Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Crabmeat

Svårstartad Iveco

Rekommendera Poster

Hej,

jag har efter att ha plågat min stackars motor i 1000 tals timmar fått lite mothugg, järnhästen är svårstartad. Tidigare har den definitivt startat lättare.

 

Jag får numera köra många sekunder med startmotorn för att den ens skall tända till, och upprepa startprocessen flera gången innan den riktigt kommer igång. När den väl har startat, så är det inga problem, då går den fint. När det är minusgrader får jag inte ens igång den.

 

Startmotorn är ok och spänning med.  Det kommer diesel fram till bränslepumpen. Har inte bytt finfiltret ännu skall göra detta, men tror inte att det är problemet. Jag lurar på om spridarna är slut eller om glödstiften inte fungerar, har någon annan några tips på vad kan orsaka detta beteende?

 

MVF

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg till "dålig kompression" till listan på möjliga orsaker!

 

Känner en typ som hade problem med dålig kompression i en Fiat Diesel. Han köpte ny startmotor istället, med symaskinsvarv på starten var den villigare igen! :)

 

Börja med glödstiften, de är enklast att kolla: Koppla loss kablarna och mät resistansen med en multimeter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte är gjort så är det väl hög tid för ventiljustering och spridarkontroll?

Har du inget serviceschema?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg till "dålig kompression" till listan på möjliga orsaker!

 

Känner en typ som hade problem med dålig kompression i en Fiat Diesel. Han köpte ny startmotor istället, med symaskinsvarv på starten var den villigare igen! :)

 

Börja med glödstiften, de är enklast att kolla: Koppla loss kablarna och mät resistansen med en multimeter.

 

Jo, får nog börja där. Om kompressionen skulle vara dålig, borde inte maskinen dra ganska mycket olja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte är gjort så är det väl hög tid för ventiljustering och spridarkontroll?

Har du inget serviceschema?

 

Självklart har jag serviceshema. Jag byter impeller och olja lite då och då :) Man skall inte överarbeta saker och ting.

 

Den stackars motorn har nog plågats i närmare 20 000 timmar misstänker jag. Den satt i en annan båt innan min, därefter kördes den i 10 år av förre ägaren. Därefter har jag bränt av 5000 timmar. Så ja, en spridarkontroll är nog på sin plats och även ett kompprov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ventiljustering brukar kunna göra underverk om det inte gjorts enligt intervallet.

Oljebyte är inte service.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter 20000 tim är det oftast dags för en renovering men då blir motorn som ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om kompressionen skulle vara dålig, borde inte maskinen dra ganska mycket olja?

Det beror ju på vart kompressionen läcker!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lägg till "dålig kompression" till listan på möjliga orsaker!

 

Känner en typ som hade problem med dålig kompression i en Fiat Diesel. Han köpte ny startmotor istället, med symaskinsvarv på starten var den villigare igen! :)

 

Börja med glödstiften, de är enklast att kolla: Koppla loss kablarna och mät resistansen med en multimeter.

 

Jo, får nog börja där. Om kompressionen skulle vara dålig, borde inte maskinen dra ganska mycket olja?

 

Du skulle hur som helst ha en väldigt hög vevhusventilation, läcker ringarna så får du ökat tryck i tråget, motorn trycker då ut detta via vevhusventilationen, motorn börjar i regel att pressa ur sig olja runt ventilkåpan osv. Om motorn verkligen har gått 20,000 timmar så ska du vara glad mycket glad, för det mesta är nog taget ur den vid så lång drifttid. Iveco är mycket mycket bra motorer, lite högvarviga men slitvargar. Samt tämligen billiga att renovera, FPT - Iveco tas idag fram av CNH Case Newholland group genom ett samarbete med amerikanska Cummins.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vilken av ivecos maskiner TS har, ivecos småmaskiner tillverkas av lombardini, iveco gör som VP målar om, men till rött, lite klistermärken, vips så har man en egen maskin.

 

Den samlade expertisen håller på dålig komp, kan vara så att cylinderloppen blivit glaserade, händer om maskinen går för mycket på "lätten".

 

Jag skulle kolla upp så att glödningen funkar tillfredsställande innan jag drar igång några större arbeten!

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Jag skulle kolla upp så att glödningen funkar tillfredsställande innan jag drar igång några större arbeten!"

 

Samma här, framförallt därför att det är så enkelt. En tångamperemeter är det enda som behövs. Det skadar inte att då och då kolla hur glödstiften mår. De får en del stryk och alla värmeelement slits med tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa av Lombardinis (Ivecos) småmaskiner har man dålig koll på glödningen, bara en lampa på instrumentet som ska slockna när det är dags att dra på startmotorn, jag misstänker att den lampan är tidsstyrd, tidstyrt relä som kopplar in glödningen, dvs. man kan inte glöda längre än vad som är inställt på fabriken.

 

Med så riktigt påpekat av bhemac, dåliga glödstift kommer starten att bli svårare och svårare, och som TS redan konstaterat utebli helt vid minusgrader

 

 

 

Kalle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag nu ute på ett lite Ot-ämne. Men borde man inte kunna mäta om glödstiften verkligen fungerar med en tångamperemätare?  Förutsatt att man kommer åt kabeln alltså.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vilken av ivecos maskiner TS har, ivecos småmaskiner tillverkas av lombardini, iveco gör som VP målar om, men till rött, lite klistermärken, vips så har man en egen maskin.

 

Den samlade expertisen håller på dålig komp, kan vara så att cylinderloppen blivit glaserade, händer om maskinen går för mycket på "lätten".

 

Jag skulle kolla upp så att glödningen funkar tillfredsställande innan jag drar igång några större arbeten!

 

 

 

Kalle

 

"cylinderloppen blivit glaserade, händer om maskinen går för mycket på "lätten"

 

Ööö jo, ja kanske. Om jag ens fattade vad du pratar om så kanske det stämmer :)

 

I övrigt, ja det är en iveco/lombardini. Jag skall kolla upp glödningen, men först skall finfiltret bytas, inte för att jag tror att det är felet, men det är dumt att inte börja där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag nu ute på ett lite Ot-ämne. Men borde man inte kunna mäta om glödstiften verkligen fungerar med en tångamperemätare?  Förutsatt att man kommer åt kabeln alltså.

 

/B

 

Visst men det räcker ju att komma åt kabeln till batteriet? Oftast är det ingaet annat som drar ström, kanske relä och lampor men de lär ju ta samma varje gång.

--

Förr hade man väl det så ordnat att man hade en liten glödspiral på instrumentbrädan seriekopplade med de andra? Så att man hade koll.

Min motor i båten har en glödspriral (på insugssidan). Jag tänkte ev sätta en shunt i serie med den och ett instrument så jag ser hur mycket ström den tar.

På förra motorn hade jag både volt och amperemeter till motorn, egentligen kan jag bara flytta över det då ser jag ju både ström och spänning när jag glöder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu är jag nu ute på ett lite Ot-ämne. Men borde man inte kunna mäta om glödstiften verkligen fungerar med en tångamperemätare?  Förutsatt att man kommer åt kabeln alltså.

 

/B

 

Visst men det räcker ju att komma åt kabeln till batteriet? Oftast är det ingaet annat som drar ström, kanske relä och lampor men de lär ju ta samma varje gång.

--

Förr hade man väl det så ordnat att man hade en liten glödspiral på instrumentbrädan seriekopplade med de andra? Så att man hade koll.

Min motor i båten har en glödspriral (på insugssidan). Jag tänkte ev sätta en shunt i serie med den och ett instrument så jag ser hur mycket ström den tar.

På förra motorn hade jag både volt och amperemeter till motorn, egentligen kan jag bara flytta över det då ser jag ju både ström och spänning när jag glöder.

 

 

Hmm,

när jag tänker efter så ser jag hur voltmätaren går upp efter lampan för glödning släcks. Det bör ju innebära att glödstiften fungerar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm,

när jag tänker efter så ser jag hur voltmätaren går upp efter lampan för glödning släcks. Det bör ju innebära att glödstiften fungerar?

Ja, du vet iallafall att dom drar en del ström, men om de glöder vet du inte förrän du skruvat ur dem och kollat.

Samma sak var det på en annan "traktormotor" som hade samma symptom, ström flöt fram till glödstiften, men dessa var så in i helskotta nedsotade att den knappt glödde. Nu var just den moton rätt sliten med en massa andra fel, men den blev något mindre svårstartad med andra rengjorda glödstift.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Den samlade expertisen håller på dålig komp, kan vara så att cylinderloppen blivit glaserade, händer om maskinen går för mycket på "lätten".

Kalle

 

"cylinderloppen blivit glaserade, händer om maskinen går för mycket på "lätten"

 

Ööö jo, ja kanske. Om jag ens fattade vad du pratar om så kanske det stämmer :)

 

I övrigt, ja det är en iveco/lombardini. Jag skall kolla upp glödningen, men först skall finfiltret bytas, inte för att jag tror att det är felet, men det är dumt att inte börja där.

 

 

"Bore glazing" har ju diskuterats en del här på forumet. Uppfattningarna är delade om det kan vara ett problem eller inte. Om du vill skaffa dig kunskaper om vad glacering av cylinderloppen handlar om och hur du kan minska risken för att drabbas samt hur du återställer motorn om du tror att du drabbats så kan du fördjupa dig i den här länken: https://coxengineering.sharepoint.com/Pages/Boreglazing.aspx

 

Igensatt finfilter brukar inte vara något problem för att starta motorn. Det är ju först när du kör på maxvarv på motorn som du måste ha ett bra flöde genom finfiltret för att få tillräckligt med diesel. Bränslefiltret fungerar ju bättre o bättre (släpper igenom allt mindre föroreningar) tills det inte släpper igenom tillräckligt med bränsle för att motorn ska få det bränsle den behöver. Att det kommer tillräckligt med bränsle genom filtret kollar du genom att köra på fullvarv med belastning en stund. Om motorn går rent då så har du tillräckligt flöde genom filtret. Enligt min uppfattning så byts finfilter ofta i onödan. Ha med ett nytt filter i båten för att kunna byta när/om motorn inte orkar upp i fullvarv så behöver du inte byta i onödan.

 

Om du har spänningsfall när du aktiverar glödstiften så fungerar de nog. I alla fall något/några av glödstiften. Det kan ju vara intressant att kolla varje glödstift med en tångamperemeter för att se att alla fungerar (men om de flesta fungerar så borde det inte vara något problem att få igång motorn).

 

Spridarna och insprutningpumpen är ju lite svårare att kolla utan att skruva bort och lämna in till verkstad som kan kolla dem. Insprutningpumpen är ju lite mer komplicerad att demontera och återinstallera. Däremot så är det ju en enklare åtgärd att demontera spridarna och få dem injusterade hos en dieselverkstad. Problemen kan komma när du ska återmontera dem. Du bör få bort alla packningar/brickor i toppen för att få det tätt när du skruvar tillbaka spridarna och har du otur så har de koxat/brännt fast så att du behöver demontera toppen för att få bort alla. Brickorna kan behöva knackas ut inifrån om de sitter fast och det går inte utan att demontera toppen.

 

Jag frågade en motorverkstad en gång om de kunde provtrycka mina spridare (jag är rätt petig med båt och motor även om det kanske inte verkar så alltid med den inställning jag har till att inte byta grejor i onödan). Går motorn bra frågade de? Jag svarade helt sanningsenligt ja på den frågan. Men rör dem inte då sa de. Och så förklarade de problemet med fastbrända brickor som kan kräva lyft av toppen... Om du måste demontera toppen så kan du ju samtidigt kolla hur det ser ut i cylinderloppet (om det behöver honas om för att få bort "glazing" i loppet).

 

Innan du börjar skruva så ställ gasreglaget på rejält högt varv (med "frikopplingen" till backslag/drev intryckt) så får motorn lite mer bränsle när du försöker starta. Det är ungefär som att ge choke på en bensinmotor, insprutningpumpen ger mer bränsle till spridarna. Om motorn startar då så är det definitivt spridarinställning eller insprutningpump som är problemet. Dieselmotorer reglerar ju inte varvtalet med luftspjäll utan med mängden insprutat bränsle så de är ju lite annorlunda än bensinmotorer.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet påpekande i all välmening,TS maskin har spridare och insprutningspump ihopbyggt, en för varje cylinder.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Den samlade expertisen håller på dålig komp, kan vara så att cylinderloppen blivit glaserade, händer om maskinen går för mycket på "lätten".

Kalle

 

"cylinderloppen blivit glaserade, händer om maskinen går för mycket på "lätten"

 

Ööö jo, ja kanske. Om jag ens fattade vad du pratar om så kanske det stämmer :)

 

I övrigt, ja det är en iveco/lombardini. Jag skall kolla upp glödningen, men först skall finfiltret bytas, inte för att jag tror att det är felet, men det är dumt att inte börja där.

 

 

"Bore glazing" har ju diskuterats en del här på forumet. Uppfattningarna är delade om det kan vara ett problem eller inte. Om du vill skaffa dig kunskaper om vad glacering av cylinderloppen handlar om och hur du kan minska risken för att drabbas samt hur du återställer motorn om du tror att du drabbats så kan du fördjupa dig i den här länken: https://coxengineering.sharepoint.com/Pages/Boreglazing.aspx

 

Igensatt finfilter brukar inte vara något problem för att starta motorn. Det är ju först när du kör på maxvarv på motorn som du måste ha ett bra flöde genom finfiltret för att få tillräckligt med diesel. Bränslefiltret fungerar ju bättre o bättre (släpper igenom allt mindre föroreningar) tills det inte släpper igenom tillräckligt med bränsle för att motorn ska få det bränsle den behöver. Att det kommer tillräckligt med bränsle genom filtret kollar du genom att köra på fullvarv med belastning en stund. Om motorn går rent då så har du tillräckligt flöde genom filtret. Enligt min uppfattning så byts finfilter ofta i onödan. Ha med ett nytt filter i båten för att kunna byta när/om motorn inte orkar upp i fullvarv så behöver du inte byta i onödan.

 

Om du har spänningsfall när du aktiverar glödstiften så fungerar de nog. I alla fall något/några av glödstiften. Det kan ju vara intressant att kolla varje glödstift med en tångamperemeter för att se att alla fungerar (men om de flesta fungerar så borde det inte vara något problem att få igång motorn).

 

Spridarna och insprutningpumpen är ju lite svårare att kolla utan att skruva bort och lämna in till verkstad som kan kolla dem. Insprutningpumpen är ju lite mer komplicerad att demontera och återinstallera. Däremot så är det ju en enklare åtgärd att demontera spridarna och få dem injusterade hos en dieselverkstad. Problemen kan komma när du ska återmontera dem. Du bör få bort alla packningar/brickor i toppen för att få det tätt när du skruvar tillbaka spridarna och har du otur så har de koxat/brännt fast så att du behöver demontera toppen för att få bort alla. Brickorna kan behöva knackas ut inifrån om de sitter fast och det går inte utan att demontera toppen.

 

Jag frågade en motorverkstad en gång om de kunde provtrycka mina spridare (jag är rätt petig med båt och motor även om det kanske inte verkar så alltid med den inställning jag har till att inte byta grejor i onödan). Går motorn bra frågade de? Jag svarade helt sanningsenligt ja på den frågan. Men rör dem inte då sa de. Och så förklarade de problemet med fastbrända brickor som kan kräva lyft av toppen... Om du måste demontera toppen så kan du ju samtidigt kolla hur det ser ut i cylinderloppet (om det behöver honas om för att få bort "glazing" i loppet).

 

Innan du börjar skruva så ställ gasreglaget på rejält högt varv (med "frikopplingen" till backslag/drev intryckt) så får motorn lite mer bränsle när du försöker starta. Det är ungefär som att ge choke på en bensinmotor, insprutningpumpen ger mer bränsle till spridarna. Om motorn startar då så är det definitivt spridarinställning eller insprutningpump som är problemet. Dieselmotorer reglerar ju inte varvtalet med luftspjäll utan med mängden insprutat bränsle så de är ju lite annorlunda än bensinmotorer.

 

 

 

Tack för ett långt och utförligt svar.

 

"Innan du börjar skruva så ställ gasreglaget på rejält högt varv (med "frikopplingen" till backslag/drev intryckt) så får motorn lite mer bränsle när du försöker starta. Det är ungefär som att ge choke på en bensinmotor, insprutningpumpen ger mer bränsle till spridarna. Om motorn startar då så är det definitivt spridarinställning eller insprutningpump som är problemet. Dieselmotorer reglerar ju inte varvtalet med luftspjäll utan med mängden insprutat bränsle så de är ju lite annorlunda än bensinmotorer."

 

Så här har jag behövt göra hela tiden jag haft motorn, alltså ha hög gas för att få igång den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så står det förmodligen också i instruktionsboken att du ska göra.

Även på ny motor...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det något lätt sätt att testa så att bränsle finnes fram till cylindrarna? Tänkte mig närmast om det går att skruva ur spridarna och köra igång startmotorn och se om det blir en fin dimma....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan knappast ses som någon exakt vetenskap, men jo, det är möjligt!

 

Se till att du har skyddande kläder, handskar och glasögon bara.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan knappast ses som någon exakt vetenskap, men jo, det är möjligt!

 

Se till att du har skyddande kläder, handskar och glasögon bara.

 

Ganska omöjligt på TS maskin, som jag skrev tidigare, insprutare och pump är en enda enhet, en för varje cylinder,

Lossar man den är det inget som driver pumpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan läsa framgår inte vilken Iveco Crabmeat har.

Min Iveco 48 Hkr ca 10 år, har en pump för varje cylinder och en spridare.

Således kan jag lossa spridarna och kolla om någon inte "sprutar" som den bör.

Glödstiften matas via en "automatik" som är motortemperatur styrd.

Fick fel på tempgivaren, ersatte med ett fast motstånd, som "talar om" till glödelektroniken att motorn är "kall".

Spridarpumparna jobbar direkt på kamaxeln och är inte elektronikstyrda.

http://lasselundell.se/caravelle.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan läsa framgår inte vilken Iveco Crabmeat har.

Min Iveco 48 Hkr ca 10 år, har en pump för varje cylinder och en spridare.

Således kan jag lossa spridarna och kolla om någon inte "sprutar" som den bör.

Glödstiften matas via en "automatik" som är motortemperatur styrd.

Fick fel på tempgivaren, ersatte med ett fast motstånd, som "talar om" till glödelektroniken att motorn är "kall".

Spridarpumparna jobbar direkt på kamaxeln och är inte elektronikstyrda.

http://lasselundell.se/caravelle.html

Jo vi har samma motor. När det gäller glödstiften, så tror jag att det inte är automatiken som spökar. Kopplar loss i morgon i det fina vädret och ser in i dimman... :huh:

 

Vad händer förresten när dina glödstift inte fungerarade. Svårstartat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo den blev trögstartad.

Nu startar den troligtvis bara på 3 cylindrar, den 4de kommer efter några sekunder.

Skall med tångampmätare kolla strömmen till resp. gstift i morgon.

post-52966-0-55684500-1479142029_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Renoverade värmeväxlaren förra veckan.

Kylde inte på full belastning.

Många tuber igensatta, (det vita på bilden).

Avgasanslutningen" uppäten", för att få tätt svetsades i ny aluminium av : http://batfixaren.se/

Provkörningen dokumenterad av Marintraffic, se: http://www.klotterplanket-upa.se/forum7/index.php?mode=thread&id=80238

post-52966-0-44334600-1479144882_thumb.jpg

post-52966-0-38142400-1479144764.jpg

post-52966-0-53602500-1479145196_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo den blev trögstartad.

Nu startar den troligtvis bara på 3 cylindrar, den 4de kommer efter några sekunder.

Skall med tångampmätare kolla strömmen till resp. gstift i morgon.

Hur mycket gick genom dina stift?

 

Först trodde jag att jag löst biffen, för det var fukt i relät till glödstiften, men icke. Nu har jag 13 volt fram till stiften, men motorn startar inte alls ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jo den blev trögstartad.

Nu startar den troligtvis bara på 3 cylindrar, den 4de kommer efter några sekunder.

Skall med tångampmätare kolla strömmen till resp. gstift i morgon.

Hur mycket gick genom dina stift?

 

Först trodde jag att jag löst biffen, för det var fukt i relät till glödstiften, men icke. Nu har jag 13 volt fram till stiften, men motorn startar inte alls ändå.

 

Att du har spänning fram till stiften säger inget om deras funktion tyvärr, du måste mäta om det passerar nån ström genom dom också. Dessutom kan det ju vara så som någon ovan skrev att dom kan vara täckta med sot.

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...