Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
alexoeman

Utveckling av flytbrygga med båtlyft

Rekommendera Poster

Vi är ett gäng studenter från KTH som håller på att utveckla en prototyp för en flytbrygga med inbyggd båtlyft. Detta för att exempelvis förhindra växtlighet på båten och att den slår mot bryggan. Som en del i detta har vi gjort en enkät som vi skulle vara oerhört tacksamma om några av er trevliga båtägare skulle kunna tänka sig att fylla i. Det tar inte mer än två minuter och är helt anonymnt. Enkäten hittar ni i länken nedan, tack på förhand!

https://goo.gl/forms/iF35xND2RvlzSo7O2 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här!

Men jag undrar lite över hur en flytbrygga ska bära upp det hela, säg t.ex. 10 st båtar på 1500 ton?

Då ska pontonerna bära femtontusen kg, och ändå inte ligga för högt när båtarna går ut?

Och vad händer då bara hälften av båtarna ligger vid/på bryggan och alla på samma kant?

Kan hända att jag missat nåt, men tanken känns mer absurd än vanligt! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma här!

Men jag undrar lite över hur en flytbrygga ska bära upp det hela, säg t.ex. 10 st båtar på 1500 ton?

Då ska pontonerna bära femtontusen kg, och ändå inte ligga för högt när båtarna går ut?

Och vad händer då bara hälften av båtarna ligger vid/på bryggan och alla på samma kant?

Kan hända att jag missat nåt, men tanken känns mer absurd än vanligt! :)

Jag vet ju inte hur konstruktörerna har tänkt.

Men jag skulle kunna gissa att varje båtplats längs bryggan hade en egen båtlyft, kanske aquahydraulisk.

Istället för Y-bommar finns det en ponton, på var sida som kan fyllas/tömmas på vatten, samt någonting inunder, kanske en kraftig duk som skrovet vilar i. Likheten med en flytdocka är ju i så fall slående.

Det hela skulle då manövreras med unik gammaldags nyckel, fjärrkontroll eller kanske nån app, som bara båtens ägare/besättning kan manövrera och därmed också förhindra missbruk och båtstöld.

Sedan måste man tänka på att anslutande brygga har någon form av trappa eller stege så att man kan komma ombord på båten även då den är i upphissat läge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vl lär nog aldrig få reda på hur TS tänkt sig det hela, då det är mycket få av dessa från skolor startade projekt som lämnar pappersstadiet, syftet är väl att studenterna ska lära sig att driva ett projekt.

Kalle

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som vanligt delvis märkligt utformade frågor. Förtöjning vid flytbrygga eller båtklubb??? Det ena är en anordning man kan förtöja vid och det andra en organisation.

Dessutom borde problemfrågan tillåtit flera svar och alternativet inga problem alls.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som vanligt delvis märkligt utformade frågor. Förtöjning vid flytbrygga eller båtklubb??? Det ena är en anordning man kan förtöja vid och det andra en organisation.

Dessutom borde problemfrågan tillåtit flera svar och alternativet inga problem alls.

Bra feedback där Eld, utan feedback kommer man ingenstans.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt lär vi aldrig få veta hur TS tänkt. Tyvärr. Jag vill gärna veta allt om hur tankarna gått bakom en sådan här uppfinning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju inte meningen att man skall veta allting.

Jag pratade med en gutt i norra Bohuslän i somras. Guttens svärföräldrar har en strandnära "fastighet" i Tanums kommun. Då det passerar en farled intill har man lyft en Targa i en båtlift. Targan hade, som gutten sade, bara lackfärg i botten, det skulle man ändra på. Då man hade köpt med sig en hink med bra bottenfärg hemifrån. Gutten hissade upp båten, klädde på sig en overall och satte sig i en mindre roddbåt som han manövrerade inunder targan, öppnade färgburken och började måla. Sedan minns han inte mycket mer, eftersom det lär ha passerat någon motorbåt i "fel" deplacementfart och dragit upp en massa svall, varvid gutten slogs medvetslös mot targans botten. Anhöriga hade hittat honom en stund senare, dock inte riktigt medvetslös men iallafall med sänkt medvetande och nedkladdad med norsk bottenfärg över hela ansiktet. Eftersom färgen hunnit torka hade han legat där en bra stund.

Efter tre dagar på sjukhus i Halden eller om det var i Uddevalla, minns inte, så blev han utskriven med halskrage och en någorlunda reponerad nyckelbensfraktur och ett svullet knä som grädde på moset.

Targans botten förblev halvmålad, den mindre roddbåten klarade sig rätt bra, då gutten hade lagt skyddsplast inuti denna innan målningarna började...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är farligt med norsk bottenfärg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra feedback där Eld, utan feedback kommer man ingenstans.

/B

Lite problematiskt att svara då man som jag har trebåtar av olika storlekar och olika användningsområde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...