Capitan 289 Postad 15 November , 2016 Testa att köra varm luft i insuget och se om den startar. Brukar göra susen på slitna dieslar i kylan Använd en varmluftspistol Om detta hjälper så är motorn antagligen sliten Hjälper det inte så bör det vara problem med diesel/spridare/tryck eller liknande 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 16 November , 2016 Jo den blev trögstartad. Nu startar den troligtvis bara på 3 cylindrar, den 4de kommer efter några sekunder. Skall med tångampmätare kolla strömmen till resp. gstift i morgon. Hur mycket gick genom dina stift? Först trodde jag att jag löst biffen, för det var fukt i relät till glödstiften, men icke. Nu har jag 13 volt fram till stiften, men motorn startar inte alls ändå. Att du har spänning fram till stiften säger inget om deras funktion tyvärr, du måste mäta om det passerar nån ström genom dom också. Dessutom kan det ju vara så som någon ovan skrev att dom kan vara täckta med sot. /B Jo är ju med på detta, men pissar det ut vatten ur relät så tror man ju att saken är biff. Men det var avbrott i alla stiften..... Förmodligen har väl det sista gett sig hyfsat nyligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 16 November , 2016 Jag läste någonstans ovan att den uppåt 20.000h, har du funderat på en helrenovering eller byte. Hur mycket tid, energi och pengar skall lägga på en spis med dom timmarna? /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 16 November , 2016 Jag läste någonstans ovan att den uppåt 20.000h, har du funderat på en helrenovering eller byte. Hur mycket tid, energi och pengar skall lägga på en spis med dom timmarna? /B Förmodligen är detta lidande över snart, då kan både båt och motor fara åt soptippen. Om motorn är illa, så är båten ännu värre..... Fortsätter jag med fisket så köper jag mig en bättre båt och nyare motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 16 November , 2016 Kolla på annons 0257 på den här sidan, mycket båt att fiska med burar med. http://www.borjessonsmarin.se/sv/till-salu/fritidsbatar Priset går säkert att diskutera för den ihärdige. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 17 November , 2016 Kolla på annons 0257 på den här sidan, mycket båt att fiska med burar med. http://www.borjessonsmarin.se/sv/till-salu/fritidsbatar Priset går säkert att diskutera för den ihärdige. /B Jo den baten skulle kanske passat. Men ar inte tillrackligt likvid. Desdutom ar det snedvriden konkurens i smafisket sa har tappat lusten lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 17 November , 2016 Jo den blev trögstartad. Nu startar den troligtvis bara på 3 cylindrar, den 4de kommer efter några sekunder. Skall med tångampmätare kolla strömmen till resp. gstift i morgon. Hur mycket gick genom dina stift? Först trodde jag att jag löst biffen, för det var fukt i relät till glödstiften, men icke. Nu har jag 13 volt fram till stiften, men motorn startar inte alls ändå. Att du har spänning fram till stiften säger inget om deras funktion tyvärr, du måste mäta om det passerar nån ström genom dom också. Dessutom kan det ju vara så som någon ovan skrev att dom kan vara täckta med sot. /B Jo är ju med på detta, men pissar det ut vatten ur relät så tror man ju att saken är biff. Men det var avbrott i alla stiften..... Förmodligen har väl det sista gett sig hyfsat nyligen. Kollade strömmen till glödstiften, 60 Amp / 4 st. Går inte utan stort besvär mäta varje stift separat. Kommer ihåg från tidigare mätning att 60 Amp är ok. Strömmen avtar redan efter några sekunder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 18 November , 2016 Testa att köra varm luft i insuget och se om den startar. Brukar göra susen på slitna dieslar i kylan Använd en varmluftspistol Om detta hjälper så är motorn antagligen sliten Hjälper det inte så bör det vara problem med diesel/spridare/tryck eller liknande Tack för tips. Nej, motorn starta inte. Jag gjorde dessutom det allra mest förbjudna - Körde startgas, järnhästen gick igång, körde ett tag, för att sedan dö efter 10 sek. Då kan det väl inte vara kompressinsfel? Låter mer som något med diesel eller hur? Jag skall kolla matarpumpen om den är kass, därefter får väl det bli till att montera ner spridare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 18 November , 2016 Går inte utan stort besvär mäta varje stift separat. Kommer ihåg från tidigare mätning att 60 Amp är ok. Strömmen avtar redan efter några sekunder. Det är som för mina, då är det inte det som är problemet. Tack för hjälpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinMick 87 Postad 18 November , 2016 Hade du bytt filtret, eller tänkte du bara göra det? Låter som du säger som om den kanske inte får tillräckligt med bränsle. Har du kollat att det inte är nån