Gå till innehåll
fredag 07 mars 2025
mrvinter

Ryds 425 plast-eka: Överlever båten en vinter fastfrusen i småbåtshamn utan rörlig is?

Rekommendera Poster

Hej.

Då mitt liv varit väldigt väldigt stormigt i höst hinner jag inte ta upp min båt. Kommer den överleva vintern?

Motorn är bortplockad. Ryds 425 eka i plast, enkelt skrov.

post-110019-0-66428900-1478668430_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prognosen för överlevnad är försiktigt positiv.

Många yttre okända faktorer påverkar dock.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte fyller den med snö och vatten uppifrån ska den väl klara sig. I allafall om du har lite kontakt med vatten genom isen. Annars åxå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När isen runt båten växer över några cm kärnis är det ganska säkert att kliva ner på den och sedan dra iland båten ovanpå isen istället.

6 cm kärnis i min hamn höll ställvis t.o.m. för min båt på 1000+ kg...  :huh:

Nu känner jag ju inte till just din båt, men det farliga ligger väl i eventuella flyttankar och sandwich-konstruktioner som fått i sig fukt med frostsprängningar som följd.

Dubbelbottnen på min lilla glasfiberbytta brukar samla på sig några liter som ska tömmas ut varje höst.

[ Förra ägaren hade löst problemet med att borra ett par hål upptill så att vattnet rann ut när båten vändes uppochner. Funkade bra tills hålet vid en snedbelastning vid stranden råkade hamna under vatten i några sekunder. Hemkommen till båttrailer tappade jag ur 80l vatten. Den var ganska oberäknelig i sjön...]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snö och regn som fyller den. Omväxlande plus o minusgrader skapar en stor iskaka inne i båten. Tyngden brukar dra sig mot aktern som slutligen sjunker under vattenytan.

Om du skottar och hugger is så kan du kanske hindra att aktern hamnar under vattenytan.

(Å så problemet med frostsprängningar inne i slutna utrymmen som tidigare beskrivits.)

Du gör det enklare för dig om du försöker hugga loss och ta upp den så snart det går.

Öppna dräneringspluggarna och vänd båten så att instängt vatten kan rinna ut efterhand som det smälter.

Om du är orolig för att båten kommer att krossas av isen så är nog den risken rätt liten. I början så ligger båten som i en vagga i isen. När båten blir is-fylld så har du lika mycket tryck från isen inne i båten som från isen utanför.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du inte snurran på är det ett plus, sen är det ju som nån sa ganska enkelt att lyfta upp en sån liten båt på isen.

Den största risken är när isen går på vintern. Ligger man så stora isflak kan flyta runt pga väder och vind, så kan det ju uppstå lite komplikationer på våren när isen går.

Fick en del skador på en 27 fots havskryssare pga ett fritt drivande isflak och en nordostlig storm.

Rodret på aktern skars av. 4 pinbultar till det 2 akterknaparna slets av och isflaket pressade båten mot bryggan, med en demolerad pulpit som följd. Bet var första och sista vintern vi hade båten i sjön på det stället.

Jag har haft båt i närmare 50 år och i ca 25 år av den tiden har båtarna fått ligga i sjön under vintern. Har aldrig haft något problem med vinterliggande i is, bortsett från det tillfället jag beskrev ovan.

Vid ett tillfälle la sig isen innan jag hunnit att ta upp min lilla båt. Nedanstående länk handlar om det och hur jag fick loss jullen ur isens grepp.

http://thallatha.blogspot.se/2010/03/vill-du-bada.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror den "överlever" även om den troligtvis kommer vara sjunken i vår.

Ligger den inte på alltför djupt vatten är det ju inget jätteproblem att bärga den heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

orkar man eller inte vill ta upp sin båt så får man räkna med att den sjunker,dygnet har 24timmar ,då måste du väl kunna hinna ta upp en sån liten eka,????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

orkar man eller inte vill ta upp sin båt så får man räkna med att den sjunker,dygnet har 24timmar ,då måste du väl kunna hinna ta upp en sån liten eka,????

Varför måste man räkna med att den sjunker!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Årsnederbörden är runt 500 mm men det varierar ju var i landet man befinner sig. Under december handlar det om 50 mm. Hur många millimeter vatten i båten tål den utan att sjunka?

Frostsprängningar när slutna utrymmen är nästan helt fyllda med vatten och isen inte har någonstans att ta vägen.

Iskakan i båten är absolut horisontell, dra inte upp stäven så att fribordet akter blir för lågt.

Har det bildats en iskaka inne i båten finns det sannolikt is utanför som håller upp båten.

