Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Larsakelarsson

Konvertera från diesel- till elmotor?

Rekommendera Poster

Det är väl det jag brukar säga, det är inget fel på elverk, det är idioter som använder de vid fel plats och tillfälle som det är riktigt fel på.

Men alla håller inte med, det onda är själva elverket enligt dessa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl det jag brukar säga, det är inget fel på elverk, det är idioter som använder de vid fel plats och tillfälle som det är riktigt fel på.

Men alla håller inte med, det onda är själva elverket enligt dessa.

Var det inte avundsjuka de var..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avundsjuka är nog en starkt bidragande orsak till mycket "hat"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den mindre varianten som ska klara upp till 4 ton är ju ett väldigt bra alternativ till min 2 tons Sundwind 26a... Inte så farligt dyr alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avundsjuka är nog en starkt bidragande orsak till mycket "hat"

 

Mmmm... speciellt billiga elverk på badbryggor i naturhamnar... eller inte, va... vilket tråden "Elverk från helvetet handlade om".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo elverk som körs på fel ställe och fel tid är ett elände det kan vi nog vara överens om. Men det är inte elverkens fel utan korkade människor. Vi störs olika mycket av oväsen, smattrande fall är minst lika illa. Eller folk som kör sina 6-cyl dieslar några timmar för att ladda. Eller spelar trumpet på morgonen.

 

I de flesta diskussioner dyker det upp folk som hatar elverk trots att aldrig själva blivit störda. Det de stör sig på är själva fenomenet elverk. De personerna har något fel i huvudet.

Båtliv handlar mycket om hänsyn, där ligger ofta det stora problemet. Sen finns det alltid de som stör sig på allt inkl häckpropeller. Innan man retar sig för mycket kan man ju fundera på om man själv är "utan synd".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns såklart människor som störs sig på allt och har fel i huvudet.
Men det finns också de som i tid och otid måste generera el i en naturhamn för att batterier och solpaneler inte täcker förbrukningen, och de människorna är de som köper och kör sina elverk och tycker att det är okej att störa en hel vik för att de behöver ström till t ex kvällens TV-film, och kanske till och med tror att båtgrannarnas irritation på ljud och avgaser beror på avundsjuka - och de människorna har också fel i huvudet i min bok.

Men... vi kanske skall hålla den här diskussionen i en annan tråd - för det här handlar ju om något annat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade lite på det elverk du kikade på, 1900W kontinuerligt. Nackdelen är att det saknar elstart.

Hur stort elverk behöver man? Ett 5 kWh batteri bör laddas med max 1,5kW så elverket ovan räcker. Men man kan ladda batterierna med betydligt mer, typ ladda till 80% på 40min då behöver man runt 6kW att ladda med. Lite överdrivet kanske.

Det finns ett antal elverk på mellan 3,5-4,2 kVA. Det låter rimligt, då kan man köra diesel-elektriskt med anständig fart. Man kan ladda snabbt om man behöver. Laddar man mer normalt så har man ström över till att göra varmvatten eller laga mat. Pris brukar ligga under 10 papp. Sen vill man ju helst ha ett inverterelverk så blir det tystare om man bara laddar normalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade lite på det elverk du kikade på, 1900W kontinuerligt. Nackdelen är att det saknar elstart.

Hur stort elverk behöver man? Ett 5 kWh batteri bör laddas med max 1,5kW så elverket ovan räcker. Men man kan ladda batterierna med betydligt mer, typ ladda till 80% på 40min då behöver man runt 6kW att ladda med. Lite överdrivet kanske.

Det finns ett antal elverk på mellan 3,5-4,2 kVA. Det låter rimligt, då kan man köra diesel-elektriskt med anständig fart. Man kan ladda snabbt om man behöver. Laddar man mer normalt så har man ström över till att göra varmvatten eller laga mat. Pris brukar ligga under 10 papp. Sen vill man ju helst ha ett inverterelverk så blir det tystare om man bara laddar normalt.

 

Elverket jag prefererar har elstart:

http://www.rcholmshop.se/elverk/inverterelverk-diesel/kipor-inverterelverk-diesel-id2200e.html

och min tanke är att koppla det till den befintliga dieseltanken mha en liten matningspump och flottör eller överströmningsventil.

Det ger 2 kW med 2 st 230V uttag och kostar 11.000 kr. Avgasslang ut på akterspegeln eller skrovsidan och den befintliga ventilationsfläkten i det 'tomma' motorrummet torde räcka för kylning.

Startas bara vid högtidliga tillfällen i styv stiltje... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, det stod inte elstart men jag ser batteriet ;)

Räkna slarvigt med att elverket ger lika mycket energi till omgivningen som till eluttagen.

2kW i motorrummet är inte mycket.

Såg detta, mycket prisvärt: https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=3598&category=78

Annars är detta ganska läckert men lite dyrare: https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=11435&category=78

Har man tid att leta så finns det ganska mycket, inte minst begagnade/oanvända.

 

Jag köpte ett sådant här, visserligen bensin, men ack så trevligt. Total drifttid var 2 tim. Betalade en spottstyver.

post-80529-0-58731500-1485437409_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det intressant att träffas eller går det t.o.m bättre att ha "mötet" på webben. Hur många tycker att det är nödvändigt att ha ett riktigt möte? 

 

 

Vi har kanske mer lugn och ro om vi knappar på datorn, leta lösningar och låta andra via datorn och Maringuiden stöta och blöta frågorna. 

 

Efter att jag sett hur lite energi man får in i ett även rätt stort batteri blir jag lite återhållsam med fortsättning av min plan till fullel iallafall. Massor med laddning krävs nog. eller så blir man seglare som seglar överallt utom vid korta duttar i och ut ur hamn. mer som att slippa putta sig ut från stolparna för att komma i rätt riktning och segla sig ut ur hamn. Massor av solceller eller elverk. Rätt otroligt att rn liter diesel håller samma energimängd som 10 kWh. Konstigt att våran Vessla klarar 8-10 mil på motsvarande 1,5 l diesel. Batteriet är på 16kWh bara. Men det handlar om att ladda så fort man stannar. Blir svårt efter kusten där man själv inte har eget eluttag. Över natt laddar man fullt så går man mellan hamnar med bryggor och eluttag funkar det att få fullt över natten men vi har slutat med hamnliggning utan ligger i vikar på svaj oftast. 

 

Har svårt att komma över detta med den energirika brännoljan som det hette. Tänk om den bara syresatte luften. 

Hjälp mig upp ur slukhålet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, att kunna träffa en massa medlemmar skulle vara jättekul, prata lite skit, i synnerhet om absent friends.

 

Men, för att diskutera detta stora område som eldrift är så gör man det nog i dagsläget bättre på webben. Helst ett separat forum med avdelningar om motorer, batterier mm.

 

Jag har ingen plan för eldrift mer än att det inte kommer ske i år. Man upptäcker hela tiden nya vinklar, lösningar. Så det behövs tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som har eller har sett en måttskiss på VP MD11C? Har fått ritning med mått på nya båtmotorer och var på väg att mäta vår motor på plats i båten. En skiss skulle ersätta mina mätningar som inte är så lätt att utföra och det snöar och är gråväder i Göteborg.  En skiss från sidan med S-drevet monterat och mått för att se om motorkåpan går att fälla ned, helt tenkelt motorn får plats. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som har eller har sett en måttskiss på VP MD11C? Har fått ritning med mått på nya båtmotorer och var på väg att mäta vår motor på plats i båten. En skiss skulle ersätta mina mätningar som inte är så lätt att utföra och det snöar och är gråväder i Göteborg.  En skiss från sidan med S-drevet monterat och mått för att se om motorkåpan går att fälla ned, helt tenkelt motorn får plats. 

 

Tror du kan hitta de mått du efterlyser i denna broschyr /Lars-Åke

MD11C 7767510.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Besökte båten i vårsolen för att försöka mäta på motorhuven. Den smalnar av uppåt och det gör inte de tilltänkta Mitsubishidieslarna i olika former. På vägen hem tyckte frugan och jag att vi kör ett år till med stinkbomben och försöker bygga på med solel och batterier och på den nyköpta badplattformen bakpå båten monterar jag en ombyggd utombordare med extrastark elmotor. Stinkbomben får brisera en bit ut från hamnen och ladda tillbaka vad vi utnyttjat av batteriet.


Det är kul att se de imponerande effekterna på t.ex 18650-celler. En packe med 100 st ficklampsceller av lithiumjontyp kan driva en 10 kW motor en kortare stund. Batteripaketet  med 100 celler väger 5 kg räknat på enklaste 20-kronors 1100 mAh celler.


Kul att leka med såna energiknippen och def finns dubbelt så energirika!


 


Säg att vi använder 10 kW under 10 sekunder = 10x10000/3600 =28Wh för att manövrera ut ur spiltan och vända fören mot vinden och 4 kW i 10 minuter 4000x10/60=666Wh för sakta fart ut mot havet använder vi teoretiskt knappt 700Wh dvs inte mer än vad som ryms i ett par 12 V fritidsbatterier.


Troligen hinner vi tröttna på den långsamma turen ut på öppet vatten och drar upp seglet och njuter av segelfladdret och spar på de dyra batterierna. Med 1000 W solceller laddar vi tillbaka den använda energin på en timme vid sol och 3 timmar vid molnigt med lite blå himmel mellan molntapparna.  Är det för hårt väder startar vi den gamla stinkbomben.


Varför ska vi inte testa ?


Det värsta som kan hända är att vi köper en ny dieselmotor nästa vår istället om alla idéer var alltför blåögda.


Redigerad av forgus31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nån som har eller har sett en måttskiss på VP MD11C? Har fått ritning med mått på nya båtmotorer och var på väg att mäta vår motor på plats i båten. En skiss skulle ersätta mina mätningar som inte är så lätt att utföra och det snöar och är gråväder i Göteborg.  En skiss från sidan med S-drevet monterat och mått för att se om motorkåpan går att fälla ned, helt tenkelt motorn får plats. 

 

Tror du kan hitta de mått du efterlyser i denna broschyr /Lars-Åke

Jag glömde tacka för måttskissen. Tackar!

Forgus 31

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

POD = Power On Demand, poppis uttryck för elcyklar mm.

I ditt fall (behålla bef. dieselmotor) vore en hybridmotor lämplig:

http://www.whisperprop.de/48v-easybox-systems/48v-system-powerful-electric-motors/

dvs om du har en rak propelleraxel och kan docka på en remskiva.

Min tänkta dieselgenerator skall bara användas i 'nödfall' dvs i styv stiltje för att komma till en hamn med landström eller tills solen går upp och kittlar solcellerna... ;-)

Trevligt nog ser det ut som vi att behåller vbår gamla POD-motor av typ MD11C. Den har hittills alltid givet kraft vid behov om än i ett rökmoln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tycker man bör inleda med att fråga sig varför man önskar gå över från direktkopplad diesel (eller för all del bensin) till någon slags hybrid.

 

Det finns många goda skäl, buller samt att det är spännande att experimentera är två exempel. Men man ska nog vara ärlig med att det knappast blir någon miljömässig vinst att ersätta en fungerande framdrivning med ny hybridteknik framför att hälla miljöbränsle i tanken (tänker då alkylat för bensinare samt biodiesel).

Att byta till ny dieselmotor kan kosta 150-200.000 kr.

Om ett prisvärt elmotorpaket ligger på 90-140.000 kr kan detta vara ett gott skäl.

Buller och miljötänk kan vara ett annat.

Att slippa underhållet av en dieselmotor kan vara ytterligare ett, årliga olje- och filterbyten samt vinterkonservering tar sin tid och kostar pengar.

Att ladda batterier från landström eller solpaneler är bra mycket miljövänligare än biodiesel och betydligt billigare, nästan gratis för min del.

(Ett litet dieselelverk som går med konstant last och varvtal känns rimligt miljövänligt och tanken är att det inte skall behöva användas mer än om det är absolut nödvändigt. Den delen av projektet har lägst prioritet... )

Bekvämlighet, säkerhet och miljötänk är väl de viktigaste skälen för mig att titta på detta projekt, ekonomin spelar så klart också in men bara marginellt.

Observera att projektet bara blir aktuellt om jag tvingas byta min befintliga dieselmotor till ny d:o eller helrenovera den, med allt vad det innebär av jobb och kostnader! Att lägga den tiden och rimliga kostnader på nytt och hållbart alternativ känns rimligt...

För mångas del är det nog räckvidden som är en stor stöttesten. Vikt och pris kan nog ta ut varandra om man jämför diesel mot el. Men att ladda kan bli ett problem om alla börjar med elbil/elbåt. De bästa batterierna är nog litium, men. De är verkligen inte miljövänliga. Om man sedan lägger till hur lite vi använder våra båtar i timmar räknat så är det nästan ett ickeproblem. Men visst är det ett trevligt sätt att ta sig fram med båt. Bara vi hade all el. Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räkvidd är eller kan vara ett problem.

Vikt för eldrift är betydligt lägre.

Pris handlar ju om hur lång räckvidd man behöver. För seglare som avnvänder motorn mest för att ta sig in/ut ur hamn behöver man inga jättebatterier och kostnaden blir då lägre än för en diesel. 

Det är nog ett bra tag tills vår elkraftproduktion behöver byggas ut pga alla elbilar/båtar.

LiFePO4 batterier är de miljövänligaste batterier vi har idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkel energianalys för eldrift i en båt.

 

Antag att båten är 9 meter lång, väger 4 ton och körs med 5 knop i stiltje. Då gör den inte vågor och behöver inte övervinna varken vind eller vågor. Den har en smådiesel och vid den farten drar motorn c:a 1 l/tim. Detta innebär att motorn utvecklar c:a 4 hk (0.25 liter per hästkraft och timme) 4 hk motsvarar c:a 3 kW.

Om man i stället har eldrift och vi räknar på 12V, så går det år c:a 3000watt/12Volt = 250 Ampere.

Dvs, man behöver på en timme förbruka 250 Amperetimmar. Har man blybatterier förstörs de rätt fort om man laddar ur dem med mer än halva deras kapacitet, så för en timmes drift behövs ett blybatteri på c:a 500 Amperetimmar.

Har man Litiumbatterier i stället klara man sig med c:a 80% av teoretisk kapacitet, dvs litiumbatterier på c:a 250/0.8=310 Amperetimmar.

Skall man klara fyra timmar blir det 4ggr så stora batterier.

 

Råkar samma båt ut för c:a 12 m/s motvind och skapliga vågor, så lär den behöva minst 8 hk Dieslmotor och dubbla förbrukningen.

 

Alltså, om man vill kunna köra i sådan motvind fyra timmar med blybatterier behövs 4x2x500 Amperetimmar= 4000 Amperetimnmars blybatteri = 40 st 100 Ah batterier. Dessa kommer då att väga 40x25kg= 1000 kilo, så båten blir tyngre och det behövs ännu mera effekt och ännu mera batterier.

 

Med litium blir viktökningen  mindre, men priset på 310x2x4= 2480 Ah 12v LiFePo4 lär bli c:a 100000 kr, om man köper dem från världens mest prisvärda leverantör: https://www.ev-power.eu/

 

Skulle jag ha missat något i denna betraktelse är jag den förste att vilja få veta det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn drar bränsle motsvarande 4hkr så kan man fundera på hur mycket effekt har man på propelleraxeln? Troligen går den inte optimalt, 0,25lit/hkr motsvarar ca 0,2kg/hkr, tittar man i diagrammen för smådieslar så kan de mycket väl dra 0,3kg/hkr, i synnerhet när man kanske  bara tar ut 30-40% av motorns nominella effekt. Här behöver man nog göra riktiga mätningar. Det påstås ofta att man med eldrift behöver färre hästkrafter än med en diesel. Det verkar troligt om man ser till vad de säger som har eldrift.

 

Sen har vi det där med dåligt väder och motsjö. Det första man kan tänka är att det kanske är bättre att segla, det andra att man kanske inte ska räkna med att kunna hålla full fart, minskar man farten så minskas ju även effektbehovet ganska rejält.

Det skulle vara bra med mera fakta och studier av verkliga fall.

 

Jag tror den bästa lösningen är att ha dieselelektrisk drift med viss batterikraft för högtidliga tillfällen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra analys och säkert helt korrekta antaganden.

Men om man kompletterar med en mindre dieselgenerator (eller bensin?) t ex http://www.rcholmsho...el-id2200e.htmlsom väger 55 kg och som ger c:a 2 kW kan man minska ner batteribanken med några hundra Ah och många tusenlappar och ändå klara den besvärliga resan.

Man kan så klart också stötta med seglen om möjligt...

Enkel energianalys för eldrift i en båt.

 

Antag att båten är 9 meter lång, väger 4 ton och körs med 5 knop i stiltje. Då gör den inte vågor och behöver inte övervinna varken vind eller vågor. Den har en smådiesel och vid den farten drar motorn c:a 1 l/tim. Detta innebär att motorn utvecklar c:a 4 hk (0.25 liter per hästkraft och timme) 4 hk motsvarar c:a 3 kW.

Om man i stället har eldrift och vi räknar på 12V, så går det år c:a 3000watt/12Volt = 250 Ampere.

Dvs, man behöver på en timme förbruka 250 Amperetimmar. Har man blybatterier förstörs de rätt fort om man laddar ur dem med mer än halva deras kapacitet, så för en timmes drift behövs ett blybatteri på c:a 500 Amperetimmar.

Har man Litiumbatterier i stället klara man sig med c:a 80% av teoretisk kapacitet, dvs litiumbatterier på c:a 250/0.8=310 Amperetimmar.

Skall man klara fyra timmar blir det 4ggr så stora batterier.

 

Råkar samma båt ut för c:a 12 m/s motvind och skapliga vågor, så lär den behöva minst 8 hk Dieslmotor och dubbla förbrukningen.

 

Alltså, om man vill kunna köra i sådan motvind fyra timmar med blybatterier behövs 4x2x500 Amperetimmar= 4000 Amperetimnmars blybatteri = 40 st 100 Ah batterier. Dessa kommer då att väga 40x25kg= 1000 kilo, så båten blir tyngre och det behövs ännu mera effekt och ännu mera batterier.

 

Med litium blir viktökningen  mindre, men priset på 310x2x4= 2480 Ah 12v LiFePo4 lär bli c:a 100000 kr, om man köper dem från världens mest prisvärda leverantör: https://www.ev-power.eu/

 

Skulle jag ha missat något i denna betraktelse är jag den förste att vilja få veta det. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar ange att en segelbåt behöver c:a 3-5 hk/ton båtvikt. Gamla halvtonnare hade från början dieslar på 10-12 hk. Numera brukar man ange att det är lämpligare med 5 hk/ton båt. De flesta halvmoderna eller helmoderna 32-34-fotare på 4.5 ton brukar ha minst 18 -20 hk.

 

I volvos fall anger de sina effekter på propelleraxeln, andra ofta på motoraxeln. En elmotor kan anses ha redovisad effekt på sin utgående axel, men man förlorar en del om man har t.ex. remdrift etc. till en propelleraxel.

 

Effekterna ovan är tilltagna för att klara en kuling i nosen och halvgrov sjögång. 

Elmotorförsäljarna ljuger bort dessa driftsfall. En elmotor på 4 hk driver en båt exakt lika bra (eller dåligt) som en kolvmotor som utvecklar 4 hk på propelleraxeln.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2016-11-13 vid 01:12 skrev Larsakelarsson:

Intressant koncept men håller kalkylen i verkligheten?.

"Motorns 4 kilowatts styrka (motsvarande 8 hästkrafter) ska kunna knuffa upp den 4 700 kilo tunga Hanse 315 i max sex knop, vilket ska vara i närheten av vad båten klarar med dieselmotor. I 4,5 knop på platt vatten uppges batterierna räcka 30 nautiska mil".

Ett litet räknefel där, 4 kW motsvarar 5,35 hp enligt min fysikbok och att knuffa Hansen i 6 knop kräver nog lite mer än så. Eller har man räknat bort ev. förluster från S-drevet som många dieselmotorer har?

Klarar roder och roderaxel den belastningen utan att skador uppstår?

Min MD11 på drygt 20 hp kan driva upp min båt som väger c:a 4000 kg i c:a 7 knop i platt vatten...


Ja, det har skett ett misstag! 4 kw = 5,361930294906166 elektrisk hästkraft enligt denna kalkylator https://www.asutpp.com/kw-to-hp.html.

Men det är viktigt att komma ihåg att specifikationer och faktiska prestanda kan skilja sig åt. Utvecklingen går snabbt framåt, och eventuella förluster kan ha räknats in i kalkylen. Dessutom är sjöprov det bästa sättet att se hur välutrustad båten verkligen är för att klara de utmaningar den ställs inför på vattnet.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...