Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
FinMick

Höja på hyttaket för att slippa yogaställningar

Rekommendera Poster

Dysor, av vad jag förstår, måste utformas mycket exakt för att fungera. Man kan se "hemsnickrade" på enstaka båtar men om det funkar är tveksamt. Frågar man ägarna så är de säkert helt saliga på sin tro trots att de sällan har något att jämföra med eller beräkningar att stödja sig på.

Tittar man på pråmar så verkar trenden vara långa roder, som alltså går långt akteröver. Ibland med Flettner-tab för att lite servoverkan.

 

Nimbus dubbla roder tror jag mer är en gimmick och antagligen billigare i produktion. Vill ma sälja båtar så gäller det att "märkvärda" sig lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm!

Blev att googla 'dysa' för min del. Intressant! I optimalt utförande blir det ju en wannabe-jet av det hela. I mindre optimerade utföranden slipper man åtminstone slå sönder proppen mot isflak som driver omkring vid upptagning!

 

En tanke: Prop walk-effekten borde ju vara noll om propellern är omringad av en dylik uppfinning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm!

Blev att googla 'dysa' för min del. Intressant! I optimalt utförande blir det ju en wannabe-jet av det hela. I mindre optimerade utföranden slipper man åtminstone slå sönder proppen mot isflak som driver omkring vid upptagning!

 

En tanke: Prop walk-effekten borde ju vara noll om propellern är omringad av en dylik uppfinning?

Jag har även sett att man monterat en ring på propellerns utsida, detta främst på utombordare, detta är nog mest för att skydda propellerbladen för den akuta och oberäkneliga landhöjningen.

Hur det blir med propellerns sidkraft, skovelhjulseffekt, vågar jag inte gissa.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

WOW!

Den manövreringsförmågan skulle man ha!

Fast kanske det ändå blir ett projekt med smärre prioritet...

 

Velar nu mellan att ge järnet och få båten sjösatt tidigast i juli eller ge upp denna säsong och istället ta en kompis erbjudande om att segla hans båt (7m) i sommar mot att jag bekostar sjösättning och upptagning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett svårt val!

Men släng i båten halvfärdig och fortsätt med jobbet når den ligger i, det ena behöver väl inte utesluta det andra, du kan väl segla sjumeters båt varannan dag eller så?

 

Visst är rodret häftigt!

Du har ju en ritning i länken. Bra vinterprojekt att smida till ett sådant!

Det finns mer på nätet och på YouTube om denna konsyruktion.

Jag minns nu en modellbåtstävlande, manövertävling i "Jättens Handfat" i Katrineholm, som blev både diskvalifiserad och publikfavorit med en modellbåt som hade denna roderkonstruktion... Anledningen var att förlagan, S/S Mariefred inte hade sådant roder...

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns massor av roder inovationer, en del kanske inte helt lyckade. Kitchen rodret använder principen att ha en forma av dysa med större area framför och mindre area bakom propellern. De blir det som ett munstycke och propellerströmmen kan riktas bättre. En annan variant heter Kort nozzle.

 
Jag har sett bilder på en mindre segelbåt med Kitchen roder. Eftersom man kan "stänga skoporna" så kan man vända propellerströmmen och behöver alltså inte reversera propellern för att backa.
I segelbåten satte det en enkel industrimotor utan backslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken att jag nån dag konstruerar ett Kitchen roder ligger där kring 90%

 

Snöade in mig på Youtube och Googles bildsök ikväll och har på klart både hur allt ska lösas med styrkablar, hur jag kan återanvända befintliga roderaxelhöljet och var jag ska låta skära ut delarna med laser.

Men det får bli ett senare projekt, som sagt. Nu ska jag koncentrera mig på kanotformar ett tag, det visar sig att sjukledighet inte skapar de bästa förutsättningarna för att hälla pengar i båtrenovering!

 

Har en del tekniska svårigheter med båten också, propeller saknas och motorn har förlorat kompression på 2/4 cylindrar. Dessutom borde nog hytten lämpligen monteras innan sjösättning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas hårt på att min modifiering ska få bättre proportioner än denna femmeters glasfibrade träbåt som dök upp på en finsk köp-och-sälj-sida...

 

För övrigt har projektet gått lite i stå, motorn och propelleraxeln skulle ju vara lättare att fixa utan hytten, så allt väntar på det just nu. Ja, och min rekreerings-kanot som tar upp halva hallen.

 

Ska försöka dra igång med ny energi småningom.

4365819316.jpg

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

underbar tråd.

intressant och med en fantastisk språklig ton.

 

Hoppas du får en,fin båtsommar.

Torbjörn

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 timmar sedan, FinMick säger:

Hoppas hårt på att min modifiering ska få bättre proportioner än denna femmeters glasfibrade träbåt som dök upp på en finsk köp-och-sälj-sida...

 

För övrigt har projektet gått lite i stå, motorn och propelleraxeln skulle ju vara lättare att fixa utan hytten, så allt väntar på det just nu. Ja, och min rekreerings-kanot som tar upp halva hallen.

 

Ska försöka dra igång med ny energi småningom.

4365819316.jpg

 

Bilden fick mig att tänka på Regalskeppet Wasa, av någon underlig anledning.

Sen beror ju det på vad för syfte man har med en påbyggnad. Daglig transport ut till nån närbelägen ö, vilket måste ske oavsett väder.

Jag skulle inte klara av att bygga ett sånt överbygge så kantigt och utan att det turar med övriga båten. :ph34r:
 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...