nimbus800 0 Postad 17 November , 2016 Hej! Jag skulle vilja ha lite hjälp med val av propellrar till min båt. Båten väger ca 5ton den gör ca 27 knop 1st diesel på 300HK. Mitt problem är att när jag ska upp i plan så kaviderar den jätte mycket. Jag har 3bladiga propellrar på just nu. Har kollat på xr propellrar = jättedyra finns 4 bladiga av märkena solas, Hillmarine dom kostar ungefär hälften så mycket som xr propellrarna. Så till min fråga är det värt att köpa xr propellrarna. Tacksam för hjälp med detta beslut. //Bengt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 18 November , 2016 Propellrar är ett omtalat ämne. I vissa fall har har man propellrar som kavierar just för att motorn ska orka med båten upp i plan. Bravo 3 har som oem polerade rostfria samt matta rostfria. De matta kavierar med mening just för att motorn skall orka med vid höga belastningar upp till planing. De polerade biter direkt och belastar alltså motorn betydligt mera vilket inte passa bra i alla lägen. I planing kavierar inte någon av ovanstående så mkt. Vad har du för propellrar i dagsläget? Polerade eller matta till ytan? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nimbus800 0 Postad 19 November , 2016 Propellrar är ett omtalat ämne. I vissa fall har har man propellrar som kavierar just för att motorn ska orka med båten upp i plan. Bravo 3 har som oem polerade rostfria samt matta rostfria. De matta kavierar med mening just för att motorn skall orka med vid höga belastningar upp till planing. De polerade biter direkt och belastar alltså motorn betydligt mera vilket inte passa bra i alla lägen. I planing kavierar inte någon av ovanstående så mkt. Vad har du för propellrar i dagsläget? Polerade eller matta till ytan? Mvh Micke Hej! Tack för svaret. Jag har idag 2X3 bladiga 20" polerade men med dom övervarvar motorn så därför behöver jag nya propellrar. Jag har hört att dom 4 bladiga och xr propellrarna har mycket bättre grepp i vattnet i start och svängar. Mina kaviderar även när jag svänger. Drevet sitter på rätt höjd så det är inte därför. MVH Bengt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 19 November , 2016 Kaviterar heter det.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 19 November , 2016 Om du kontaktar någon firma som är specialister på proppar, tex Propellertrim i Stockholm, har jag hört att man får byta om det inte fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nimbus800 0 Postad 20 November , 2016 Om du kontaktar någon firma som är specialister på proppar, tex Propellertrim i Stockholm, har jag hört att man får byta om det inte fungerar. Hej igen! jobbigt att jag stavade så illa. Det hade varit intressant om någon har testat tre och fyrbladiga propellrar men det kanske inte finns. Jag får väl ta det som känns bäst för min plånbok. MVH Bengt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 84 Postad 21 November , 2016 Det låter märkligt att den kaviterar så mycket. Om propellrarna är oskadade känns det spontant som att felet ligger någon annanstans. Jag köpte nya propellrar på propellerföretaget på Långholmen i Stockholm, och de kändes kompetenta att diskutera med. Annars tror jag forumet boatlife.se kan ha kunniga kring detta då många kör snabba båtar där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 22 November , 2016 Dom tidiga Bravo3 propellerna kaviterade så att propellbladen bröts av. Inte bra. Jag tror inte dina kaviterar vid låga varv. Det är inte så att propellrar kaviterar vid låga varv. Kavitering är resultat av fysiken, detta kommer av att delar av propellern ger upphov til lägre tryck i vattnet och resulterande luftboblar längs med propellytan, som sen imploderar när trycket blir högre igen, och i denna imploderingen ger det upphov till stort chock vågor . Kavitering ger synbara gropar och sprickor på propellbladen efter tid. Vid sväng i fart så kan det bli kavitering, men mest sannolikt inte vid start... Det är mera sannolikt att det er ventilering - luft dras ner til propellern. Eller om det er avgaser som dras till propellern. Som ger låg effektivitet, men som inte ger skador på propellern. Med stor tung båt och ett drev ville jag rekommendera mer bladarea i vattnet. Antingen med "Bravo3 Diesel" propellern som är 4 och 3 bl med stora propellerblad, eller HillMarine 4+4 blad eller 4+3 som båda har mer bladarea än std Bravo3. Bravo XR har cuppning som ger bra grepp, hög hastighet på max och trim möjlighet. Inte så bra vid stor tung båt och ger inte grepp vid låga hastigheter (25 knop är inte snabbt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nimbus800 0 Postad 1 December , 2016 Dom tidiga Bravo3 propellerna kaviterade så att propellbladen bröts av. Inte bra. Jag tror inte dina kaviterar vid låga varv. Det är inte så att propellrar kaviterar vid låga varv. Kavitering är resultat av fysiken, detta kommer av att delar av propellern ger upphov til lägre tryck i vattnet och resulterande luftboblar längs med propellytan, som sen imploderar när trycket blir högre igen, och i denna imploderingen ger det upphov till stort chock vågor . Kavitering ger synbara gropar och sprickor på propellbladen efter tid. Vid sväng i fart så kan det bli kavitering, men mest sannolikt inte vid start... Det är mera sannolikt att det er ventilering - luft dras ner til propellern. Eller om det er avgaser som dras till propellern. Som ger låg effektivitet, men som inte ger skador på propellern. Med stor tung båt och ett drev ville jag rekommendera mer bladarea i vattnet. Antingen med "Bravo3 Diesel" propellern som är 4 och 3 bl med stora propellerblad, eller HillMarine 4+4 blad eller 4+3 som båda har mer bladarea än std Bravo3. Bravo XR har cuppning som ger bra grepp, hög hastighet på max och trim möjlighet. Inte så bra vid stor tung båt och ger inte grepp vid låga hastigheter (25 knop är inte snabbt) Tack för ett bra svar. För kolla på Diesel propp eller hillmarine. Låter som det är det jag ska ha i min båt. Tack för hjälpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser