Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
Johansthlm

Propeller - igen

Rekommendera Poster

Hej!

 

Nybliven medlem på detta forum behöver råd!

Jag har precis köpt en Nimbus 26 DC Epoca.

Propellern som satt på är en Volvo Penta B6 Duoprop, alltså en aluminiumpropeller.

Motorn är en hyggligt ny (2008) Vortec V8 på 310 hp.

Med propellern som sitter på så varvar motorn 4 500 varv, max för denna motor är 5 100.

Har jag något att vinna på att byta till stålpropeller?

Volvo Penta rekommenderar att man ska ha stålpropeller till motorer starkare än 240 hp.

Är inte van motorbåtsägare. senaste motorbåt var en Buster Magnum med stor motor.

tycker dock att Nimbus borde accelerera bättre än vad den gör.

nu har jag möjlighet att köpa en C5.

är detta rätt propeller för mig?

tacksam för råd.

 

Med vänlig hälsning

 

 

Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett byte från B6 till C5 bör ge dig omkring 150 varv i ökning av maxvarv.

 

Innan du byter propellrar bör du ta reda på om motorn går som den ska, alltså om den inte varvar fullt på grund av propparna eller om det är något annat som stökar.

En genväg kan vara att kolla med någon annan Epoca med liknande maskin och utväxling och se vad den har för propellrar, förutsatt att den går som den ska.

 

Du saknar dock i nuläget 600 varv vilket tyder på att du behöver gå ner mer än bara ett steg. Tumregeln är 200 varv per steg (att jag skrev 150 ovan beror på att rostfria proppar biter bättre). Det verkar konstigt att någon skulle ha monterar så pass mycket för stora proppar men den kan ju exempelvis bero på att underhuset bytts till ett annat på grund av haveri men där man behållt propparna trots annan utväxling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett byte från B6 till C5 bör ge dig omkring 150 varv i ökning av maxvarv.

 

Innan du byter propellrar bör du ta reda på om motorn går som den ska, alltså om den inte varvar fullt på grund av propparna eller om det är något annat som stökar.

En genväg kan vara att kolla med någon annan Epoca med liknande maskin och utväxling och se vad den har för propellrar, förutsatt att den går som den ska.

 

Du saknar dock i nuläget 600 varv vilket tyder på att du behöver gå ner mer än bara ett steg. Tumregeln är 200 varv per steg (att jag skrev 150 ovan beror på att rostfria proppar biter bättre). Det verkar konstigt att någon skulle ha monterar så pass mycket för stora proppar men den kan ju exempelvis bero på att underhuset bytts till ett annat på grund av haveri men där man behållt propparna trots annan utväxling.

 

Hej Firefish !

 

tack för ditt svar.

det jag vet är att motorn byttes 2008 från en havererad AQ271 till den motorn som sitter i nu.

och att man då behöll drev och propeller.

Det finns en Epoca i min båtklubb som kör med C5 och KAD 300. dock vet jag inte vilken utväxling drevet har.

 

 

Jag kollar efter C3-C4 istället.

 

tack igen

 

mvh

 

Johan

 

 

Redigerad av Johansthlm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter konstigt att den inte varvar ur trots högre effekt. Vad har du för utväxling?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kan vara problemet då?

Hittar inte vad för drev det kan vara.

Någon annan Nimbusägare som har den kunskapen?

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en länk där du kan se motor/utväxling, troligtvis är det 1.95:1 som du har som utväxling.

Jag tycker att den borde varva mer än 4500rpm med 310hk men som man skriver ovan så måste du nog se till att allt är som det ska innan du köper annan propeller.

Titta på B-propellrar och leta rätt på AQ271 så ser du utväxlingen.

Varvar en AQ271 fullt så ska en B6:a fixa 43 knop.

Hur fort går din vid 4500rpm?

 

http://www.fjordboatclub.se/kat/45sw2001.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Me again,

Måste rätta mig själv,varvar en AQ271 fullt så ska en B6:a fixa 38 knop(43Mph).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kollar man det firefish?

Är som sagt väldigt ny på motorbåtsägande och är inte superpraktiskt lagd.

Ny kunskap är jag dock inte rädd för!:)

 

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...