Pentax 724 Postad 18 November , 2016 Det är inte så enkelt att när växeln är i så spärras startapparaten? Även om du lägger den i neutral så kanske spärren ändå låser ngt. Mycket bra påpekande! Skulle förklara varför motorn gick 20 min. för att sedan låsa sig. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 18 November , 2016 @Riro, jag tror du tänker dig att startapparaten är så konstruerad att den tar tag i muttern för att vrida runt motorn. Jag är övertygad att det inte är så den funkar, men även om så skulle vara fallet, så dras i så fall en vanlig högergängad mutter åt då man rycker i snöret, medan en vänstergängad special skulle lossas. Det ligger alltså även då närmast till hands att välja en vanlig mutter. Nej, det jag föreslog var att sätta en hylsa på muttern och vrida svänghjulet på detta sätt, då har inte kilen någon inverkan. Däremot om kraften kommer från vevaxeln, så hindrar kilen att svänghjulet slirar på axeln eller att muttern gängas upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonbeee 7 Postad 18 November , 2016 Eller lägg i växeln och vrid på propellern... Fungerar ej. Vågar iofs inte heller ta i jättemycket... Det är inte så enkelt att när växeln är i så spärras startapparaten? Även om du lägger den i neutral så kanske spärren ändå låser ngt. Nej, starten går ej att rubba även i neutral, då för övrigt propellern rör sig fritt. Det är inte så enkelt att när växeln är i så spärras startapparaten? Även om du lägger den i neutral så kanske spärren ändå låser ngt. Mycket bra påpekande! Skulle förklara varför motorn gick 20 min. för att sedan låsa sig. Kalle Sorry, no difference. Har fått "mek-tid" imorgon, skall återkomma med en rapport. Tack för allt engagemang hittils! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonbeee 7 Postad 19 November , 2016 Uppdatering. Plockade av tank och dragsnöreshus och hittade återigen svänghjulet. Gick ej att vrida med handkraft, ingen skillnad med eller utan växel i. Satte hylsa och hävarm på muttern, då går det att vrida runt, men trögt. När man vrider så är trögheten konstant. Det blir alltså inte lättare eller trögare. Vidare känns eller hörs inget märkvärdigt. Inget knastrande, inget gnidande, ingenting. Låter ingenting.... bara konstant tröghet... Via oljepåfyllningshålet fick jag in min inspektionskamera. Lägger några bilder längst ner i posten men överlag såg det väldigt fint ut. Inga spår av metallspån, ingen form av slagg eller andra rester. Bilderna blev rätt dåliga, bättre kvalite när man kollar direkt på skärmen. Tog av locket för vipparmarna (namn?), såg fint ut. Tog bort förgasaren och blottade ventilhatten (namn?). Även där såg fint ut. Upptäckte för övrigt att cylindergodset är i ett stycke, dvs kan ej se toppen på pistongen, dess ringar eller dylikt utan att plocka ut hela motorn. Så frågan är. Skall jag plocka isär nedre delen (riggen) och kolla läget där innan jag eventuellt börjar riva ner hela motorn? Vart är sannolikt problemet? Kan det vara böjd vevaxel som skapar tröghet? ... Äh, jag vet inte... Lite bilder: Undersida pistong samt cylindervägg. Vevaxeln, tror jag. Svårt att se hur man navigerar i en motor via en kamera. Ventihatten (namn?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 November , 2016 (redigerade) Suveränt, sådana bilder har nog aldrig förekommit på forumet tidigare!? [så vi här på forumet har nog aldrig sett en motor via sådana bilder tidigare, ha alltså litet tålamod. Behövs nog litet tid att analysera vad bilderna visar, liksom att fundera ut vad i världens namn som kan orsaka trögheten. Och därefter fundera ut nåt klokt råd angående hur du bör gå vidare i felsökningen.]Hmm, första intryck: den sista bilden visar uppenbarligen inte nån "ventilhatt" (vad nu det är), inte heller nån ventiltallrik trots att det kan se ut så.[Drar raskt denna slutsats eftersom din snabel-kamera letat sig in genom oljehålet till vevhuset. (Ventiler/ventiltallrikar sitter ju överst i cylindern i förbränningskammaren, verkar minst sagt omöjligt att smyga upp snabelkameran ända dit?)]Kul uppgift kan jag tycka, med betänketid kanske vi i forumet kan snacka oss samman angående vad vi ser i fotona och även ge nåt bra råd inför nästa åtgärd?