Johansthlm 0 Postad 11 November , 2016 Hej! Nybliven medlem på detta forum behöver råd! Jag har precis köpt en Nimbus 26 DC Epoca. Propellern som satt på är en Volvo Penta B6 Duoprop, alltså en aluminiumpropeller. Motorn är en hyggligt ny (2008) Vortec V8 på 310 hp. Med propellern som sitter på så varvar motorn 4 500 varv, max för denna motor är 5 100. Har jag något att vinna på att byta till stålpropeller? Volvo Penta rekommenderar att man ska ha stålpropeller till motorer starkare än 240 hp. Är inte van motorbåtsägare. senaste motorbåt var en Buster Magnum med stor motor. tycker dock att Nimbus borde accelerera bättre än vad den gör. nu har jag möjlighet att köpa en C5. är detta rätt propeller för mig? tacksam för råd. Med vänlig hälsning Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 15 November , 2016 Ett byte från B6 till C5 bör ge dig omkring 150 varv i ökning av maxvarv. Innan du byter propellrar bör du ta reda på om motorn går som den ska, alltså om den inte varvar fullt på grund av propparna eller om det är något annat som stökar. En genväg kan vara att kolla med någon annan Epoca med liknande maskin och utväxling och se vad den har för propellrar, förutsatt att den går som den ska. Du saknar dock i nuläget 600 varv vilket tyder på att du behöver gå ner mer än bara ett steg. Tumregeln är 200 varv per steg (att jag skrev 150 ovan beror på att rostfria proppar biter bättre). Det verkar konstigt att någon skulle ha monterar så pass mycket för stora proppar men den kan ju exempelvis bero på att underhuset bytts till ett annat på grund av haveri men där man behållt propparna trots annan utväxling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johansthlm 0 Postad 16 November , 2016 (redigerade) Ett byte från B6 till C5 bör ge dig omkring 150 varv i ökning av maxvarv. Innan du byter propellrar bör du ta reda på om motorn går som den ska, alltså om den inte varvar fullt på grund av propparna eller om det är något annat som stökar. En genväg kan vara att kolla med någon annan Epoca med liknande maskin och utväxling och se vad den har för propellrar, förutsatt att den går som den ska. Du saknar dock i nuläget 600 varv vilket tyder på att du behöver gå ner mer än bara ett steg. Tumregeln är 200 varv per steg (att jag skrev 150 ovan beror på att rostfria proppar biter bättre). Det verkar konstigt att någon skulle ha monterar så pass mycket för stora proppar men den kan ju exempelvis bero på att underhuset bytts till ett annat på grund av haveri men där man behållt propparna trots annan utväxling. Hej Firefish ! tack för ditt svar. det jag vet är att motorn byttes 2008 från en havererad AQ271 till den motorn som sitter i nu. och att man då behöll drev och propeller. Det finns en Epoca i min båtklubb som kör med C5 och KAD 300. dock vet jag inte vilken utväxling drevet har. Jag kollar efter C3-C4 istället. tack igen mvh Johan Redigerad 16 November , 2016 av Johansthlm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 16 November , 2016 Det låter konstigt att den inte varvar ur trots högre effekt. Vad har du för utväxling? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johansthlm 0 Postad 16 November , 2016 Vad kan vara problemet då? Hittar inte vad för drev det kan vara. Någon annan Nimbusägare som har den kunskapen? Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leffeb 2 Postad 17 November , 2016 Här är en länk där du kan se motor/utväxling, troligtvis är det 1.95:1 som du har som utväxling. Jag tycker att den borde varva mer än 4500rpm med 310hk men som man skriver ovan så måste du nog se till att allt är som det ska innan du köper annan propeller. Titta på B-propellrar och leta rätt på AQ271 så ser du utväxlingen. Varvar en AQ271 fullt så ska en B6:a fixa 43 knop. Hur fort går din vid 4500rpm? http://www.fjordboatclub.se/kat/45sw2001.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leffeb 2 Postad 17 November , 2016 Me again, Måste rätta mig själv,varvar en AQ271 fullt så ska en B6:a fixa 38 knop(43Mph). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johansthlm 0 Postad 17 November , 2016 hej! Den gör 38 knop vid 4 500 varv med B6. Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 18 November , 2016 Vet du att varvräknaren visar rätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johansthlm 0 Postad 18 November , 2016 Hur kollar man det firefish? Är som sagt väldigt ny på motorbåtsägande och är inte superpraktiskt lagd. Ny kunskap är jag dock inte rädd för! Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 18 November , 2016 Hej. Det finns några olika appar om du har en smartphone, sök på strobe tachometer. Vet dock ej hur bra de är. Annars finns det billigt på bland annat eBay, typ http://www.ebay.com/itm/New-Digital-Laser-Photo-Tachometer-Non-Contact-RPM-Tach-ht-/391364439621?hash=item5b1f236e45:g:dTYAAOSwT~9Wl1~g 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johansthlm 0 Postad 18 November , 2016 Tack för fina tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser