Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Ljungbergarn

KBV "blåser" regering och riksdag.

Rekommendera Poster

13 timmar sedan, bhemac säger:

 

 

 Vi är tex det enda land i världen där man avlönat med alkohol. 

 

Struntprat. Det har skett på många håll och sker även idag. Beror lite på vad du har för jobb. Finns få tyska bryggerier som slutat skicka "fredagsbilen"  med backar till sina tjänstemän, något de gjort i typ 500 år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag jobbade i Tyskland för en herrans massa år sedan, så har jag för mig att de hade 0,8 fast krockade man så vart man dömd. Under 0,5 så kunde man krocka lite hur som helst utan bli dömd.

 

I byn jag jobbade så hade brandchefen supit till och krockat. Typ 1,5 promille. Han slapp straff för att han var så full att han inte fattade att han kört bil. 

 

Nu är väl det andra tider och lagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, ArneRadar säger:

 

Struntprat. Det har skett på många håll och sker även idag. Beror lite på vad du har för jobb. Finns få tyska bryggerier som slutat skicka "fredagsbilen"  med backar till sina tjänstemän, något de gjort i typ 500 år.

 

Och det utgör alltså deras huvudsakliga lön?

Många statare här fick sin lön/ersättning  i form av bla säd, rovor och brännvin. Den värdefullaste delen var brännvin så ofta var mer  än halva lönen brännvin. Där är det ingen som slår oss. Både engelsmän och holländare fick också ut brännvin, oftast i form av gin. Men det utgjorde en mindre del av lönen.

Sen har olika yrkesgrupper fått alkohol, det är inte mer konstigt än att mjölnaren fick mjöl. Engelska flottan fick rom (tot) tills inte alltför länge sedan. Ca 0,3 liter per dag. Inte direkt någon inkomstkälla. Lotsarna fick sin lotssup osv.

Jag var på ett intressant föredrag om brännvinets roll i Sverige. Föredraget var anordnat av ett studieförbund utan kopplingar till nykterhetsrörelsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Precis som du nu beskriver är alkohol som lönemedel inte ett dugg unikt för Sverige och det förekommer än idag på sina håll.

 

Hur du, eller föredragshållaren, sen väljer att relativisera värdet av alkoholen i olika fall och århundraden kan ju kanske alltid intressera någon.

 

Enligt Ljungbergarn är som jämförelse 02-lagen världsunik. Vilket ju stämmer eftersom den är svensk, men det finns ju bevisligen länder som har strängare lag. Fast då räknas det helt plötsligt inte...resonemanget känns kanske bekant? ;)

Redigerad av ArneRadar
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, ArneRadar säger:

Enligt Ljungbergarn är som jämförelse 02-lagen världsunik. Vilket ju stämmer eftersom den är svensk, men det finns ju bevisligen länder som har strängare lag. Fast då räknas det helt plötsligt inte...resonemanget känns kanske bekant? ;)

Vilka länder är det som har strängare lag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polen har lika sträng lag d.v.s. 0,2. Inte strängare alltså, fel av mig.

Poängen är dock att Polen inte räknas i jämförelsen enligt Ljungbergaren eftersom det är ett f.d. öststatsland.

 

Bara man väljer rätt kriteria blir vad som helst världsunikt. Oavsett om det handlar om 0,2-lagen eller alkohol som ett lönemedel. Väldigt praktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LonelyBird länkade till den här artikeln i seglarsnack. Intressant undersökning om orsak till olyckor i segelbåtar i USA. Men deras rekommendationer lär inte göra alla i debatten speciellt nöjda.

Injuries and Fatalities on Sailboats

 

"Conclusions

Based on USCG data, the fatality rate for recreational sailing was estimated to be 1.19 per million sailing-person days, which is comparable to that of in-bounds alpine skiing and snowboarding. Drowning was the most common cause of death, and 82.0% of victims were not wearing a life vest. Seventy percent of deaths occurred as a result of the vessel capsizing or the victim falling overboard.

Operator- or passenger-preventable factors, including operator inattention and improper lookout, alcohol intoxication, and operator inexperience, contributed to 52.7% of all injuries and 36.9% of all deaths. Severe weather and hazardous waters were also common contributing factors. It is likely that many deaths and injuries could be avoided if sailors routinely wore life jackets, abstained from alcohol while boating, and participated in boating safety courses"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis - 36,9% av de som dog var påverkade av alkohol. Alltså var 63,1% nyktra. 

Jättefarligt att vara nykter!

(...sssh... jag räknar som JAG vill!)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan, Peter_K säger:

Precis - 36,9% av de som dog var påverkade av alkohol. Alltså var 63,1% nyktra. 

Jättefarligt att vara nykter!

(...sssh... jag räknar som JAG vill!)

 

Det här med älgolyckor är även intressant. Vi antar att det finns ett antal älgar som passar en 10 mils sträcka under en timme. Ifall man kör den sträckan i 100 km/h så finns det en risk att man kan möta alla dessa älgar. Kör man däremot i 200km/h så kommer man endast kunna möta hälften av älgarna rent statistiskt.

 

Implementera nu detta under påsktrafiken och om polisen säger något- skyll på älgarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan, Crabmeat säger:

 

Det här med älgolyckor är även intressant. Vi antar att det finns ett antal älgar som passar en 10 mils sträcka under en timme. Ifall man kör den sträckan i 100 km/h så finns det en risk att man kan möta alla dessa älgar. Kör man däremot i 200km/h så kommer man endast kunna möta hälften av älgarna rent statistiskt.

 

Implementera nu detta under påsktrafiken och om polisen säger något- skyll på älgarna. 

Hur tänker du nu? Om alla älgar "bor" längs den sträckan så kommer du fortfarande riskera att möta alla. Men per tidsenhet blir det stor skillnad, dubbelt så många.....;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Crabmeat säger:

 

Det här med älgolyckor är även intressant. Vi antar att det finns ett antal älgar som passar en 10 mils sträcka under en timme. Ifall man kör den sträckan i 100 km/h så finns det en risk att man kan möta alla dessa älgar. Kör man däremot i 200km/h så kommer man endast kunna möta hälften av älgarna rent statistiskt.

 

Implementera nu detta under påsktrafiken och om polisen säger något- skyll på älgarna. 

3 timmar sedan, Kane säger:

Hur tänker du nu? Om alla älgar "bor" längs den sträckan så kommer du fortfarande riskera att möta alla. Men per tidsenhet blir det stor skillnad, dubbelt så många.....;)

 

Jag tror tanken är att om älgarna på en sträcka av 10 mil passerar över vägen under en timme så minskar risken att krocka med en älg om man kör fortare.

 

En annan bra sak med att köra fort är att man hinner före älgen istället för att krocka med den. :)

 

Det finns fördelar med att köra onykter också, men det tar vi en annan gång.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan, Kane säger:

Hur tänker du nu? Om alla älgar "bor" längs den sträckan så kommer du fortfarande riskera att möta alla. Men per tidsenhet blir det stor skillnad, dubbelt så många.....;)

På en timma sker det, låt säga 10 passager av älg vid en väg. Kör du den på en halvtimma så sker ju bara 5 passager, statistiskt. Alltså är det bättre att köra i 200 än i 100. Allra bäst är ju om du kör ännu snabbare. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-03-29 på 18:25, Mackey säger:

Jag tror tanken är att om älgarna på en sträcka av 10 mil passerar över vägen under en timme så minskar risken att krocka med en älg om man kör fortare.

 

En annan bra sak med att köra fort är att man hinner före älgen istället för att krocka med den. :)

 

Det finns fördelar med att köra onykter också, men det tar vi en annan gång.

 

Mackey

Om alla kör dubbelt så fort halveras ju trafikmängden åxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Caribic410 säger:

Om alla kör dubbelt så fort halveras ju trafikmängden åxå.

Om 1000 bilar kör dubbelt så fort på en vägsträcka blir de 500 bilar..?

Den uträkningen vill jag gärna se 

^_^

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Peter_K säger:

Om 1000 bilar kör dubbelt så fort på en vägsträcka blir de 500 bilar..?

Den uträkningen vill jag gärna se 

^_^

Om du kan räkna.. ja..

om lika många bilar ska åka en viss sträcka som tar 1 h vid ex 100km/h så kan hälften åka första halvtimmen och andra hälften andra halvtimmen.. m.a.o. hälften av bilantalet

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi som kör bil i Stockholm vet ju att när alla kör 90 km/h på Essingeleden är det tre meter mellan bilarna och när farten sjunker till 50 km/h är det 1,5 meter mellan bilarna.

 

Om farten kunde höjas till 180 km/h skulle mycket vara vunnet, för då skulle det gå lätt att byta fil eftersom det skulle skapas sex meters luckor mellan bilarna.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, Mackey säger:

Vi som kör bil i Stockholm vet ju att när alla kör 90 km/h på Essingeleden är det tre meter mellan bilarna och när farten sjunker till 50 km/h är det 1,5 meter mellan bilarna.

 

Om farten kunde höjas till 180 km/h skulle mycket vara vunnet, för då skulle det gå lätt att byta fil eftersom det skulle skapas sex meters luckor mellan bilarna.

 

Mackey

Jes de vore ju gött med "luft" emellan.. fast då kanske det faller.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Peter_K säger:

Om 1000 bilar kör dubbelt så fort på en vägsträcka blir de 500 bilar..?

Den uträkningen vill jag gärna se 

^_^image.thumb.png.a94417e190d8bdf1e3841a3821844e16.png

Det är ju visserligen på tyska men karln har ju haft rätt förr.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
På 2018-03-31 på 13:33, Mackey säger:

Vi som kör bil i Stockholm vet ju att när alla kör 90 km/h på Essingeleden är det tre meter mellan bilarna och när farten sjunker till 50 km/h är det 1,5 meter mellan bilarna.

 

Om farten kunde höjas till 180 km/h skulle mycket vara vunnet, för då skulle det gå lätt att byta fil eftersom det skulle skapas sex meters luckor mellan bilarna.

 

Mackey

Och när man närmar sig ljusets hastighet uppstår även längdkontraktion(enligt Herr Einstein's eminenta teori), vilket gör luckorna mellan bilarna än större vilket än mer styrker tesen att vi skall köra fortare på vägarna, inte långsammare .  

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen så rankas KBV högst av den svenska allmänheten i en färsk SIFO-mätning av myndigheters anseende. Det måste vara oerhört kränkande för alla rättshaverister och konspirationsteoretiker i det s.k. båtfolket som brukar få det till att KBV (eller åtminstone myndighetens anslag) är den direkta orsaken till no-go-zoner, våldtäkter, att folk dör på sjukhus och elände i största allmänhet.

 

https://www.kantarsifo.se/sites/default/files/reports/documents/resultat_anseende_myndigheter_2018_kantar_sifo.pdf

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undersökningen är helt klart fejk 

 

24A88CAD-EE05-4AC6-B04E-49DA5FBE43E0.jpeg

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ArneRadar:

Tydligen så rankas KBV högst av den svenska allmänheten i en färsk SIFO-mätning av myndigheters anseende. Det måste vara oerhört kränkande för alla rättshaverister och konspirationsteoretiker i det s.k. båtfolket som brukar få det till att KBV (eller åtminstone myndighetens anslag) är den direkta orsaken till no-go-zoner, våldtäkter, att folk dör på sjukhus och elände i största allmänhet.

 

https://www.kantarsifo.se/sites/default/files/reports/documents/resultat_anseende_myndigheter_2018_kantar_sifo.pdf

Stackars Ola och Gabbe/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Peter_K:

Undersökningen är helt klart fejk 

 

24A88CAD-EE05-4AC6-B04E-49DA5FBE43E0.jpeg

 

Har hört att undersökningen beställts av justitieministern för att minska trycket på den utvärdering riksdagen klubbat. Kommer från säker källa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev s841:

Stackars Ola och Gabbe/C

 

Hade de bara avhållit sig från de kontraproduktiva stickspåren med KBV-trams, Marjasiner och filmer med klipp lösryckta ur sina sammanhang hade det inte behövt vara så synd om dem...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ujujuj… Inte bara har KBV gått och blivit Sveriges högst ansedda myndighet bland allmänheten - nu aviseras dessutom fler blåskontroller: http://www.livetombord.se/batnytt/artiklar/artiklar/20180704/fler-nykterhetskontroller-i-sommar/

 

I artikeln påstås vidare att det fina vädret gör att fler tar sig ut på sjön i fritidsbåt. Hur går det ihop? Enligt det s.k. båtfolket har ju båtlivet dött och det är tomt i både skärgårdshamnar och farleder.

 

Allt detta när det är valår dessutom. Vojne vojne. Hur skall det gå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Indignationens vågor går nu höga bland rättshaveristerna på FB-gruppen "sjöfyllerilagen" sedan även Aftonbladet uppmärksammat KBV's ambition att öka antalet kontroller.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yvMM5x/fler-kontroller-pa-sjon-i-det-varma-vadret

 

Men fortfarande inte en kommentar kring observationen att fler nu är ute på sjön (tack vare det fina vädret). Båtlivet hade ju raderats ut i Sverige p.g.a. 02-lagen enligt kampanjmakarna, något de så vitt jag förstår bygger på minskad båtanvändning 2015, en skitsommar då det var kallare på midsommarafton än på julafton...

 

Ja ja, man bygger väl sin verklighet utifrån hur stjärnorna faller i det egna kalejdoskopet. Och i slutändan verkar KBV's existens reta upp mer än lagens existens, en logik jag ännu inte lyckats begripa.  

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några glas sodavatten och en joint borde väl funka lika bra som ett par öl.

 

Finns det någon högsta mängd mariuana för att framföra båt som kan köras fortare än 15 knop?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mackey:

Några glas sodavatten och en joint borde väl funka lika bra som ett par öl.

 

Finns det någon högsta mängd mariuana för att framföra båt som kan köras fortare än 15 knop?

 

Mackey

 

😮...Att inte någon ställt den frågan förr...? Vet inte ens vad som gäller i vägtrafik, mäter man nivån av påverkan från narkotika på något liknande sätt som alkohol??

 

Annars druvsocker och Coca-Cola? Eller är det bara en myt att det skall ge ett rus?

 

Sniffa tändargas? Käka flugsvamp? Midsommarlekar som fyllepinnen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...