[Du har väl ingen brådska så här i vintertid, dessutom gråter du inte ifall motorn faktiskt skulle behöva skrotas enligt tidigare inlägg. (Vilket verkar helt orimligt, en såpass ny motor som dessutom ser så fräsch ut.)] Redigerad 19 November , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 November , 2016 Är det inte ventilstyrningen vi ser i nederkant på bilden, sedan kommer ventilskaft och högst upp ventiltallriken. Med en dåres envishet, startspärren (om nu någon sådan finns på TS motor) kan ju ha gått sönder/ fastnat i spärrat läge så att den ligger i oberoende av vilket läge växelregelaget är i. Kalle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonbeee 7 Postad 19 November , 2016 (redigerade) Suveränt, sådana bilder har nog aldrig förekommit på forumet tidigare!? [så vi här på forumet har nog aldrig sett en motor via sådana bilder tidigare, ha alltså litet tålamod. Behövs nog litet tid att analysera vad bilderna visar, liksom att fundera ut vad i världens namn som kan orsaka trögheten. Och därefter fundera ut nåt klokt råd angående hur du bör gå vidare i felsökningen.] Hmm, första intryck: den sista bilden visar uppenbarligen inte nån "ventilhatt" (vad nu det är), inte heller nån ventiltallrik trots att det kan se ut så. [Drar raskt denna slutsats eftersom din snabel-kamera letat sig in genom oljehålet till vevhuset. (Ventiler/ventiltallrikar sitter ju överst i cylindern i förbränningskammaren, verkar minst sagt omöjligt att smyga upp snabelkameran ända dit?)] Kul uppgift kan jag tycka, med betänketid kanske vi i forumet kan snacka oss samman angående vad vi ser i fotona och även ge nåt bra råd inför nästa åtgärd? [Du har väl ingen brådska så här i vintertid, dessutom gråter du inte ifall motorn faktiskt skulle behöva skrotas enligt tidigare inlägg. (Vilket verkar helt orimligt, en såpass ny motor som dessutom ser så fräsch ut.)] Ventilhatten/tallriken är det. Men inte via oljepåfyllningshålet, kanske borde varit tydligare. Den bilden tog jag när jag hade tagit bort förgasaren. Har inte bråttom för 5 öre. Som ni alla vet så har man hela vintern på sig. Här finns gott om tid så fundera i lugn och ro, all hjälp är mycket välkommen! Är det inte ventilstyrningen vi ser i nederkant på bilden, sedan kommer ventilskaft och högst upp ventiltallriken. Med en dåres envishet, startspärren (om nu någon sådan finns på TS motor) kan ju ha gått sönder/ fastnat i spärrat läge så att den ligger i oberoende av vilket läge växelregelaget är i. Kalle Har ingen aning hur startspärren fungerar, sitter eller ser ut. Men jag får kolla. den finns kanske med på någon av sprängskisserna som länkades till. Vart brukar dem sitta? EDIT: https://www.marineengine.com/parts/mercury-outboard-parts/35-4stroke-carb/0r131842-up Redigerad 19 November , 2016 av Jonbeee Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 19 November , 2016 Jag skulle gissa på vevlager... En böjd stake borde enligt mig i de flesta skevheter ge varierande motstånd beroende på vinkel. Det är inte jätte många saker som kan få motorn att fastna. Kolv/cylinder, lagerras i form av vev och ramlager och då sedan skev stake eller stopp längre ner i växelhus. Stopp i transmissionen känns långsökt pga att den går fritt i neutral. Kullager ger typiskt ojämnt motstånd där det omväxlande går lätt eller tar tvärstopp när bitar kommer i vägen. Tänker då på ramlager. Kolv/cylinder brukar i de fall jag varit med om antingen permanent fastnat och då låtit illa när de lossats eller släppt ok och sedan gått lätt. Skev stake brukar ofta ge udda symptom som dålig gång alternativt hål i blocket när den rymt från sitt uppdrag. Vevlagret kan däremot skära ihop ordentligt på veven och staken så det nya grundämnet "stak-vev" bildas, vars främsta egenskap är den höga friktionen;) Väntar med spänning på att höra vad det är som felat. Motorn ser väligt fin ut i övrigt, så vore synd att kassera den pga detta fel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modifieradvega 23 Postad 19 November , 2016 Hade du tömt ut oljan innan du testa att baxa motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 19 November , 2016 tycker att om du skall fråga om allt och inte är minsta motorkunnig,lägg din energi på annat ,en tolv år gammal billig motor är inte värd det,min åsikt ,du gör ju som du vill,inget illa ment. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonbeee 7 Postad 20 November , 2016 tycker att om du skall fråga om allt och inte är minsta motorkunnig,lägg din energi på annat ,en tolv år gammal billig motor är inte värd det,min åsikt ,du gör ju som du vill,inget illa ment. Ha ha, ingen fara! Men oavsett att motorn är 9 år gammal så är den, till synes, knappt inkörd. Känns dumt att slänga utan att försöka. Dessutom är det ett bra övningsobjekt. Hade aldrig vågat plocka isär en fungerande motorn. Nu kan liksom inget bli sämre. Hade du tömt ut oljan innan du testa att baxa motorn? Japp. Det var för övrigt för mycket olja i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonbeee 7 Postad 20 November , 2016 Vevlagret kan däremot skära ihop ordentligt på veven och staken så det nya grundämnet "stak-vev" bildas, vars främsta egenskap är den höga friktionen;) Jag och farfar har diskuterat vevaxel och lager med tanken att dessa kanske är en svagare länk en stake/pistonhuvud etc. Men! : Jag överväger att plocka isär riggen och de nedre delarna först för att kolla så allt är ok där innan jag plockar isär motorn. Vad som talar mot är ju dock att det fungerar fint att snurra propellern i neutral... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 20 November , 2016 Vevaxeln är normalt inte det som ger sig först, utan staken vill ofta böja sig före om vi pratar om onormal belastning från hydrolock eller dyl... Vevlagret kan ha oturen att få igensatt smörjkanal vilket då stryper smörjningen med varmgång och skuret lager som följd. Det är ett glidlager vilket gör att kravet på oljesmörjning blir stort. Nederdelen kan du enligt mig bortse ifrån. Vill du vara säker, släpp ner växelhuset i sin helhet och känn sedan att drivaxeln går lätt och motorn fortfarande sitter fast. Mitt råd är att inte börja meka med växelhus och dyl innan du hittat felet. Bättre att lossa saker i sin helhet en och en tills man ringat in felet. Som med startapparaten och nu växelhuset. Man ska inte glömma att motorns vevaxel enbart har kontakt med övriga konstruktionen i två punkter. Startapparaten uppåt och drivaxeln/växelhuset nedåt. Är dessa demonterade och motorn fortfarande går tungt, är det i powerheadet problemet sitter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 20 November , 2016 (redigerade) Fast när du vrider propellern i neutralläge så roterar inte den långa vertikala drivaxeln nr9. Bara den horisontella korta propelleraxeln. Den långa drivaxeln driver t.ex. vattenpumpen så om den till äventyrs går trögt så märker du inte detta.YouTube-film om växelmekanismen.Så jag hade också övervägt att ta loss nederdelen och dra ur drivaxeln. Går motorn fortfarande trögt så måste felet ligga i själva motorn. Det är jämförelsevis enkelt att lossa detta, görs ju regelbundet vid service då pumpens impeller byts.Edit: Oj, Mange hann visst först. Redigerad 20 November , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjelie 25 Postad 21 November , 2016 Måste erkänna att jag inte förstår hur en motor kan skära ihop om de står stilla. Förvisso om den låg i skogen under öppen himmel några år. Men denna gick, det var olja i den och sedan stängde man av den. Som tidigare nämnts som förslag - kika på alla möjliga spärrar som kan relateras till växelmekanismen före du skruvar isär för mycket. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 22 November , 2016 Normalt sett håller jag med dig helt Fjelie! Det som får mig att fundera på skuret/snett vevparti ändå är att låsta spärrar och transmission brukar ha ett inbyggt glapp. Enligt mig borde motorn ha gått att rubba någon cm innan det tog stopp om det var nåt utanför motorblocket. Felsökande per text är däremot inte det lättaste. Hade man fått känna lite på motorn med egna händer hade det varit lite enklare att ringa in saker:) Jag är sjukt nyfiken på att få reda på vad det är som felat. Man lär sig mycket av dessa trådar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonbeee 7 Postad 22 November , 2016 Uppskattar mycket alla möjliga förslag och infallsvinklar, oavsett hur olika förslagen är. Hoppas få tid att meka i morgon. Inte alltid lätt när man jobbar dygnsvis samt har småbarn. Planen är att i första hand ta ner riggen och nederdelen och känna på drivaxeln och andra rörliga delar. Vi får se! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonbeee 7 Postad 23 November , 2016 Snabb rapport. Tömde ur växellådsoljan från riggen. Såg inte så bra ut. Såg ut som klar olja blandad med smutsig svart olja. Inte skiktad, men ändå separerade från varandra. Inte mjölkig, men "frän" lukt. Vidare så kom det med lite bitar i oljan. Verkar vara organiska, dvs inte metall. Lite som smulor i botten på kaffekoppen. Motorn verkar för övrigt ha spenderat en hel del tid i vatten med riggen. MYCKET påväxt... Tog loss propellern och den horisontella axeln. Lossade alla muttrar för att dra av nedersta delen men fick bara ner den några mm innan den inte ville längre. Känns som att något stag, typ drivaxeln eller växelväljare motsvarande sitter fast i båda ändarna. Jag trodde att de skulle glida ur i någon av ändarna. Vågade inte bruka alltför mycket våld utan satte tillbaka grejerna för att kolla runt lite på nätet. Kom inte längre idag. Längst ner sitter kugghjul som vänder kraften från vertikala drivaxeln till horisontella drivaxeln. Jag är rädd att det är det lilla kugghjulet som sitter på det vertikala axeln som tar emot. Men jag ser f*n inte hur man skall lossa det. Kunde inte heller hitta den delen till dokumentet som länkas till här ovan. Tog en del bilder, bland att på nyss nämnda kugghjul och på oljan, dock strular min uppkoppling så de får bli till en annan dag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 23 November , 2016 Växelstången måste delas, brukar vara en delning i framkant på riggen. Oljan brukar lukta fränt, normalt. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 24 November , 2016 Som Pentax skriver brukar delningen av växelaxeln sitta i framkant av riggen. Det brukar se ut som en lite längre mutter och man lossar den med växelhuset fastskruvat. Man lossar då muttern tills den lossnar och axeln blir 2-delad. Muttern är själva skarvningen mellan stagen. Rör sedan inte denna mutter medan du har av huset, då den även justerar växellägena. Ofta behöver man ha backen i för att muttern skall synas genom hålet i riggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonbeee 7 Postad 24 November , 2016 Växelstången måste delas, brukar vara en delning i framkant på riggen. Oljan brukar lukta fränt, normalt. Kalle Tackar, skall kolla! Nu hinner jag förmodligen inte ut i garaget förrän tidigast söndag! to be continued. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjelie 25 Postad 29 November , 2016 Nyfiken. Hur går det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonbeee 7 Postad 10 December , 2016 Hej. Ursäkta lång frånvaro, har haft en längre period med arbetet. Hade av växellådan igår. Kunde konstatera att impeller etc var bra, inget som kärvade där nere. Likaså var drivaxeln fortsatt trög när växellådan var av, dvs problemet finns inte där nere. Känner att jag har testat de enklare åtgärderna nu. Får bli till att sluta vara försiktig och börja riva hela "skiten" om man skall använda det uttrycket. Är lite orolig för att inte få ihop allt igen, med alla kablar och slangar (det är inte som en gammal Volvo 245 vad gäller enkelhet) men å andra sidan, motorn funkar inte i dagsläget så det kan ju inte gärna bli sämre. Skall sätta tillbaka växellådan först så att jag inte har isär för mycket på en gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 10 December , 2016 Fota motorn från en mängd olika vinklar innan du river, så hittar du rätt om du kör fast. Annars gäller det vanliga, försök sätta tillbaka skruvarna i det du lossar och var lugn och metodisk. Mycket kan man lossa och lägga åt sidan eller lämna kvar på blocket när man lyfter. Det bör vara ett fåtal skruvar som håller blocket och målet brukar för mig vara att lossa så lite som möjligt utöver dessa innan jag lyfter. Det kan dock vara lättare att lossa topplocksbultarna när blocket sitter kvar, så du får ett mothåll. Största risken är att dra av bultar, så var försiktig när du lossar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 10 December , 2016 Kommer inte ihåg vilken motor det var som jag skruvade med men den hade typ bromsbelägg som nöp åt kring svänghjulet (likt de på äldre tåg när beläggen ligger an mot hjulens slityta). Vill minnas att det var någon slags startspärr som gjorde det lögn i h-vete att dra runt motorn med snöret. Här var det iaf någon plastpryttel som pajat så beläggen släppte inte trots att man la i neutral. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 11 December , 2016 Fota motorn från en mängd olika vinklar innan du river, så hittar du rätt om du kör fast. Annars gäller det vanliga, försök sätta tillbaka skruvarna i det du lossar och var lugn och metodisk. Mycket kan man lossa och lägga åt sidan eller lämna kvar på blocket när man lyfter. Det bör vara ett fåtal skruvar som håller blocket och målet brukar för mig vara att lossa så lite som möjligt utöver dessa innan jag lyfter. Det kan dock vara lättare att lossa topplocksbultarna när blocket sitter kvar, så du får ett mothåll. Största risken är att dra av bultar, så var försiktig när du lossar... Var sitter alla bultar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brawn 38 Postad 11 December , 2016 Vilken fantastisk kamera!Måste bara fråga vad det är för fabrikat?Har haft ett liknande problem med en Nissan 8hk tvåtakt för länge sen.Den hade det gått in saltvatten i nått av lagren.Gick ej att få isär riggen så den fyllde vi med motorolja o vände uppochner.Fick stå så i 6 mån o sen funkade den bra igen.Denna "HillBillyreparation"hör nog inte riktigt hemma här men kom ändå att tänka på den när jag läser detta.//Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 11 December , 2016 Placeringen kan variera, men stora motorer brukar ha ca 6 bultar underifrån riggen som håller hela powerheadet på plats. Jag tror du ganska lätt kan se vilka bultar det handlar om bara du kommer åt att titta. Bultarnas syfte är att fixera blocket mot riggen, så de kan bara sitta ovan eller underifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 11 December , 2016 (redigerade) Nr 5 7- stycken https://www.marineengine.com/parts/mercury-outboard-parts/35-4stroke-carb/0r131842-up/driveshaft-housing Lättare att ta av och sätta tilbaka power-headen om växelhuset först tas bort. Redigerad 11 December , 2016 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonbeee 7 Postad 14 December , 2016 Kommer inte ihåg vilken motor det var som jag skruvade med men den hade typ bromsbelägg som nöp åt kring svänghjulet (likt de på äldre tåg när beläggen ligger an mot hjulens slityta). Vill minnas att det var någon slags startspärr som gjorde det lögn i h-vete att dra runt motorn med snöret. Här var det iaf någon plastpryttel som pajat så beläggen släppte inte trots att man la i neutral. Intressant, låter som mitt problem. Skall kolla på detta. Startspärren har även nämnts tidigare i tråden. Skall se om jag hittar delen i dokumentet. Tack för alla input och intressanta inlägg. Jag ber om ursäkt för att arbetet inte fortskrider snabbare men det är mycket nu med jobbet och inför julen. Dessutom har jag en snart 8-åring som vill vara med i garaget och köra maskiner och bygga så det blir mycket distraktioner när man väl är där. Tidsplanen är att vara klar med undersökningen senast i januari, så man har några månader på sig innan säsongen att hitta reservdelar alternativt köpa en annan motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser