Jonbeee 7 Postad 21 December , 2016 (redigerade) Intressant läsning. Det goa med att göra det själv är ju att man kan passa på att rengöra kanaler (mycket saltavlagringar) och som du är inne på, byta packningar. jag är lite förvånad att oxidering ligger bakom problemet, och att det slutade fungera så tvärt. En modern motor, som dessutom suttit på segelbåt (knappt körd) borde ha hållit sig längre... Redigerad 21 December , 2016 av Jonbeee Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 21 December , 2016 Intressant läsning. Det goa med att göra det själv är ju att man kan passa på att rengöra kanaler (mycket saltavlagringar) och som du är inne på, byta packningar. jag är lite förvånad att oxidering ligger bakom problemet, och att det slutade fungera så tvärt. En modern motor, som dessutom suttit på segelbåt (knappt körd) borde ha hållit sig längre... Kul att du funderar i samma banor som jag. Jag har svårt att ta till mig att motorn kan gå för att sedan efter mindre än en sommar vara tvärlåst, öch detta beroende på oxidation. Är detta fallet hur låst skulle den inte kunna vara efter vinterupplägget? Det är dessutom otroligt att oxid i / vid 3 tätningar (gummiläppar) skulle motstå momentet från startapparaten som är konstruerad att överbrygga momentet från kompressionen med råge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonbeee 7 Postad 21 December , 2016 Motorn gick 20 minuter vid sjösättning och sedan 5 min vid bryggan. Om man skall vara dum och misstänksam så kanske föregående ägare smorde igång den inför försäljningen. Men detta är klart sagt helt utan kunskap om oxidation och dess egenskaper. Det är dock att lägga mycket jobb för att "spara" några hundralappar... Och det är inget jag de facto tror har hänt. Men klart är att drivaxeln med den klumpen är det enda som kärvar. Ingen del i motorn, vare sig över eller under dessa delar, kärvar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 21 December , 2016 Härligt att det hela har rett ut sig... Ibland går saker lite emot det vanliga. Troligtvis har friktionen gradvis ökat och när hastigheten gick ner när motorn stängdes av vid sista turen fastnade den. Finns även exempel på motorer som nypt vid avstängning och div andra konstigheter. Det här är ett bra exempel på att det inte alltid är lätt att felsöka motorfel... I det här fallet blev det åt rätt håll, motorn verkar bli billigare att reparera än väntat:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 December , 2016 Filurar fortfarande på översättningen enligt bilden i inlägg #89.Fastnar för att "galley" gott kan få bli "kammare" eller möjligen "hålrum", i varje fall inte "pentry".Fuskgooglade "journals" och de kallas (hellre) "crankpins" enligt wikipedia. Det är de blåmärkta delarna i artikelns bild. Svensk översättning kanske... vevaxelns lagertappar?(Är f.ö. litet nyfiken på ifall detta att hjälpa google med översättning fungerar, skall försöka hålla litet koll om det händer nåt med deras taffliga översättning. Inte för att min var nåt litterärt mästerverk men ändå klart begripligare kan jag tycka.)Mercury brukar ange olika låslacker och tätnings-klägg i sina äldre fria manualer. Hittar inget för din modell men det vore ju önskvärt att sådant blir proffsigt gjort fast du själv sätter ihop den utan riktig manual. Kanske kan du fråga mekanikern om nåt tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonbeee 7 Postad 22 December , 2016 Mercury brukar ange olika låslacker och tätnings-klägg i sina äldre fria manualer. Hittar inget för din modell men det vore ju önskvärt att sådant blir proffsigt gjort fast du själv sätter ihop den utan riktig manual. Kanske kan du fråga mekanikern om nåt tips? Tänker du på t ex tätning på packningar etc? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 December , 2016 Mercury brukar ange olika låslacker och tätnings-klägg i sina äldre fria manualer. Hittar inget för din modell men det vore ju önskvärt att sådant blir proffsigt gjort fast du själv sätter ihop den utan riktig manual. Kanske kan du fråga mekanikern om nåt tips? Tänker du på t ex tätning på packningar etc? Mja, brukar ofta vara en liten numrerad tubliknande ikon i deras skisser med pil mot nån mutter, packning eller annat. Läser man numrets förklaring så får man fram nåt "kemiskt klägg" som de själva säljer dyrt. (Har inte läst så noga, kom bara att tänka på dessa tub-ikoner.) Gjorde nyss ett fynd, en manual hos guldgruvan boatinfo.no gällande för 4-taktare på 4,5&6 hk från maj 2000. Bläddra gärna, men riktig dator krävs. På dess sida 14 av 260 syns den ikon-förklaring som gäller. Tycks enligt bilden nedan bara gälla oljor och fetter i dessa motormodeller trots att rubriken också innehåller ordet "sealants"? I så fall är det lugnt, smeta på klassiskt manér på litet ny motorolja på eventuella papp-packningar och torka sen bort överflödet innan montage? Som sagt, bläddra gärna själv! Tror du kan hitta många godbitar inför återmonteringen, exempelvis i sektion 4 eller 8 enligt innehållsförteckningen. Varje sektion i manualen har f.ö. som inledning sin egen mer detaljerade innehållsförteckning. Visserligen fel manual men Mercury liksom andra motortillverkare ändrar sällan sina konstruktioner i onödan så den här manualen har nog många likheter med din något nyare 3,5 hästare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 22 December , 2016 Galleri brukar i detta sammanhang beteckna hela systemet av kanaler och rör som transporterar oljan från oljepumpen och upp genom motorkroppen. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonbeee 7 Postad 24 December , 2016 Herregud Thomas, du lägger ner ett jättejobb på att leta fram information. Det har inte gått obemärkt förbi, stort tack! Jag skall sätta mig in i materialet efter julen. Jobbar just nu och imorgon bär det av för julfirande. God Jul tills vi hörs igen! Och återigen, tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oksailor 14 Postad 26 December , 2016 Som jag skrev i ett tidigare inlägg har jag vid två tillfällen varit med om att utgående axel fastnat pg av "oxidering". Detta var bägge gånger Yamaha motorer men borde kunna drabba andra motorer oxå. Dessa motorer satt på segelklubbens följebåtar och plötsligt på sensäsongen kunde man inte dra runt med startsnöret. Det rör sig om mindre motorer med hk runt 9 hk. Efter ha bytt axelhuset har motorerna nu gått klanderfritt i 2 år Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 1 Mars , 2017 (redigerade) Lyfter tråden för att jag i ett svagt ögonblick (inlägg #95) lovade att kolla ifall mitt översättnings-förslag (#90) i Google Translate ger nån ny förbättrad översättning.Svar: Nix![sparade enligt löftet ner deras översättning och har nyss jämfört med den senaste, inte en bokstav tycks ha ändrats på tre månader.]Nå, litet trist men bra att veta. Går tydligen inte att påverka sökjättens översättning för enskilda texter via den förslagsrutan. [Knappast förvånande för datoralgoritmer begriper ju inte texters "budskap", de kan bara blixtsnabbt slå i lexikon och presentera resultatet snyggt. Gott så*, blir visserligen taffligt men ändå begripligt om man lägger manken till. :-)]Jonbeee: Våren närmar sig, några framsteg? (*) Ännu mer OffTopic men visst är översättningsprogram en fantastisk möjlighet, här en gammal MG-tråd där en rysk sajt översätts.[Handlar f.ö. om alubåtar och korrosion, möjligt fusk med metallers kvalitet och ISO-märkning. I inlägg #40 till 44 används översättning, och MG:s mycket erfarne alu-båtbyggare "alubatar" kan plötsligt förstå det annars totalt obegripliga ryska budskapet. Och åtminstone deras beskrivna arbetsmetoder vid båtbygge blir helt okejade i hans ögon. Rätt märkligt att ett översättningsprogram kan göra sån skillnad, eller hur?] Redigerad 1 Mars , 2017 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonbeee 7 Postad 3 April , 2017 (redigerade) Hej! Sorry för min in-aktivitet, har varit fullt upp senaste månaderna. felet satt som nämnt tidigare på drivaxeln, där klumpen under drivaxeln som håller tillbaka oljan i oljetråget hade oxiderat motsv och kärvat fast. Hade inne delen för reparation och beställde samtidigt ny packning att sitta under motorn (mellan oljetråg och motorkåpan. När jag väl kom igång insåg jag att jag även behövde ny packning för själva oljetråget. Tog lite tid att få hem delarna och därefter blev det liggande pga arbete. Satte igång igen för två veckor sedan, rädd att jag inte skulle komma ihåg hur allt skulle sitta igen men det var inga större bekymmer. Lugnt och metodiskt samt med datorn inkopplade i garaget (där jag jämförde med sprängskisserna) fick jag så ihop motorn. Sedan bar det iväg till bohuslän med den. Jag ville inte fylla på några oljor inför att den skulle ligga i bilen, just in case, så väl där uppe var det i med oljor, nytt tändstift och fram med balja att provköra i. Stora bekymret var huruvida jag hade fått ihop kylvattenledningen som går nere från växellådan till motorn. detta var jag osäker på. Motorn gick igång fint på tredje rycket. Stor glädje! Och kylvatten kom också direkt! Dock började det efter 10 sekunder spotta olja till höger och vänster. Visade sig att jag hade glömt att sätta i ena änden av returledningen som leder olja från övre delen av motorn tillbaka till tråget. 15 minuters arbete så var det dags att försöka igen. återigen startade den fint. Och där fick den puttra i ca 1 h. Ibland med växeln i och ibland ur. Kylvattnet gick fint hela tiden. Ideligen kontrollerades mängden och kvaliten på oljan i motorn och efteråt kontrollerades även oljan i växellådan. Allt var kvar där det skulle vara och ingen skit i den eller andra dåliga tecken. noterade att motorn dör på grundgas med växeln i men detta är nog bara en justering som krävs på grundgasinställningen. Så livet är gött! Kul att man kunde fixa problemet "själv" och kul att få chansen att öva på ett objekt som var ut-dömt av mekaniker. Det var således ingen risk att ta sig an uppgiften. Och lite skönt att jobbet är över och klart i god tid innan sjösättning. Min farfar, 90 år, har följt händelseutvecklingen och är mycket glad. För honom, i sin ensamhet, har detta varit något att fördriva dagarna med, dock från håll då han bor på annan ort. Stoort tack för allt engagemang och all hjälp. Känns mycket skönt att ha bollat frågan med er! Stort tack! Redigerad 3 April , 2017 av Jonbeee 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 3 April , 2017 Kul att det blev bra! Det är en speciell känsla att få igång en motor man haft isär:) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser