Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
EndZone

Olja från skvallerhålet?

Rekommendera Poster

Jag köpte i maj en Suzuki 15hk. Helt ny motor således. Denna har använts omkring 20 timmar sedan dess och servades i september. Därefter har båten körts två gånger, den senaste gången var den 7:e oktober. Sedan dess har båten stått i ett garage. Kallgarage fram tills för två veckor sedan då jag sedan dess har garaget uppvärmt. Nämner detta bara för information utifall att.

 

Idag gick jag ut i garaget och såg en droppe olja på golvet. Tittade närmare på motorn och såg en ytterligare oljedroppe hänga ut från skvallerhålet på motorn. Det ser ut att vara ren fin olja.  Dessa droppar fanns inte där för en vecka sedan, det är jag helt säker på. 

 

Vad kan detta bero på tro? Jag ska förstås kontakta verkstad till veckan, men är ändå nyfiken på om någon kan ha en idé om orsak. Motorn har ju inte använts alls sedan början av oktober och plötsligt börjar den droppa olja? Inte mycket som det verkar, men ändå.

 

Tacksam för tips om vad det här kan bero på, så slipper jag sitta och fundera i min ensamhet hela helgen :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plocka av kåpan och se om du har lite olja som ligger längst ner utmed sidorna. Vanligt att det kommer lite olja där vid påfyllning eller avtappning och den letar sig gärna ut där det går. I ditt fall kanske utmed röret för skvallerstrålen. Har för mig att min Yamaha släpper ut lite den vägen om/när jag har olja som spillt vid sidan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plocka av kåpan och se om du har lite olja som ligger längst ner utmed sidorna. Vanligt att det kommer lite olja där vid påfyllning eller avtappning och den letar sig gärna ut där det går. I ditt fall kanske utmed röret för skvallerstrålen. Har för mig att min Yamaha släpper ut lite den vägen om/när jag har olja som spillt vid sidan.

 

Jag ska ta mig en extra titt lite senare ikväll. Plockade av kåpan tidigare idag och kunde inte direkt se något. Det har inte kommit någon ny droppe på de senaste fyra timmarna. Vore det ett läckage borde det väl rinna ganska konstant kan man tycka. Men om det nu spillts olja vid service, borde den då inte droppat ur tidigare? Det är en månad sedan jag senast använde båten. Å andra sidan funderade jag på om uppvärmningen av garaget kan ha något med det att göra, att oljan blir lite mer lättflytande i rumstemp än vid +10? (Greppar efter halmstrån nu kanske)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, då kommer en liten uppdatering här. Oljan fanns runt det övre avgasröret, det är klarlagt i alla fall. Körde ner båten till sjön imorse och lade i den, startade upp den och körde den på tomgång i tio minuter. Det var hela tiden en tydlig grå oljefilm runt motorn. Kan inte minnas att jag sett det tidigare. Jag förmodar att det är olja och inte bensin. Tyckte mig se att det liksom spottade ut en vätska då och då från avgasröret, varpå oljefläckar bildades i vattnet.

Vad tusan kan det bero på tro?  Har i övrigt inte läckt något alls på 24 timmar i garaget, men vi får väl se vad det blir nu när den varit igång igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

topplockspackningen pajat?,du har ju garanti som tur är,greja inte själv ,åk o visa upp motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

topplockspackningen pajat?,du har ju garanti som tur är,greja inte själv ,åk o visa upp motorn.

 

Nej jag ska verkligen inte greja själv :D

Blir ett samtal till verkstan imorgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast ändå en liten fundering. Var ute vid 11-tiden imorse och nu är klockan snart 17. Inte ett spår av olja från avgasröret. Vad tusan kan det vara tro? Svårt att lämna in på service när man har ett fel som kommer och går liksom. Vore nästan bättre om läckaget var mer tydligt (om det alls är något) och att oljenivån sjönk eller så. Nu ser allt normalt ut....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring verkstan. Prata med dem och förklara hela saken, så får de göra en bedömning utefter det... Tycker jag...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring för all del verkstan, garantin gäller väl dessutom?
Möjligen bör du förbereda dig på frågan hur motorn transporterats, vinklar etc?

[Fyrtaktare har ju ett oljetråg till skillnad mot tvåtaktare, har även en oljesticka som sticks ned och mäter nivån. Brukar därför vara gott om restriktioner hur utbordare får lutas hit&dit vid transport. (Fast om man råkar dumma sig litet så händer nog inga katastrofer i första vändan, däremot troligen litet konstiga tillfälliga oljeläckage som ditt?)]

Hittade ingen online Suzuki DF15 "owners manual" där detta med hur 4-taktare bör/får transporteras annars brukar beskrivas med bilder. Kolla alltså din egen bruksanvisning!

Hittade däremot en omfattande verkstads-handbok. :-)

[bra bok på hela 320 sidor men avsedd för verkstadsfolk och detta med fyrtaktares öppna oljetråg/lutningskänslighet är nog alltför självklart för att ens nämnas? Hittar i alla fall inget om detta trots flitigt bläddrande i länkens läsvärda sidor.]

Nå, mitt tips... fundera litet på hur du hanterat motorn relativt "horisontalplanet" innan du ringer.
Kanske X minuter i otillåten vinkel Y fått några droppar tråg-olja att tränga in i kammare Z.
Typ så, förmodligen kommer du att få tvivlande frågor kring detta ifall du ringer verkstan??

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring för all del verkstan, garantin gäller väl dessutom?

Möjligen bör du förbereda dig på frågan hur motorn transporterats, vinklar etc?

[Fyrtaktare har ju ett oljetråg till skillnad mot tvåtaktare, har även en oljesticka som sticks ned och mäter nivån. Brukar därför vara gott om restriktioner hur utbordare får lutas hit&dit vid transport. (Fast om man råkar dumma sig litet så händer nog inga katastrofer i första vändan, däremot troligen litet konstiga tillfälliga oljeläckage som ditt?)]

 

Hittade ingen online Suzuki DF15 "owners manual" där detta med hur 4-taktare bör/får transporteras annars brukar beskrivas med bilder. Kolla alltså din egen bruksanvisning!

 

Hittade däremot en omfattande verkstads-handbok. :-)

[bra bok på hela 320 sidor men avsedd för verkstadsfolk och detta med fyrtaktares öppna oljetråg/lutningskänslighet är nog alltför självklart för att ens nämnas? Hittar i alla fall inget om detta trots flitigt bläddrande i länkens läsvärda sidor.]

 

Nå, mitt tips... fundera litet på hur du hanterat motorn relativt "horisontalplanet" innan du ringer.

Kanske X minuter i otillåten vinkel Y fått några droppar tråg-olja att tränga in i kammare Z.

Typ så, förmodligen kommer du att få tvivlande frågor kring detta ifall du ringer verkstan??

 

Hej och stort tack för utförligt svar! 

Motorn har suttit på akterspegeln ända sedan den köptes. Den har alltså bara tiltats upp-/ned vid trailning. Därmed bör ingen olja läckt eftersom jag hållit mig inom "rätt lutningsvinklar" så att säga.

 

Nu i skrivande stund är motorn på service. Uppdaterar så snart jag vet mer! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn genomgången (ja inte i smådelar förstås) och testad och man kan inte hitta något fel på den. Det är som man sa på verkstan, att det går inte att hitta något fel och det är nog bara att köra på igen till våren. Börjar det strula mer tydligt får vi ta en ny koll. Det är ju trots allt sju års garanti på motorn. 

 

Tack för alla svar!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...