neubert 52 Postad 7 November , 2016 Vill bara ha lite input hur ni andra ser på saken... Vi har som vissa kanske sett i tidigare tråd kollat på en Nimbus 310 som varit till salu sen i maj (Försäljningsuppdrag). Först för 895tkr och sen nu i höst för 845tkr. Båten behöver nya dynor och vi vill ha ett bättre akterkapell och en offert med orginalgrejer går loss på ca 45tkr. Vi erbjöd 750+45 då för dynorna mm. med förutsättning att säljaren ordnar vinterförvaring. Säljaren gick med på 750 för båten men vill inte lägga ett öre till vilket är försåtligt men vinterförvaringen gick på nästa 40tkr med rubb och stubb, klar för sjösättning i vår och det skulle jag då stå för i så fall. Vi resonerar som så att lägger vi 40tkr för vinterförvaring (vi har tyvärr lånat ut vår vinterplats i år) så är det pengar i sjön. Även om vi vill ha denna båt så har vi 40tkr extra i vår då utbudet båtar till försäljning är avsevärt större om vi väntar. Nu måste ägaren ändå bekosta vinterförvaring och jag tvivlar på att de få igen de pengarna i vår då båten redan varit svårsåld/för dyr. Hur skulle ni göra? /N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 November , 2016 Antingen tycker man det är helt rätt båt, avseende skick och utrustning, då kan man lika gärna slanta. Eller så är man tuff och säger blankt nej. Efter att ha studerat båtannonser i ett par år, visserligen segelbåtar, så tycker jag 90% av säljarna är rena idioter. Tex en säljare begär 400, jag säger 350 och säljaren säger nej. På våren ligger samma båt ute för 390, i aug sänks priset till 350 men säljs ändå inte. Om båtar ligger kvar länge så är priset för högt, visserligen kan någon galning betala begärt pris men å andra sidan är det lika stor sannolikhet att det regnar manna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sando 11 Postad 8 November , 2016 Jag skulle tänka så här. Om jag tycker att detta är rätt båt för mig och att den är värd 750+40 skulle jag slå till. Är jag istället tveksam skulle jag avvakta tills ett bättre objekt dyker upp. Sedan skulle jag också värdera om jag ser en fördel med att affären är klar redan nu. Vill jag ägna mer tid åt att jaga nya objekt och förhandla om priser (med nya idioter)? Med andra ord: Jag skulle fokusera på vad jag själv vill. Inte huruvida jag tycker att säljaren resonerar rätt eller fel. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 8 November , 2016 Jag håller med Bhmac och Sando. Men jag blir ju misstänksam då en Nimbus förefaller vara svårsåld... Av alla svårsålda båtar är ju Nimbusarna i allmänhet något mindre svårsålda. Är det månne något tekniskt fel, eller är det nuvarande ägarens "ekonomiska idioti" som har gjort att den blivit osåld? Sedan som inbiten "gör-det-självare" hade jag till nyligen svårt att förstå varför vinterförvaring "all inclusive" är så dyr, men efter att ha pratat med svågern som lägger ut allt på entreprenad så inser jag nu detta, men med det priset ingår väl då förvaring i varmhall och fyllt skafferi vid sjösättningen? Tja, kanske inte riktigt svar på din fråga, men förnuftet säger ju att du skall ha is i magen och avvakta, lägg ett bud och stå fast vid det! för att sedan se hur det är på vårkanten. Nimbus 310 är ju trevliga och välbyggda båtar anpassade efter vårt klimat och prissätts efter det, jag har rent generellt tittat på Blocket under våren och sommaren samt litet nu i höst, många osålda båtar, men Kvalitetsbåtar som Nimbusar brukar försvinna efter ett tag, sedan vet man ju egentligen inte om de förblivit osålda eller vad säljaren egentligen fick för pengar. Det finns idag endast en 310 C i nacka på Blocket..."den känner du förstås till..." Marknadslagarna med tillgång och efterfrågan känner du ju också till... Känslan tar ju ofta överhand i båtaffärer, och det är båtmäklarna väl medvetna om... Så om du verkligen gillar båten, och den inte är belagd med några fel, så slå till, och kolla sedan inte i annonserna nån mer gång, eftersom risken är stor att det dyker upp en likadan till ett gynnsammare pris... Originalgrejer..? Kapell och dynor från Nimbus blir ju väldans dyrt, vet jag som betalade en större summa bara för en nimbusvimpel en gång... Dessa saker kan du väl låta en oberoende "kapellmästare" samt båtdynetillverkare fixa åt dig, för kanske halva nimbuspriset eller billigare. Det brukar ju vara höst- och vinterpriser på sådana saker också, och definitivt fel tid att försöka få sådana saker iordninggjorda på våren. Ja det är ju svårt, själv slog jag till med en gång, förra året i augusti, prisbilden var ungefär densamma, men den båten såldes av en privatperson som, visade det sig, var resonabel i pris, och alla var nöjda när pengarna fanns på hans konto. Sedan stod jag med två båtar under vintersäsongen, fick ordna med en extra uppläggningsplats, köpa en presenning till etc. Och fick leva hela vintern med en oron över att få den gamla båten osåld. Men i maj lades den ut på blocket, något billigare än tre likadana båtar, min båt hade dåligt kapell, men endast 12 år gammal motor. Annonsen lades ut på en måndag, på torsdagen hade jag handpenningen på mitt konto, ja det var naturligtvis en Nimbus, om än av äldre modell, en 2700, från mitten av 80-talet. Ja det är ju synd då säljare och köpare inte kan mötas i pris, men gissningsvis har väl säljaren en del lån på båt och kanske på annat som han/hon/hen vill kunna lösa ut, sedan är ju båtmäklarnas arvode i sammanhanget rätt så betydande. Jag hade nog gjort så att jag hade sett till att det fanns en summa pengar på mitt konto, den summan du vill ge för båten, stegat in till försäljaren och varit litet tuff, det här är mitt bud, och givit försäljaren en vecka på sig att fundera. Och då kallt räknat med ett det kan bli ett nej och att det framåt våren finns fler 310 C på Blocket eller annorstedes. Men som redan skivats... förvissa dig om att det inte finns några dyrbara tekniska fel på båten, eftersom den tycks vara svårsåld. Om priset är rätt, så tycks inte nimbusarna vara överdrivet svårsålda. Och det är ju köparens marknad, särskilt nu när snön faller även i "Blöteborg" och man tvingas ta på långkalsingarna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 89 Postad 8 November , 2016 Inte är väl priserna så mycket bättre på vinterhalvåret? Få objekt ute och priserna triggas. "Klipp" gör man oftast under sommar/tidig höst. Är man båtsugen och letar annonser under vintern och det är få objekt intalar man lätt sig själv att man bör slå till innan våren. Been there, fastnat i saxen, förlorat benet osv... Lägg ett bud och sitt sedan ner i båten är min rekommendation. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 8 November , 2016 Jag skulle ha is i magen, har den varit osåld så länge lär den knappast springa iväg nu heller. Min båt låg ute för 775000 under lång tid, det sänktes till 725000 innan jag ens talat med mäklaren och efter diverse bollande enades vi om 612500. Ligger båten hos mäklaren? Om så kan du räkna med att denne mer och mer kommer att tala för din sak ju längre båten ligger där. Om inte så lär säljaren bli mer och mer desperat ju närmare sjösättningsdatum det blir. Nejj, säljaren kommer inte få tillbaka pengarna för vinterförvaringen i vår, båtens värde har ju knappast ökat (möjligen låter varvsförvarad i varmhall bra i vissa köpares öron men det har inget pris). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 8 November , 2016 Inte är väl priserna så mycket bättre på vinterhalvåret? Få objekt ute och priserna triggas. "Klipp" gör man oftast under sommar/tidig höst. Är man båtsugen och letar annonser under vintern och det är få objekt intalar man lätt sig själv att man bör slå till innan våren. Been there, fastnat i saxen, förlorat benet osv... Lägg ett bud och sitt sedan ner i båten är min rekommendation. Njae... det kan ju vara så förstås, varierar nog från fall till fall. Bästa tiden för klipp är nog ändå på höstkanten då båten fortfarande ligger i, och säljaren vill undvika omaket med att torrsätta den. Å andra sidan har jag sett annonser med båtar på land med texten "båten måste bort nu" även om det inte är så vanligt. Men vad du skrivit verkar det ju som om ägaren, genom säljaren, vill ha loss pengar, oavsett vad det "kostar"... PLM säger samma som oss andra, lägg ett bud! med tillägget; ge en tidsfrist! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 9 November , 2016 Tack för många kloka svar! Jag tänker vänta, ha is i magen. Skulle båten finnas kvar i vår tar vi det då och som nån skrev kommer ägaren knappast får vinterförvaringskostnaden tillbaka. Väntar med spänning till försäljningssäsongen drar igång! Nu vet vi i alla fall vilka båttyper vi är ute efter! /N 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 9 November , 2016 Efter landets båtmässor så där i februari-mars nån gång börjar det återigen röra på sig på marknaden. det är då man skall hålla ögonen öppna, ja visserligen skall du göra det alltid, iallafall dagtid, så att du kan se... men man skall på senvintern, tidiga våren börja kolla alla båtannonser om man är spekulant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 9 November , 2016 Om du tror att man inte får vinterkostnaden "tillbaka" så har jag en sparidé till dig. Sälj din båt på hösten och köp tillbaka en likadan på våren. År efter år. Då tar ngn annan den stora kostnaden. . Låter som en gratislunch i mina öron. Nästan för bra för att vara sant. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 9 November , 2016 Om du tror att man inte får vinterkostnaden "tillbaka" så har jag en sparidé till dig. Sälj din båt på hösten och köp tillbaka en likadan på våren. År efter år. Då tar ngn annan den stora kostnaden. . Låter som en gratislunch i mina öron. Nästan för bra för att vara sant. Jag gillar den alternativa logiken! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 9 November , 2016 Om du tror att man inte får vinterkostnaden "tillbaka" så har jag en sparidé till dig. Sälj din båt på hösten och köp tillbaka en likadan på våren. År efter år. Då tar ngn annan den stora kostnaden. . Låter som en gratislunch i mina öron. Nästan för bra för att vara sant. Eller så kan jag lämna in min båt på 40.000kr förvaring/service mm. varje höst och på 10år så har båten ökat 400.000kr i värde!!! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 9 November , 2016 Kör på det. Genialt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 10 November , 2016 Om du tror att man inte får vinterkostnaden "tillbaka" så har jag en sparidé till dig. Sälj din båt på hösten och köp tillbaka en likadan på våren. År efter år. Då tar ngn annan den stora kostnaden. . Låter som en gratislunch i mina öron. Nästan för bra för att vara sant. Eller så kan jag lämna in min båt på 40.000kr förvaring/service mm. varje höst och på 10år så har båten ökat 400.000kr i värde!!! Ränta på vinterförvaring alltså, tja när bankräntan numera knappast existerar är ju det en bra idé det också! Men det är ju dyrt att spara pengar. Jag fick ett annat tips, i en slags roman, en trilogi som då innefattade fyra böcker. LGTG. Det var väl en bitvis jordnära sf, eller svårbedömd genre. Iallafall behärskade man konsten att kunna resa i tiden, så man åkte tillbaka några hundra år och satte in några brittiska pund i godtycklig bank, sedan åkte man till nutid eller framtid och löste ut beloppet med all ränta. Givetvis havererade världsekonomin i hela universum ganska snabbt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 10 November , 2016 Om du tror att man inte får vinterkostnaden "tillbaka" så har jag en sparidé till dig. Sälj din båt på hösten och köp tillbaka en likadan på våren. År efter år. Då tar ngn annan den stora kostnaden. . Låter som en gratislunch i mina öron. Nästan för bra för att vara sant. Eller så kan jag lämna in min båt på 40.000kr förvaring/service mm. varje höst och på 10år så har båten ökat 400.000kr i värde!!! Ränta på vinterförvaring alltså, tja när bankräntan numera knappast existerar är ju det en bra idé det också!Men det är ju dyrt att spara pengar. Jag fick ett annat tips, i en slags roman, en trilogi som då innefattade fyra böcker. LGTG. Det var väl en bitvis jordnära sf, eller svårbedömd genre. Iallafall behärskade man konsten att kunna resa i tiden, så man åkte tillbaka några hundra år och satte in några brittiska pund i godtycklig bank, sedan åkte man till nutid eller framtid och löste ut beloppet med all ränta. Givetvis havererade världsekonomin i hela universum ganska snabbt. Värdlsekonomin i hela universum. Verkar vara läsvärt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 10 November , 2016 Värdlsekonomin i hela universum. Verkar vara läsvärt LGTG, eller HGTG, Liftarens Guide till Galaxen, The Hitchhiker's Guide to the Galaxy. Läsvärt, tja om man är på det humöret, och inte har något annat vettigare för sig. Iallafall en serie kultböcker. Annars ett snabbt referat här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Liftarens_guide_till_galaxen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 November , 2016 Den största behållningen med LGTG är väl att alla dessa byråkrater har fått ett namn: Vogoner 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 11 November , 2016 -Nu sticker detta ämne iväg åt ett annat håll... "Skeppen hängde där på himlen ungefär på samma sätt som tegelstenar inte gör" Douglas Adams som skrev LGTG, gjorde ju inte detta så där direkt ur sin fantasi, det lär finnas erfarenheter i hans allt för korta liv som gav idéer till romanen. Dessutom finns det en del paralleller inom brittisk politik och andra vardagliga brittiska händelser så återspeglas i böckerna. Jag tror att det var i boken "Restaurangen vid..." som författaren beskrev ett super-mega-intergalaktiskt rockband, som fjärmat sig från sin publik, att de hade sin livescen på en annan planet än den där publiken befann sig, dessutom på någon "månes mörka baksida"... Med tanke på att Adams var god vän med gitarristen, David Gilmour är det inte så himla svårt att lista ut vilket jordiskt band detta var en anspelning av... Sedan skall man inte underskatta vogonpoesi som Adams gjorde, jag tycker inte att detta är den värsta sortens poesi, tvärtom, den är bra! (Särskilt då man intagit minst en Allgalaktisk gurgelbrännare). -Nu skall det bli intressant att se om vi kan ta oss tillbaka till ursprungsämnet. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 22 November , 2016 Fick tag på en vinterplats då min var utlånad så idag blev det klart!!! På lördag blir det en hemresa från Nacka ner till Oxelösund i vår "nya" Nimbus 310 Coupé!! Känner att det blev en riktigt bra affär till sist! /N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 November , 2016 Grattis, härligt när allt är klart. Känslan av en god affär är obeskrivlig! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjellman 31 Postad 22 November , 2016 Stort grattis! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 23 November , 2016 Hoppas det blåser mindre än i lördags då... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser