Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Gäst

Laga spricka (ca 150 mm lång / 10 mm bred) Under vattenlinjen

Rekommendera Poster

Gäst

Hej!

 

Efter att spenderat flertalet timmar på att söka information på nätet angående plast reparationer så kan jag konstatera följande: Folk har olika åsikter om hur en reparation ska utföras.

Jag har försökt sålla alla rekommendationer jag läst och har preliminärt bestämt detta flödet som beskrivet nedan.

 

Jag kommer hissa upp båten på lyft och göra detta underifrån.

 

1. Skära bort skadad plast runt sprickan

2. Slipa ner runt sprickan 

3. Pilla in en plastbit i sprickan som mothåll för plastreperationen (då jag endast kommer åt underifrån)

4. Kommer använda mig av glasfiberväv från Biltema och deras lamineringsepoxi och bygga lager på lager tills ytan blir i samma nivå som övrig plast.

5. Sedan slipa så att ytan blir aerodynamisk 

6. Grunda med Epoxiprimer + färgtillsats som bottenfärg, denna båten kommer inte ligga i under tid utan kommer stå på kärra då den inte används. (räcker denna grund?)

 

Vad tycker ni som har erfarenheten? Har jag hoppat över något viktigt eller tror ni detta kan bli bra?

 

Tack för att ni tog er tid att läsa.

 

Mvh Alexander 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi börjar med... vad är det som spruckit? Är det massivt laminat, eller finns det risk att du plastar in fukt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Om vi börjar med... vad är det som spruckit? Är det massivt laminat, eller finns det risk att du plastar in fukt?

Det är en dubbelbottnad plastbåt som har spruckit mitt i botten. Båten är snustorr och jag kommer inte plasta in någon fukt. Har tyvärr ingen bild på skadan men här är en på båten fall det hjälper din bedömning av min arbetsgång...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du INTE kan ladda upp bilden är den för stor.

För att du skall få rätt råd behövs nog en bild på skadan, inte på en liknande båt är jag rädd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tack för tipset, den var helt enkelt för stor. Jag är ny på forumet och har inte riktigt anpassat mig ännu här är en bild jag tog igår kväll när båten stod på kärran, så den är inte den bästa. 

 

/ Alex

post-110024-0-21832900-1479886722_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Här är även en bild på min båt i helhet. 

 

/ Alex

post-110024-0-54670300-1479887589_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det varit lagat tidigare?

Kan vara bilden, men det ser ut som det är lagat utan att vara ordentligt slipat, plast på bottenfärg.

Eller är det skavet ner i laminatet?

 

Ja fler frågor än svar.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har det varit lagat tidigare?

Kan vara bilden, men det ser ut som det är lagat utan att vara ordentligt slipat, plast på bottenfärg.

Eller är det skavet ner i laminatet?

 

Ja fler frågor än svar.

 

 

 

Kalle

Hej!

 

Japp det har varit lagat av tidigare ägare. Det svarta som syns är rester från hans lagning glasfiberväv med bottenfärg. Allt det ska jag ta bort och göras om. 

 

Vad tror du om arbetsflödet som jag målade upp i inlägget?

 

 

Alex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din lista verkar OK.

 

Allt dåligt måste väck, men försök att spara så mycket som möjligt av det utsprungliga, då har du en indikation att följa vid lagningen,

 

Jag hade övervägt att skära upp durken och angripit skadan från insidan, tillverkat någon enkel form som skruvas fast på utsidan, som du kan plasta mot.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tänka på är epoxyns arbetstemperatur. Fantastiskt att jobba med, men du skall i princip ha inomhusklimat (nåja) om det ska bli bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vator 15 DL?

 

Du ska slipa ur mycket minst 20ggr tjockleken på laminatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Din lista verkar OK.

 

Allt dåligt måste väck, men försök att spara så mycket som möjligt av det utsprungliga, då har du en indikation att följa vid lagningen,

 

Jag hade övervägt att skära upp durken och angripit skadan från insidan, tillverkat någon enkel form som skruvas fast på utsidan, som du kan plasta mot.

 

 

Kalle

Ok, jag har tänkt att skära till en plastbit som mothåll och plasta mot från insidan precis som du beskriver. Du skulle alltså rekommendera att skruva fast formen och sedan låta skruvarna sitta kvar? eller ta bort dem och plasta igen skruvhålen?

 

Alex 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vator 15 DL?

 

Du ska slipa ur mycket minst 20ggr tjockleken på laminatet.

Stämmer!

 

Slipningen tummar jag inte på, slipar hellre ut för mycket en för lite. Jag vill att lagningen ska kännas trygg. 

 

/ Alex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Att tänka på är epoxyns arbetstemperatur. Fantastiskt att jobba med, men du skall i princip ha inomhusklimat (nåja) om det ska bli bra.

19 grader är mätarna inställd på i verkstan där jag gör reparationen. 

 

Tack för tipset.

 

Alex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Räcker det att grunda med Epoxiprimer + färgtillsats som bottenfärg? båten kommer ligga på släp när den inte används.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Så här blev resultatet, nu återstår att måla primer så det står härliga till. Sen ska nog plastbiten flyta ett tag till  :)

post-110024-0-82875500-1480319810_thumb.png

post-110024-0-51207900-1480319817_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du verkar ha ett hörn laminerat över bottenfärgen. Denna hade jag siipat bort helt, för att det inte skall släppa, vilket det kommer att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Övre högra hörnet, är det inte plastat över gammal färg?

Tycker mig se färgen lysa igenom laminatet.

 

Skulle så vara fallet, kommer hörnet med färg under att med tiden lossna och bli en anvisning till att laminatet fläks loss.

 

 

Kalle / i all välmening

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Nu är Doris bottenmålad och redo för sommar 2017!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Fint ska det vara! 

post-110024-0-82701700-1480925182_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir nog bra det där,och vilken fin båt

Men vad är det som orsakat skadan tycker mig se början på en på andra sidan,är det på o av från trailern som gjort det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Off topic, men ändå inte:

Hur har du lyft båten i billyften? Hängee den bara i spännremmar eller har du nån mer ändamålsenlig konstruktion som inte syns?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Off topic, men ändå inte:

Hur har du lyft båten i billyften? Hängee den bara i spännremmar eller har du nån mer ändamålsenlig konstruktion som inte syns?

Jag använde mig av två stycken spännband som klarar vardera 2000 kg.

 

För att sedan säkra upp båten så satte jag en växellådslyft baktill och framtill ställde jag 5 styckena däck varav det översta utan fälg.

Sedan sänkte jag ner båten en aning för att lägga lite av tyngden på växellådslyften och på däcken (avlasta spännbanden med några kilon). 

 

Det är inget optimalt sätt att lyfta båten på, men det fungerade bra för mig.

 

 

Mvh Alex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Off topic, men ändå inte:

Hur har du lyft båten i billyften? Hängee den bara i spännremmar eller har du nån mer ändamålsenlig konstruktion som inte syns?

Jag använde mig av två stycken spännband som klarar vardera 2000 kg.

 

För att sedan säkra upp båten så satte jag en växellådslyft baktill och framtill ställde jag 5 styckena däck varav det översta utan fälg.

Sedan sänkte jag ner båten en aning för att lägga lite av tyngden på växellådslyften och på däcken (avlasta spännbanden med några kilon).

 

Det är inget optimalt sätt att lyfta båten på, men det fungerade bra för mig.

 

 

Mvh Alex

Ingen rocket science där alltså!

Har själv spånat på att byta ut lyfttassarna på tvåpelarlyften mot fästen för remmar och göra likadant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...