Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Crabmeat

Fråga i katogorin- hur långt är ett snöre?

Rekommendera Poster

För ett skrov, Aramis 40, som visst skall vara ganska tungt. Är det ens tekniskt möjligt att nå 8 knop med en 100hk motor?

Förstår att det svårt att svara exakt på, men vad säger era känslor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde väl gå.

Min ungefär lika långa, ej planande, går att få upp i 8knop med 40hk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde gå.

Varför frågar du egentligen?

Har du båten?

Tänker du köpa?

Ligger du i tvist om farten?

Åkt fast för fortkörning?

Annat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nog har jag åkt fast för fortkörning, men i detta fall undrar jag ifall skrovet är ett ämne för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att komma upp i ca 7,3 knop kräver inte många hästar, men att pressa förbi skrovets våglängd kräver mer.

Hur mycket mer vet jag inte att svara på nu, ty den kalkylatorn tycks jag inte hitta nu just!

Google är nyckfullt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyngden spelar ju mindre roll för topphastigheten. Möjligen kan det ju inverka på hur snabbt topphastigheten nås...

Teoretiskt så ska min 8m långa klara sig med ca 9hk. Svindlande tanke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lekte lite med VP:s motorguid, http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/engine_configurator/Pages/engine_configurator.aspx

Med vikten 10 ton når du 10 knop med en 100 hk motor.

För att nå 8 knop behövs bara 40 hk.

Mackey

Stämmer väl med min motor 2003t är väl ca 40hk. Går att köra 8+ knop fast brukar ligga i runt 6, då går motor tystare fast det är skönt att stänga av... å med segelbåt är det ju trevligt om segling även är det snabba sättet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken maxhastighet en deplacementsbåt kan uppnå beror på längden i vattenlinjen enl. en formel.

En båt som är 9 m LOA är väl knappast längre än 8,5 m i vattenlinjen och det ger en teoretisk maxhastighet på 7,25 knop.

Kanske kan man pressa upp den lite med en kraftig motor, men det är marginellt - om nu inte båten är sk halvplanade

Ibland är ett snöre betydligt kortare än man önskar.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att båten vi pratar om är 40 fot, har jag fel?

Sedan tror jag att vikten påverkar toppfarten eftersom en tyngre båt går djupare och den våta ytan blir större. Något ton hit eller dit påverkar inte så mycket, men här talar vi om många ton mer än normalt för båtstorleken om jag förstått det rätt.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken maxhastighet en deplacementsbåt kan uppnå beror på längden i vattenlinjen enl. en formel.

En båt som är 9 m LOA är väl knappast längre än 8,5 m i vattenlinjen och det ger en teoretisk maxhastighet på 7,25 knop.

Kanske kan man pressa upp den lite med en kraftig motor, men det är marginellt - om nu inte båten är sk halvplanade

Ibland är ett snöre betydligt kortare än man önskar.

Kablar e enklare för där finns ju ett relativ exakt mått

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att båten vi pratar om är 40 fot, har jag fel?

Sedan tror jag att vikten påverkar toppfarten eftersom en tyngre båt går djupare och den våta ytan blir större. Något ton hit eller dit påverkar inte så mycket, men här talar vi om många ton mer än normalt för båtstorleken om jag förstått det rätt.

Mackey

Jo visst har du helt rätt i ditt antagande, båten är 40 fot. Jag har snookat lite och sett på vad andra fiskare har på samma båttyp. Vi pratar om 200 - 240 hk. I något fall trålare som då kan räknas bort.

I min teoretiska värld går ju en segelbåt mycket lättare i vattnet då den är helt strömlinjeformad, dessutom lär ju alla ton i vikt öka själva ytan emot vattnet och därmed friktionen mellan vatten och skrov. 

Då båten alltså är nästan 12 meter, så kan vi räkna bort displacement formeln. Frågan är alltså, kan 100 hk, eller egentligen kanske 70 hk då jag aldrig kommer köra fullt, kunna klara av friktionen som kanske 10 ton är vattnet. Själv har jag inte en susning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sett till vind och vågpåverkan finns det naturligtvis dagar då den inte kommer göra 8 knop. Lite beroende på om du vill åka med eller mot vinden...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid vindstilla å plan sjö... skulle jag nog åxå sätta en peng på att du kommer upp i minst 8 knop när du använder 70 kusar av dina 100.

Sätter du målet på 6-7 knop, kan du nog köra på halvgas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid vindstilla å plan sjö... skulle jag nog åxå sätta en peng på att du kommer upp i minst 8 knop när du använder 70 kusar av dina 100.

Av mina 100+ fiskedagar detta år har det varit vindstilla och plan sjö kanske 3 dagar :)

Men jag hör vad du säger, det är svårt att veta något i denna fråga. Men någonstans börjar jag misstänka att det krävs kanske 150 hk för att få ordning på detta.

Men vill man vara en obotlig optimist, så är det ju så att jag åker med vinden halva tiden...

Varför just 8?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av mina 100+ fiskedagar detta år har det varit vindstilla och plan sjö kanske 3 dagar :)

Men jag hör vad du säger, det är svårt att veta något i denna fråga. Men någonstans börjar jag misstänka att det krävs kanske 150 hk för att få ordning på detta.

Men vill man vara en obotlig optimist, så är det ju så att jag åker med vinden halva tiden...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är ca: 14.8148148148km/h max eller min-hastighet du ska ha?

Nuvarande båt gör 6,3. KOmmer jag inte upp i 8 så ser jag inte någon mening att göra någon förändring.

Förövrigt, så gråter nog min Svenskafröken. Katogorin????  Jösses

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nuvarande båt gör 6,3. KOmmer jag inte upp i 8 så ser jag inte någon mening att göra någon förändring.

Förövrigt, så gråter nog min Svenskafröken. Katogorin???? Jösses

Vad u ligger förändringen.

Vilken båt med vilken motor gör 6.3?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förövrigt, så gråter nog min Svenskafröken. Katogorin???? Jösses

Vad u ligger förändringen.

Vilken båt med vilken motor gör 6.3?

Nuvarande båt julle  gör 6,3 knop med nuvarande motor 48hk. Måste ha en snabbare båt. Går inte att ligga i 6-7 knop. Måste upp i 8 knop för att det skall vara värt besväret att byta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...