blockering på returen? Veck på nån gummislang eller nåt sånt? (OT: Har själv eldat igång med startgas halva sommaren, ser inte problemet i det. Risken är ju bara att man får för mycket av det goda och belastar den för hårt, men man lär sig hur mycket/lite som behövs) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 18 November , 2016 Jo nu är filtret bytt och kört igång motorn med värmaren på. Skall försöka mig på en kallstart i morgon passar på och kollar hur det ser ut med returen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 18 November , 2016 Iställert för startgas använder jag värmepistolen. Varmluft gör "underverk" på trötta dieslar. Startgas använde jag på vintern för att få igång en Albin 120 Hkr. I instruktionsboken står "Vid låg temperatur påfylles varmvatten i motorn." Där jag låg fanns varken ström eller varmvatten. http://lasselundell.se/lyckeby.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 19 November , 2016 Hade du bytt filtret, eller tänkte du bara göra det? Låter som du säger som om den kanske inte får tillräckligt med bränsle. Har du kollat att det inte är nån blockering på returen? Veck på nån gummislang eller nåt sånt? (OT: Har själv eldat igång med startgas halva sommaren, ser inte problemet i det. Risken är ju bara att man får för mycket av det goda och belastar den för hårt, men man lär sig hur mycket/lite som behövs) Startgas på dieselmotor bör man undvika Motorn tänder för tidigt och detta kan leda till skador som krökta vevstakar mm Bara av ljudet som blir när man kör startgas i en dieselmotor så förstår man att det inte är ok Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinMick 87 Postad 19 November , 2016 Hade du bytt filtret, eller tänkte du bara göra det? Låter som du säger som om den kanske inte får tillräckligt med bränsle. Har du kollat att det inte är nån blockering på returen? Veck på nån gummislang eller nåt sånt? (OT: Har själv eldat igång med startgas halva sommaren, ser inte problemet i det. Risken är ju bara att man får för mycket av det goda och belastar den för hårt, men man lär sig hur mycket/lite som behövs) Startgas på dieselmotor bör man undvika Motorn tänder för tidigt och detta kan leda till skador som krökta vevstakar mm Bara av ljudet som blir när man kör startgas i en dieselmotor så förstår man att det inte är ok "Man lär sig hur mycket/lite som behövs" När jag startar är det utan spikningar och rassel. Gasen ska ju i mitt fall bara hjälpa till att få upp varven så att tillräcklig kompression erhålls för att dieseln ska orka tända Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 November , 2016 Startgas på dieselmotor bör man undvika Det kan jag hålla med om. Men en motor som gått 20.000 tim kan man få att gå några år till. Alternativet är en helrenovering a 50-100tkr? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 19 November , 2016 Var nere vid båten idag och testade järnhästen. Hittills har jag tömt elboxen på vatten, bytt glödstift och har numera en helt fungerande glödfunktion, vilket jag aldrig haft förmodligen. Alla filter bytta och ett läckage noterat vid den elektriska av/på modulen(alltså den tingst som stryper dieseln via tändningen) Förmodligen har det sugit luft och kanske även runnit tillbaka diesel när motorn stått ett tag. 7 grader plus och grunkan startar utan problem på första iaf. Gött mos! Skall beställa ny av/på modul i veckan så får vi se vad detta hamnar. Kanske hamnar vi på 30 000 timmar ändå MVh 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 19 November , 2016 Köpte nytt glödrelä på Skruvat.se ca 200 Skr Klart billigare en originaldel https://www.skruvat.se Kopplade om och monterade i ny låda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 19 November , 2016 Köpte nytt glödrelä på Skruvat.se ca 200 Skr Klart billigare en originaldel https://www.skruvat.se Kopplade om och monterade i ny låda. glödrelä.jpg Ops fel bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 20 November , 2016 Startgas på dieselmotor bör man undvika Det kan jag hålla med om. Men en motor som gått 20.000 tim kan man få att gå några år till. Alternativet är en helrenovering a 50-100tkr? Ja är tanken bara att köra så länge den lever så är det ju en sak Annars betalar jag hellre en renovering av en fungerande och sliten motor än den mycket högre kostnaden av renovering av en motor som rasat pga körning med startgas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 20 November , 2016 Köpte nytt glödrelä på Skruvat.se ca 200 Skr Klart billigare en originaldel https://www.skruvat.se Kopplade om och monterade i ny låda. glödrelä.jpg Ops fel bild glodauto.jpg Det skumma var att mitt relä fungerade efter ha varit dränkt. Blev förvånad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser