Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
df90

roddbåt från 60-talet

Rekommendera Poster

Har fått tag i en Crescent 8 hk utombordare ifrån mitten av 60-talet.

Skall nu gå igenom motor under vintern och försöka få den i riktigt gott skick.

Fick då snilleblixen att försöka få tag i en tidsenlig mindre plastbåt att sätta motorn på. Några tips på lämplig båt ifrån den tiden, gärna crescent? Eftersom man själv föddes vid den tiden så har jag inte stenkoll på vilka båtar som fanns då.

post-79314-0-06471300-1478791651_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte en Crescent 42?

http://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=572&battypID=18

Lär vara från den tiden.

Jag har en Honda 8 HK 4T av modernare snitt på den och då plöjer den rejält och gräver ner aktern, men du kanske inte får ut så många pållar ur den gamla motorn?

Jag satte trimfenor på motorn så att den gick bättre men det vore väl synd på en så gammal motor som din.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack ChristerN för ditt förslag!

Klart intressant med en crescent 42.

Minns i min ungdom en kille som monterade på en 20 hk johnson på en 42:a, trodde den skulle slå runt baklänges.

Lär den förstås inte göra med min gamla 8 hästare. 

Ser gärna fler förslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är möjligt att jag har en. Hoppas inte det ogillas och tolkas som ett säljförsök i forumet. Utan som en fråga till experterna här om min båt är från rätt tidsepok, är den det kan ju TS kontakta mig om han är intresserad av att köpa, finns i Västerås. Bifogar några bilder på den.

Jag köpte den som en Saga 450, men jag har googlat och inte hittat någon sådan modell, ingen typskylt finns heller så jag vet faktiskt inte vad det är för modell.

8 friska hästar är lite övermotoriserat då båten inte är planande, 4hk ger nog samma fart, 6kn. Men en 8hk från 60-talet är kanske inte så pigg längre?

Den är riktigt rejält byggd med tjockare plast/glasfiber än moderna båtar och det är det som får mig att misstänka att den kan vara så gammal som 60-tal? Durkar och britsar är av ädelträ, gissar på teak?

Vad tror ni? Är det här ungefär vad Ts söker?

post-104696-0-69934300-1479073062_thumb.jpg

post-104696-0-73974900-1479073081_thumb.jpg

post-104696-0-55028400-1479073430_thumb.jpg

post-104696-0-18946600-1479073137_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jättetack Stefan! Många är de gubbar som undrat vad det är för båt jag har och jag tycker verkligen om den. Dessvärre går den inte fortare än min snipa så numera används den sällan. Man är helt enkelt för bekväm och tar stora båten istället. Det är därför det finns lösa planer på att byta den mot något som planar med samma motor istället (yamaha 8hk -01), t.ex en ryds 405. Så att "lillbåten" blir snabbare än den stora, då kanske man använder den mer.

Jag ber om ursäkt om detta ses som trådkapning eller "dåld försäljningsannons".

Jag har egenligen inga planer på att sälja båten inom överskådlig tid men om en forum-medlem söker just en sådan så är det ju roligt om den "hamnar rätt", så kan jag istället hitta en bättre match till min motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Egentligen passar motorn bättre på en träbåt, det fanns inte många roddbåtar när jag var grabb i plast i mitten av 60-talet.

Dessvärre är det väl inte så lätt att hitta en tidstypisk träbåt.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Egentligen passar motorn bättre på en träbåt, det fanns inte många roddbåtar när jag var grabb i plast i mitten av 60-talet.

Dessvärre är det väl inte så lätt att hitta en tidstypisk träbåt.

Mackey

Grabb i plast, tänkte jag också :)

Fast jag tror du har fel Mackan. Alldeles i början av 60-talet fanns inte så många roddbåtar i plast men från typ -63 kom det en väldig massa, om jag kommer ihåg rätt.

Vi köpte en Crescent, tror den hette 434, med en McCullough på 14 hk (!) våren -64 om jag inte minns fel. Och vi var inte först. Men det var länge sen och minnet är inte det bästa.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha, ha!

Nej, jag var inte grabb i plast!

Jag var slarvig när jag skrev.

Jag kan inte hitta någon roddbåt i plast från 60-talet, men det fanns säkert några. Om man tittar på gamla foton från 60-talet så ser man i stort sett inga roddbåtar i plast, men däremot något lite större båtar.

Någon som kan hitta några plastbåtar så länka gärna.

Jag googlar vidare jag också.

Sedan är det väl ok att ha en lite äldre motor på en lite "nyare" båt. Det blev ju en explosion av plastbåtar på 70-talet, kanske även de sista åren på 60-talet.

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att hitta min båt  här.  Thorjullen som jag har ska visst ha används i Norge som livbåt. Stabil och kraftig med härlig form. Jag letar båt och hitta denna. Vad är oddsen på det  🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2016-11-10 vid 16:26 skrev df90:

Har fått tag i en Crescent 8 hk utombordare ifrån mitten av 60-talet.

Skall nu gå igenom motor under vintern och försöka få den i riktigt gott skick.

Fick då snilleblixen att försöka få tag i en tidsenlig mindre plastbåt att sätta motorn på. 

Det där är egentligen inte så dumt.

Köpte ritningar till en PoP16 från teknik för alla. Hade blivit biten av båtar och segling och båtjobbande, ett par år innan.

Först beställde jag segel hos syversens segelmakeri. Året var 1967.  Bilden är på beställningen och segelritningen i Syversens orderbok. En vanlig svart antekingsbok.

zzr_Vit018.jpg.d952fa7bebdd74df57cc01b3a2bf5806.jpg

Sen började jag att byggabåten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...