Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Crabmeat

Svårstartad Iveco

Rekommendera Poster

Testa att köra varm luft i insuget och se om den startar. Brukar göra susen på slitna dieslar i kylan

Använd en varmluftspistol

Om detta hjälper så är motorn antagligen sliten

Hjälper det inte så bör det vara problem med diesel/spridare/tryck eller liknande

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jo den blev trögstartad.

Nu startar den troligtvis bara på 3 cylindrar, den 4de kommer efter några sekunder.

Skall med tångampmätare kolla strömmen till resp. gstift i morgon.

Hur mycket gick genom dina stift?

 

Först trodde jag att jag löst biffen, för det var fukt i relät till glödstiften, men icke. Nu har jag 13 volt fram till stiften, men motorn startar inte alls ändå.

 

Att du har spänning fram till stiften säger inget om deras funktion tyvärr, du måste mäta om det passerar nån ström genom dom också. Dessutom kan det ju vara så som någon ovan skrev att dom kan vara täckta med sot.

 

/B

 

Jo är ju med på detta, men pissar det ut vatten ur relät så tror man ju att saken är biff.

 

 

Men det var avbrott i alla stiften..... Förmodligen har väl det sista gett sig hyfsat nyligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste någonstans ovan att den uppåt 20.000h, har du funderat på en helrenovering eller byte. Hur mycket tid, energi och pengar skall lägga på en spis med dom timmarna?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste någonstans ovan att den uppåt 20.000h, har du funderat på en helrenovering eller byte. Hur mycket tid, energi och pengar skall lägga på en spis med dom timmarna?

 

/B

 

Förmodligen är detta lidande över snart, då kan både båt och motor fara åt soptippen.  Om motorn är illa, så är båten ännu värre.....

 

Fortsätter jag med fisket så köper jag mig en bättre båt och nyare motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på annons 0257 på den här sidan, mycket båt att fiska med burar med.

 

http://www.borjessonsmarin.se/sv/till-salu/fritidsbatar

 

Priset går säkert att diskutera för den ihärdige.

 

/B

Jo den baten skulle kanske passat. Men ar inte tillrackligt likvid. Desdutom ar det snedvriden konkurens i smafisket sa har tappat lusten lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Jo den blev trögstartad.

Nu startar den troligtvis bara på 3 cylindrar, den 4de kommer efter några sekunder.

Skall med tångampmätare kolla strömmen till resp. gstift i morgon.

Hur mycket gick genom dina stift?

 

Först trodde jag att jag löst biffen, för det var fukt i relät till glödstiften, men icke. Nu har jag 13 volt fram till stiften, men motorn startar inte alls ändå.

 

Att du har spänning fram till stiften säger inget om deras funktion tyvärr, du måste mäta om det passerar nån ström genom dom också. Dessutom kan det ju vara så som någon ovan skrev att dom kan vara täckta med sot.

 

/B

 

Jo är ju med på detta, men pissar det ut vatten ur relät så tror man ju att saken är biff.

 

 

Men det var avbrott i alla stiften..... Förmodligen har väl det sista gett sig hyfsat nyligen.

 

Kollade strömmen till glödstiften, 60 Amp / 4 st.

Går inte utan stort besvär mäta varje stift separat.

Kommer ihåg från tidigare mätning att 60 Amp är ok.

Strömmen avtar redan efter några sekunder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att köra varm luft i insuget och se om den startar. Brukar göra susen på slitna dieslar i kylan

Använd en varmluftspistol

Om detta hjälper så är motorn antagligen sliten

Hjälper det inte så bör det vara problem med diesel/spridare/tryck eller liknande

 

Tack för tips. Nej, motorn starta inte. Jag gjorde dessutom det allra mest förbjudna - Körde startgas, järnhästen gick igång, körde ett tag, för att sedan dö efter 10 sek. Då kan det väl inte vara kompressinsfel?

 

Låter mer som något med diesel eller hur? Jag skall kolla matarpumpen om den är kass, därefter får väl det bli till att montera ner spridare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Går inte utan stort besvär mäta varje stift separat.

Kommer ihåg från tidigare mätning att 60 Amp är ok.

Strömmen avtar redan efter några sekunder.

 

 

Det är som för mina, då är det inte det som är problemet. Tack för hjälpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade du bytt filtret, eller tänkte du bara göra det?

 

Låter som du säger som om den kanske inte får tillräckligt med bränsle. Har du kollat att det inte är nån blockering på returen? Veck på nån gummislang eller nåt sånt?

 

(OT: Har själv eldat igång med startgas halva sommaren, ser inte problemet i det. Risken är ju bara att man får för mycket av det goda och belastar den för hårt, men man lär sig hur mycket/lite som behövs)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo nu är filtret bytt och kört igång motorn med värmaren på. Skall försöka mig på en kallstart i morgon passar på och kollar hur det ser ut med returen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Iställert för startgas använder jag värmepistolen.

Varmluft gör "underverk" på trötta dieslar.

 

Startgas använde jag på vintern för att få igång en Albin 120 Hkr.

I instruktionsboken står "Vid låg temperatur påfylles varmvatten i motorn."

Där jag låg fanns varken ström eller varmvatten.

post-52966-0-29724200-1479479072_thumb.jpg

http://lasselundell.se/lyckeby.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade du bytt filtret, eller tänkte du bara göra det?

 

Låter som du säger som om den kanske inte får tillräckligt med bränsle. Har du kollat att det inte är nån blockering på returen? Veck på nån gummislang eller nåt sånt?

 

(OT: Har själv eldat igång med startgas halva sommaren, ser inte problemet i det. Risken är ju bara att man får för mycket av det goda och belastar den för hårt, men man lär sig hur mycket/lite som behövs)

 

Startgas på dieselmotor bör man undvika

Motorn tänder för tidigt och detta kan leda till skador som krökta vevstakar mm

Bara av ljudet som blir när man kör startgas i en dieselmotor så förstår man att det inte är ok

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hade du bytt filtret, eller tänkte du bara göra det?

 

Låter som du säger som om den kanske inte får tillräckligt med bränsle. Har du kollat att det inte är nån blockering på returen? Veck på nån gummislang eller nåt sånt?

 

(OT: Har själv eldat igång med startgas halva sommaren, ser inte problemet i det. Risken är ju bara att man får för mycket av det goda och belastar den för hårt, men man lär sig hur mycket/lite som behövs)

Startgas på dieselmotor bör man undvika

Motorn tänder för tidigt och detta kan leda till skador som krökta vevstakar mm

Bara av ljudet som blir när man kör startgas i en dieselmotor så förstår man att det inte är ok

"Man lär sig hur mycket/lite som behövs"

 

När jag startar är det utan spikningar och rassel.

Gasen ska ju i mitt fall bara hjälpa till att få upp varven så att tillräcklig kompression erhålls för att dieseln ska orka tända

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startgas på dieselmotor bör man undvika

 

Det kan jag hålla med om. Men en motor som gått 20.000 tim kan man få att gå några år till. Alternativet är en helrenovering a 50-100tkr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nere vid båten idag och testade järnhästen. 

 

Hittills har jag tömt elboxen på vatten, bytt glödstift och har numera en helt fungerande glödfunktion, vilket jag aldrig haft förmodligen. Alla filter bytta och ett läckage noterat vid den elektriska av/på modulen(alltså den tingst som stryper dieseln via tändningen)  Förmodligen har det sugit luft och kanske även runnit tillbaka diesel när motorn stått ett tag.

 

7 grader plus och grunkan startar utan problem på första iaf. Gött mos! Skall beställa ny av/på modul i veckan så får vi se vad detta hamnar. Kanske hamnar vi på 30 000 timmar ändå :)

 

 

 

 

 

 

MVh

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Startgas på dieselmotor bör man undvika

Det kan jag hålla med om. Men en motor som gått 20.000 tim kan man få att gå några år till. Alternativet är en helrenovering a 50-100tkr?

Ja är tanken bara att köra så länge den lever så är det ju en sak

Annars betalar jag hellre en renovering av en fungerande och sliten motor än den mycket högre kostnaden av renovering av en motor som rasat pga körning med startgas :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...