på våran Albin 78 förra våren. Hamnade i samma träsk som dig efter ha slitit bort den gamla isoleringen i motorrummet.

Jag använde T-röd på plastytorna och en värmepistol samt en spackelspade på träytorna. Värmde upp limmet tills det började bubbla och sen skrapade av det mesta. Därefter använde jag T-röd för att få det riktigt rent. Det gick förvånansvärt lätt och fort att få motorrummet rent från klister.  

Köpte ny isolering, lite tjockare än den tidigare på Biltema. Kollade båten för en vecka sedan och allt sitter kvar som det skulle.

Nu har jag lagt 17 timar på motorbytet. Motorrummet är helt tomt, nästan...

 

Jag har fastnat i klisterträsket. Klister är allt som är kvar nu.

 

Jag har läst på om både mekanisk och kemisk klisterborttagning, men blir inte så mycket klokare när det gäller att ta bort gammalt kontaktlim och självhäftande klister från träytor.

 

Skrapa går inte.

Sickel går inte.

Kemikalier vet jag inte om det är så bra att använda på plywood.

Roterande borstar av olika slag har jag inte provat ännu, men jag hoppas verkligen det kan funka.

 

Någon som har något bra tips för just trä?

 

Gärna tips för att få bort klister från plast också, men där tror jag att jag har koll.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två timmar i klisterträsket...

 

Värme och skrapa funkade bra på det självhäftande klistret, men inte på gammalt kontaktlim.

 

Biltemas roterande "suddgummi" var väldigt skonsamt och funkade även det bra på själhäftande klister, se bild nedan. Det tar lite tid, men funkar.

post-95867-0-77908500-1488309063_thumb.jpg

 

I stort sett allt utom kontaktlim är grovt borttaget nu. Nästa attack blir med roterande stålborste på kontaktlimmet.

 

Sedan dag satt tvätta med något eftersom allt klister inte går bort med mekanisk bearbetning.

Jag kan stå ut med klister bakom isoleringen, men klistret sitter för dåligt för att vara kvar och för bra för att vara lätt att ta bort.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att jag inte borde, men jag har ändå aldrig lyssnat på mig själv.

 

"själhäftande klister" ??

Finns det verkligen någon annan sort klister än självhäftande?

 

/B

 

Ps.

Nu ser jag ju att det står själhäftande, och då kommer saken i ett helt annat läge. Så klistriga klister att dom limmar fast själva själen finns säker, by bad, ledsen.

 

Redigerad av Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare två timmar i klisterträsket.

 

Den roterande monsterstålborsten från Biltema funkade utmärkt på plywoodskivor även om det blev lite fula sår ibland. En hel del trä avverkades också och det var nog det som gjorde att den funkade. Klistret blev uppblandat med trä och föll bort i klumpar.

 

post-95867-0-30064300-1488449359_thumb.jpg

 

Däremot funkade den inte så bra på gelcoaten, troligen för att klistret inte blev uppblandat med något. Det blev bara en seg smet som jag kunde flytta runt med hjälp av stålborsten.

 

Prövade Casco Limtvätt, funkade sådär. Om man blötte på det gamla torra kontaktlimmet några gånger så gick det bra att skrapa bort limmet med rakblad.

 

post-95867-0-03808900-1488449370_thumb.jpg

 

Har fått tips på andra medel som kanske är bättre, men nu är det bara en timmes arbete kvar på gelcoaten så jag fortsätter med samma metod.

 

Limborttagning verkar ta ungefär en timme per kvadratmete i genomsnitt, i alla falla för mig.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här rengöringsprodukten påstås kunna ta bort lim.

http://kmigreenproducts.com/

 

Jag har aldrig provat den själv. Skulle vara kul om någon som testat kunde ge ett utlåtande. Borttagning av kontaktlim är ju en ofta förekommande fråga här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bestämt mig för att isolera med tunga mattor plus Acustimet, se tråden Den perfekta motorrumsisoleringen?

 

Tanken nu är att fästa träreglar (furu tror jag) i motorrummet som jag sedan skruvar fast Acustimet-"plåtarna" i. Jag ska även fästa rör och kablar i reglarna.

 

Hur ska jag fästa dessa reglar i teakplywood respektive plast/gelcoat?

  1. Räcker det att limma eller måste jag skruva också?
  2. Vad ska jag limma med på resp. material?

Bifogar en bild på motorrummet. Tanken är att limma horisontella reglar enligt de röda markeringarna. Det är ca. 25 cm C-C mellan reglarna.

post-95867-0-77178300-1489441228_thumb.jpg

 

Undrar också om det har någon betydelse med vad jag tätar små hål och glipor, tex. mellan plast och plywood. Det viktiga är väl egentligen att det inte är hål innan jag monterar tunga gummimattor.

 

Förresten, vad ska jag limma gummimattorna med? Förslag?

Jag kollar naturligtvis med leverantören, men när jag ändå frågar om lim så kan jag ju fråga om detta också.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...