Gå till innehåll
måndag 29 december 2025
Guttaperka

Akterspegelsplatta/skiva, motorplatta

Rekommendera Poster

Har nydligen blivit ägare till en Yamarin 490 br, med en 50hk 4-takts motor.

Mellan aktespegel och motor sitter det en plywoodskiva (som det brukar göra) som har sett sina bästa dagar.

Har läst på lite olika forum på nätet om vad man ska ha för något material där och förslagen är många.

Marinplywood, formplywood (försegla kanterna med epoxy, olja etc.), tjockare aluminiumplåt (10mm), plastskiva (svart polyeten som är uv beständig), rostfri plåt 3-4mm. Det jag nu undrar är, vad är dess funktion? Är det enbart en tryckutjämnare för att få belastning utspridd på en större yta av akterspegeln?

Känns som en rostfri plåt isf är det optimala, med tanke på dess hårdhet/livslängd. Eller är det FÖR hårt? Tänker att man ändå ska ha någon tätande massa mellan skivan och akterspegeln.

Och om det bara är en platta för att fördela belastning, då borde man väl även ha något liknande på insidan av akterspegeln?

Alla tips, råd, tänk-på-detta välkomnas!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rostfri plåt är inte bra ur galvaniskt hänseende.

Jag körde med kompositlaminat när jag bytte min skiva. Stenhårt och drar inte åt sig vatten.

Funkar väldigt bra och ser ut som nytt fortfarande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så länge motorn har anoder borde väl inte en rostfri plåt vara ett problem? Flera båtar har det ju som standard från fabrik. Men det är dyrt, bökigt att borra i och så vidare, så någon form av laminat torde funka utmärkt, exempelvis en tunn bit marinplywood med epoxi och två lager väv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för era åsikter. Jobbar själv med metall så rostfritt kan jag få till reducerat pris och inga jätteproblem att borra hål i. Känns som en rostfri plåt överlever både mig och båten.

Men frågan om skivans funktion kvarstår dock. Finns det något annat syfte än att fördela trycket på akterspegeln?

Galvaniska strömmar blir jag inte heller riktigt klok på. Vet att det är därför man har offeranoder men.. Om jag sätter dit en rostfri plåt, vad exakt är det som tar mer stryk av det? Betyder det att jag får byta anoder oftare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag körde med kompositlaminat när jag bytte min skiva. Stenhårt och drar inte åt sig vatten.

Kompositlaminat? Var köper man en sådan skiva? Vad används det till annars?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller galvaniska strömmar är redan en rostfri propp ett problem för en del. Offeranoderna gör stor nytta, men i en del fall räcker det inte ändå. Jag är övertygad om att man bör undvika RF, men jag tror att det fungerar ok för många oavsett.

Plattans funktion har jag hört lite olika om genom åren. Min bild är att plattan finns för att dels förstärka, men framför allt sprida ut belastningen på akterspegeln. En stor stum platta är det bästa i min mening, Vissa som förstärker använder platta även på insidan i motorbrunnen och det kan nog vara vettigt i de fall man överhästar ordentligt eller gillar "airtime" på fjärdarna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kompositlaminat? Var köper man en sådan skiva? Vad används det till annars?

Jag hade turen att få detta gratis av en granne på båtklubben och har försökt att hitta det själv, utan framgång.

Hittar jag det, skriver jag det på forumet:)

Jag vet faktiskt inte vad man normalt har detta till. En kompis som är intresserad av nya material och jobbar inom ventilation sken upp när jag berättade vad jag fått.

Det är så hårt att när jag försökte borra i det, började det bara ryka. Pelarborr var enda lösningen för mig.

Såga gick bra med bandsåg.

I början kändes det nästan för hårt(det blev vibrationer i båten på lågvarv), men när motorn skakat in sig(hade stått ett par år) och bussningarna mjuknat något blev det bra.

Det finns gummiskivor att lägga emellan motor och platta har jag läst någonstans. Det hade kanske blivit ännu bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...