Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Georg_Ohm

Clas Ohlsons multistege

Rekommendera Poster

8872254537758.jpg

Tidningen Praktiskt Båtägande testade ju olika multistegar.

Clas Ohlson stege fick inte bäst betyg, men man ansåg att den var ett bra köp i förhållande till sitt pris.

I september var den slutsåld i butikerna här i Västsverige iallafall. Nu har den kommit in igen, och den försäljare jag pratade med idag sade att man redan sålt många från den nya sändningen, och på Clas websida är den gulmarkerad i vissa butiker, begränsat antal.

http://www.clasohlson.com/se/Multistege-3,5-m/40-6947

Era båtar är väl redan täckta, men måhända har ni kvar några Cox´s Pomona eller Ingrid Marie högst upp i träden, även till fruktplockning kan mutistegen vara bra.

Vid provmonteringen hemma, trodde hunden att det var ett hinder till agilitybanan, och klättrade genast upp...

Nej, jag är äger inga Clas Ohlsson aktier.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror alla sådana stegar jag kollat på är märkta med att de inte får användas just som plattform. Lite humor är det eftersom det är just det som är bra med dessa stegar.

Jag byggde en kraftig plattform av träreglar och en plyfaskiva så att ingen last kommer mitt på plattformen utan fördelas ut till "benen".

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder ett arbetsbord med stålstativ.

Bärgad från containern, billigare kan det inte bli. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör me skaft och står på marken.

Nån enstaka gång... hittills ingen gång.. kan jag ta stegen å luta mot båten om jag behöver "närpyssla-om" nån fläck.

Men skaftet e inte billigt

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en sådan stege/plattform sedan säkert tio år tillbaks. Har fungerat klanderfritt till samtliga behov för min del och det gäller främst till båten i egenskap av plattform. Var jag köpte den kommer jag dock inte ihåg. I övrigt rekommenderar jag den här tingesten från mina egna användarområden. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stegen är mycket bra även som plattform.

Köp en, den är absolut värd pengarn.

Det jag försökte förklara tidigare är att jag gjort en stabil platta av två reglar och en plyfaskiva som jag lägger ovanpå stegen när den är i plattformsläge

Reglarna fördelar ut lasten åt sidorna så att belastningen på mittengångjärnet inte blir så stor som när man bara lägger på en tunn plåt.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag täckte båten i lördags, då användes stegen, funkade bra. Det regnade en del, det var halt på båten, men inte på stegen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en, men nån annan behövde den visst bättre. :(

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder två sådana här (mellanstorleken), och med en lång kraftig och bred planka mellan.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Arbetsredskap/Trappstege/Trappstege-2000017537/

https://www.byggmax.se/virke/reglar/45x220-regel-c24-p0814522055

När marken är ojämn brukar man kunna vrida stegarna lite och med ett kilformat mellanlägg under ena änden av plankan kan man få det hela stadigt. 

Redigerad av Seawolf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja i "regel" kan ju en bred planka funka bra.

Det är fördjäkligt att vissa individer, eller "element" inte kan skilja på dina och sina egna ägodelar i hamnar och i marinor. Det är ju knappast "knarkarna" som stjäl stegar...

Jag pratade nu i höstas med en kille som läste fast sin jättegamla rostiga stålstege med godkänt lås och kätting. Både stegen och kättingen var stulna, låset låg kvar och bar tydliga spår av en vinkelslip.

Ett ämne värt en egen tråd.

Efter senaste höststormen saknade jag diverse långa linor och några resevfendertar.  Vad jag inte såg var att någon stuckit in en post-it lapp i en dörrspringa, med en text ungefär så här:

Lånade diverse grejer av dig till en illa förtöjd båt längre ut på bryggan, plats xx, Med vänlig hälsning vaktlaget. Den lappen fann jag några dagar senare.

När det mojnade kom sakerna tillbaka, vet inte hur det gick till.... fendertarna var dessutom nytvättade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...