Största faran är ju när isen lossar då kan de vara för mycket is i båten och lite sjö kan sänka den. Men förhoppningsvis har man hunnit ösa båten någon gång.

Jag håller nog också på att "prognosen för överlevnad är försiktigt positiv"

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Iskakan i båten är absolut horisontell, dra inte upp stäven så att fribordet akter blir för lågt.

Fast på min bohusjulle tenderar stäven att "lyfta sig - frysa upp" när den fryser fast i isen. Tycker mig ha märkt det även på andra mindre båtar.

Men har man en båt som ligger i sjön så har man väl någon form av regelbunden  tillsyn.

Jag har ju min stora båt i sjön - året om. Att påstå att den får daglig tillsyn är väl att överdriva en aning, men inte långt därifrån.

Ibland kan tillsynen inskränka sig till att man tar en sväng ner i hamnen med bil och kör längs strandskoningen. I ett visst läge kollar man förens läge i förhållande till pontonbryggan. Sen kör man ut och vänder och kollar vattenlinjens läge i aktern från några olika vinklar.

Vid ett tillfälle för några år sen, såg jag redan när jag körde i backen ner mot hamnen, att mastens läge i förhållande till grannbåten inte stämde. Lovarts förände hade gått av i den rådande orkanen.

Fördelen med att bo på ett litet ställe är ju dessutom att i stort sett alla känner mig och jag är övertygad om att jag skulle få ett telefonsamtal om det inträffar nåt med båten och jag inte åtgärdade på rimlig tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tillhör också den skara som tror att båten kommer att överleva vintern i isen.

Enligt TS så ligger ju båten i en småbåtshamn utan rörlig is. Isen rör sig alltid lite p.g.a. vattenståndsförändringar men TS menar nog att det inte förekommer större drivande isflak som skulle kunna pressa sönder båten, så den typen av krosskador kan man nog bortse från.

Men:

Snö och regn uppför sig inte på samma sätt. Regn kommer bara uppifrån men snö kommer även från sidan och kan bygga upp en skaplig driva inne i båten när det blåser. Så det räcker inte att bara titta på nederbördsmängden för att avgöra hur mycket snö och tyngd det blir inne i båten under en vinter om det inte skottas/öses under vintern.

Skadorna på flytkroppar består oftast inte i att de sprängs av isen på samma sätt som en icke tömd varmvattenberedare. Skadorna är oftare av karaktären "liten droppe urholkar stenen" genom att de skarvar o sprickor mot botten och skrov som blir vid tillverkningen sakta men säkert vidgas av att isen i dessa små utrymmen bryter i skarvarna. (Det är ju ett känt fenomen att t.o.m. berg bryts sönder av issprängning men det går inte på en vinter.)

Fastfrusna och is/snöfyllda småbåtar som jag sett har oftast legat med aktern lågt. De borde rimligtvis flyta horisontellt. Jag vet inte om det berott på att den snö som virvlat in i båten gärna lägger sig innanför akterspegeln så att det blir tyngre i aktern eller om det är bryggtampar som hållit uppe fören så att båten legat djupare med aktern.

Men som sagt, något års misshandel klarar en liten roddbåt, men det blir alltid lite skador och vid nästa misshandelsår så får isen lite bättre grepp i de sprickor som vidgats tidigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snö och vatten är inte samma ska, snö har en betydligt lägre densitet, 100 mm snö motsvarar kanske 20 mm vatten. Men snön kan packa sig och då kan det bli tungt.

Därför måste man se till båten (gäller ju även på land). Med en långa raka är det enkelt dra bort lite snö. Oftast vet man ju när det snöar.

Man ser ofta små båtar som sjunkit i aktern, det stämmer. I vissa fall är det tydligt varför, de är tunga i gumpen pga en snurra. De flesta gör det för att man dragit upp näsan på land.

Troligt också att en för tajt förtamp håller upp näsan. De flesta båtar jag ser som sjunkit delvis ligger längs någon strand, delvis uppdragna.

Men har man lite kål, besöker båten då och då och kanske en presenning så ska det inte vara något problem.

Lite OT: Jag förvånas alltid över alla dessa människor som aldrig ser till sina båtar, varken sommar eller vinter. Hur svårt kan det vara?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga tonåringar i omgivningen som du kan betala några hundringar
för att ta upp båten på land och lägga den upp-och-ner?

Det är ju inte direkt rocket science...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för all input! jag var sugen på att ha kvar båten bara för att se hur det gick, men när en vän med ett släp erbjöd sig hjälpa kunde jag inte tacka nej, så nu står den på hans trailer utomhus.

Tack igen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...