grubbe 2 Postad 19 November , 2016 (redigerade) Är nyliben 1a båtsägare Har köpt en uttern 5100 dc-99, suzuki df70 4-stroke 1998 och trailer 80 km/h från år 2000 för 91000 kr utomlands. Motorn går jättebra och jag tror den har 200 tim. Trailern gick dock inte igenom besiktningen, trasigt hjullager, bromsarna behövde justeras, och baklyktorna eller kontakten vid bilen glappar. Det luktar även bensin i båten så man blir groggy efter en timmes körning. Frågor: 1. Är det en bra båt och motor och fick jag den till ett bra pris? Alla jag sett i Sverige har sunkiga blårykande 2-takts motorer och 30 kärror för runt 90 000-100 000 som billigast. 2. Jag har ingen dokumentation på motorn. Vad hände om suzuki df70 får kamremsbrott, är det ventilsallad då? Har läst på nätet att denna modell inte får ventilsallad.... Om den får så byter jag kamrem i vår innan torrsättning! Vad är skäligt pris för detta jobb inkl material på firma? 3. Gjorde första servicen, fick bytt motorolja, oljefilter, växelådsolja, bränslefilter, impellerbyte. Anoden och tändstift tittade han bara på som såg bra ut och han smörjde eller kollade ingenting annat på motorn? pris 4250 kr inkl allt. Är det ett ok pris eller blev jag lurad? Han pratade om att man behövde byta vattenavskiljar filter kanske också.. 4. Hade problem med vinterförvaring och har lagt båten under ett båtöverdrag bara och en pressening runt motorn och trailern framsida mot rost. Men när det regnade fylldes halva båten med 100 liter vatten då båtöverdraget åkte ner i sittbrunnen. Har nu sågat ut plywood plankor iställt för a-ställning lagt över båten med båtöverdraget över och det ser ut att funka bra, även när de kom massa snö nu. Ska även spruta in konserveringsspray i cylindrarna nu och spraya motorns elektronik med 5-56 och lägga torrbollar i ruffen. Ska nog ta bort batterierna också. alla dynor och kapell har jag tagit bort. Tanken ligger det nog 5 liter soppa kvar och jag har inte tagit bort någon bensinslang från motorn. Behöver jag göra något mer för vinterförvaring eller kommer denna setup att funka? Redigerad 19 November , 2016 av grubbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 19 November , 2016 1. Är nog upp till köparen, dvs dig, om det upplevs som bra eller dåligt. Finns hur många åsikter som helst om priser. 2. Byt kamrem oavsett ventilsallad eller ej, inget kul att bli guppande på vattnet om det havererar. Kanske bättre att få det gjort nu då alla marinmekar brukar vara hårt belastade på våren. 3. Kan kanske vara skäligt om det var på firma, byta impeller tar ju ett tag. Du skulle kanske bytt kamremmen samtidigt? 4. Det bästa är att få bort pressen från båten med tex en A ställning. Men funkar säkert även som du gjort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 19 November , 2016 Suzuki har väl ingen kamrem utan kedja,?dom nya har det vad jag hört.,vet inget om 98orna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser