Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Styrman_Karlsson

SEM till o11

Rekommendera Poster

Hej 

Fråga om min SEM på min O11. 
Har fräschat upp magneten, har bra magnetism och bra gnista. Men... 
Jag tog isär impulskopplingen och gjorde rent den. Sedan spände med en vridande rörelse fjädern och fick ihop kopplingen. Den funkar fint i bänk. 
Har monterat magneten på maskin enligt instruktion: 
Jag vände den upp och ner (impulsen kopplas ifrån) och vred tills brytarna precis öppnar. Jag ställde motorn vid övre dödpunkt, vände magneten på rätt köl och monterade den på maskin. 
Men jag måste gjort fel. När jag drar runt maskin så kommer klicket från impulsen först 70 grader efter övre dödpunkt dvs för sent! 
Har jag satt ihop impulskopplingen fel? 
Har jag tänkt fel när jag monterade magneten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

 

Ser att du läst på i instruktionsboken, och det är alltid bra.

Dock vänder vi inte längre på magneten när den ställs in, utan du vrider i rotationsriktningen tills du hör och känner "knäppet" därefter vrider du tillbaks lite, lirkar in magneten utan att rubba inställningen.

 

Jag förutsätter att du ställt kolven i sitt övre läge, och i rätt takt (båda ventilerna stängda)

 

Och att nocken på magnetaxeln är monterad på rätt håll.

 

 

Vore kul om du kunde återappotera hur du lyckades.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säger också välkommen! :) :)
[Frågan ställdes ursprungligen i träbåtsakutens forum. Det forumets tekniska standard är tyvärr under all kritik, bilder sumpas, BB-koder behövs hit&dit, länkar krånglar mm. Finns en gräns när man ledsnar på allvar och måste säga adjö.]
Utlovade i mitt sista inlägg där litet skisser och hade närmast denna i åtanke...
post-86835-0-16416700-1478437698_thumb.jpg

Där syns magnetapparatens inställnings-möjligheter tydligt, även kolvhöjd relativt gradtal mm.
Tror du gjort rätt i princip, men det är svårt att fippla in kugg-ingreppet utan att nåt vrider sig. Själv använder jag hellre en indikatorlampa (nån liten instrument-belysningslampa på max 3-4 watt enligt skissen*) Detta att impulsmekanismen "smätter till" först 70 grader efter Ö.D. är givetvis galet. Det bör ske typ 3 grader F.Ö.D. med spaken i lågtändnings-läge. Tänk på att brytarspetsarnas stipulerade 0,4 millimeter påverkar tändögonblicket, om det avståndet är fel blir det en skillnad i tändvinkel beroende på om den varvtalsberoende impulskopplingen kopplas in eller inte.
Gärna följdfrågor, lätt att skriva i detta forum! :-)

(*) Den lyser visserligen hela tiden men något starkare då brytarna är slutna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kalle

 

Menar du knäppet när impulsen löser ut?

 

takten kan väl inte spela någon roll, magneten tänder väl på varje varv sk wasted spark?

 

 

tacksam svar

 

/Ola

 

 

 

 

Hej och välkommen!

 

Ser att du läst på i instruktionsboken, och det är alltid bra.

Dock vänder vi inte längre på magneten när den ställs in, utan du vrider i rotationsriktningen tills du hör och känner "knäppet" därefter vrider du tillbaks lite, lirkar in magneten utan att rubba inställningen.

 

Jag förutsätter att du ställt kolven i sitt övre läge, och i rätt takt (båda ventilerna stängda)

 

Och att nocken på magnetaxeln är monterad på rätt håll.

 

 

Vore kul om du kunde återappotera hur du lyckades.

 

 

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas.

 

Jag misstänker att jag monterat impulkopplingen fel, den smäller på tok för sent. 

Om jag fattat det rätt ska den smälla - ge magnetisering till spolen och sen ska brytarspetsarna öppna = gnista?

 

 

Är det någon som har erfarenhet av att montera ihop impulskopplingen?

 

 

 

/Ola

 

 

 

Säger också välkommen! :) :)
[Frågan ställdes ursprungligen i träbåtsakutens forum. Det forumets tekniska standard är tyvärr under all kritik, bilder sumpas, BB-koder behövs hit&dit, länkar krånglar mm. Finns en gräns när man ledsnar på allvar och måste säga adjö.]
Utlovade i mitt sista inlägg där litet skisser och hade närmast denna i åtanke...
attachicon.gifalbinO11.tändläge.jpg

Där syns magnetapparatens inställnings-möjligheter tydligt, även kolvhöjd relativt gradtal mm.
Tror du gjort rätt i princip, men det är svårt att fippla in kugg-ingreppet utan att nåt vrider sig. Själv använder jag hellre en indikatorlampa (nån liten instrument-belysningslampa på max 3-4 watt enligt skissen*) Detta att impulsmekanismen "smätter till" först 70 grader efter Ö.D. är givetvis galet. Det bör ske typ 3 grader F.Ö.D. med spaken i lågtändnings-läge. Tänk på att brytarspetsarnas stipulerade 0,4 millimeter påverkar tändögonblicket, om det avståndet är fel blir det en skillnad i tändvinkel beroende på om den varvtalsberoende impulskopplingen kopplas in eller inte.
Gärna följdfrågor, lätt att skriva i detta forum! :-)

(*) Den lyser visserligen hela tiden men något starkare då brytarna är slutna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej Kalle

 

Menar du knäppet när impulsen löser ut?

 

takten kan väl inte spela någon roll, magneten tänder väl på varje varv sk wasted spark?

 

 

tacksam svar

 

/Ola

 

 

 

 

Hej och välkommen!

 

Ser att du läst på i instruktionsboken, och det är alltid bra.

Dock vänder vi inte längre på magneten när den ställs in, utan du vrider i rotationsriktningen tills du hör och känner "knäppet" därefter vrider du tillbaks lite, lirkar in magneten utan att rubba inställningen.

 

Jag förutsätter att du ställt kolven i sitt övre läge, och i rätt takt (båda ventilerna stängda)

 

Och att nocken på magnetaxeln är monterad på rätt håll.

 

 

Vore kul om du kunde återappotera hur du lyckades.

 

 

Kalle

 

 

Ja just det knäppet.

 

Har aldrig funderat på om den levererar gnista på varje varv, har du magneten i rätt läge tycker jag att det naturliga att även maskinen står i rätt takt.

Frågar än en gång om brytarnocken är monterad på rätt håll?

 

Du verkar mest orolig att impulskopplingen inte kommit ihop på rätt sätt, knäppet och brytaren ska ju sammanfalla, det kollar du lätt med magneten lös, bara att vrida i rotationsriktningen lyssna efter knäppet och observera brytarens läge..

 

Jag tror liksom Thomas att axeln blivit rubbad då du vänt magneten rätt och monterat den, 70 grader är inget normalt gradtal, som kan visa på några tankevurpor.

 

Testa min metod utan att vända magneten upp och ner, enligt mitt första svar, betydligt enklare att hålla koll på axelns läge då.

 

 

Kalle

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, gnista varje varv. En form av s.k. waste-spark, gnistrar alltså i onödan då avgaserna pressats ut och insug skall påbörjas.
Tog några bilder på gamla prylar.
Bilden till vänster är visserligen bara plattan för impulskopplingen utan sina vikter och fjädrar, tvivlar på att man kan montera detta fel. (Två hål verkar igenlödda, kanske används de vid högergående motor?) Fast hela 70 grader fel verkar som sagt skumt, du kanske hade öppna hål på alla positioner?
Kolla med bladmått att du har 0,4 mm mellan brytarspetsarna som mest. I så fall sker gnistan vid samma gradtal oavsett ifall impulskopplingen aktiveras eller inte.

Nocken är vändbar, skall synas ett L (left) enligt högra bilden.
Tog en bild på kuggarna också, den på kammens stora drev är till för att inpassa vevaxeln så ventiltiderna stämmer. Men den markeringen syns i hålet för magnetapparaten och skulle kunna användas för att kugga magneten rätt. Skriver "skulle kunna" för markeringen på magnetens kugge ser hemgjord ut, sitter inte ens tydligt placerad på en specifik kugge för inpassning mellan ettorna?
Du kan ju kolla om du ser något motsvarande på din motor.
post-86835-0-98573600-1478514588_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen någon som hjälper till att påpeka vikten av att nocken är monterad år rätt håll!

 

Det är presis som Thomas påpekar möjligt att ändra magneten till både höger och vänstergående maskiner.

 

Lite OT men berör ämnet, reservdelar finns hos Motorrenovering i Kristinehamn, då dom har köpt lagret fråm SEM när tillverkningen lades ner.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Pentax/ Kalle: Tack för tipset att "Motorrenovering i Kristinehamn" så att säga la beslag på SEM:s reservdelslager för magnetapparatens inre detaljer. :)
Själv har jag ofta undrat varför inte "AlbinMotor" kan sälja detaljer till just SEM magnetapparaten, inte ens slitdelar som brytarspetsar?

Kom just på att du kanske inte har noterat hur bra pdf:er det fortfarande finns att hämta hos mitt hat/älskling-objekt träbåtsakuten* innan sajten tynar bort? Tänker särskilt på denna pdf gällande SEM:s olika varianter i E-serien.
(*) Att försöka länka till den pdf:en inom träbåtsakutens åldriga forumplattform ger för lång länkadress, radbredden hos alla tidigare inlägg går utanför bild. Fatta att jag tvingats lämna det forumet med litet sorg. Men nu befinner jag mig ju i MG:s moderna forum, går ju plötsligt utmärkt att länka utan problem! :-)

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på Er

 

Jag är säker på att det är wasted spark då drivhjulet till SEM går med samma hastighet som vevaxeln. Anledningen att man valt denna lösning är rimligen:

1. Det ger högre varvtal på magneten än om den suttit på kamaxeln. Magnetfältets period ("varvtalet") är viktigt för induceringen.

2. lättare att montera då man slipper tänka på hur ventilerna står

 

Jag skall nu:

1. kolla kammen på magneten att den sitter rätt.

2. montera SEM enligt Kalles instruktion.

3. mäta brytaravstånd och justera

4. Om det fortfarande är fel - ta isär impulskopplingen och fundera på den. 

Jag inser att tapparna kan hamna på fler än ett sätt, men jag måste kika på det igen.

 

Jag återkommer!

 

 

/Ola

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Pentax/ Kalle: Tack för tipset att "Motorrenovering i Kristinehamn" så att säga la beslag på SEM:s reservdelslager för magnetapparatens inre detaljer. :)

Själv har jag ofta undrat varför inte "AlbinMotor" kan sälja detaljer till just SEM magnetapparaten, inte ens slitdelar som brytarspetsar?

 

Kom just på att du kanske inte har noterat hur bra pdf:er det fortfarande finns att hämta hos mitt hat/älskling-objekt träbåtsakuten* innan sajten tynar bort? Tänker särskilt på denna pdf gällande SEM:s olika varianter i E-serien.

(*) Att försöka länka till den pdf:en inom träbåtsakutens åldriga forumplattform ger för lång länkadress, radbredden hos alla tidigare inlägg går utanför bild. Fatta att jag tvingats lämna det forumet med litet sorg. Men nu befinner jag mig ju i MG:s moderna forum, går ju plötsligt utmärkt att länka utan problem! :-)

 

Bra Thomas

Brukade förr hänga på träbåtsakuten, men den verkade gå i stå, så jag tröttnade, har inte varit där på många år nu.

Kanske dags för ett återbesök..

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tag gärna litet bilder om du öppnar impulsgrejen och lägg upp för oss nyfikna.
Möjligen krävs speciella detaljer för att vända impulsens rotationsriktning, inte bara omflyttning av befintliga delar? (Har en fungerande som jag kan pilla isär och fota ifall funktionen verkar knepig.)

Men fel rotationsriktning hos impulsen stämmer inte riktigt med din beskrivning kan jag tycka.
Då skulle den väl smätta enbart om du vevar baklänges!? För vevade jag min tidigare O11:a bakåt så aktiverades inte impulsen, brukade f.ö. utnyttja detta vid tändnings-inställning.

Angående tändnings-inställningen så kan man ställa kolven 3 mm under övre vändläget och ställa reglaget i läge högtändning. Blir då automatiskt 3 grader med lågtändning fast med bättre precision.
[se kurva 2 i inlägg #3, vid kolvhöjd -3mm f.ö.d. fås dels högtändning=23 grader och dels lågtändning 3 grader eftersom svinget i reglaget är 20 grader. Med bra precision slipper man också smått otrevliga bakslag i startveven.]   

@ Kalle: Ja, gör gärna ett återbesök. Försök locka hit de sista entusiasterna! :-)
Själv följde jag bara forumdelen om mekanik, kanske trä-delen är livaktigare. Förutom du själv så skriver även ST_ANNA (Ingemar) här på MG samt på TA. Han vet det mesta om Albin och är även återförsäljare av albindelar. Och f.ö. också förespråkare för trixet med 3 mm under vändläget.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tag gärna litet bilder om du öppnar impulsgrejen och lägg upp för oss nyfikna.

Möjligen krävs speciella detaljer för att vända impulsens rotationsriktning, inte bara omflyttning av befintliga delar? (Har en fungerande som jag kan pilla isär och fota ifall funktionen verkar knepig.)

 

Men fel rotationsriktning hos impulsen stämmer inte riktigt med din beskrivning kan jag tycka.

Då skulle den väl smätta enbart om du vevar baklänges!? För vevade jag min tidigare O11:a bakåt så aktiverades inte impulsen, brukade f.ö. utnyttja detta vid tändnings-inställning.

 

Angående tändnings-inställningen så kan man ställa kolven 3 mm under övre vändläget och ställa reglaget i läge högtändning. Blir då automatiskt 3 grader med lågtändning fast med bättre precision.

[se kurva 2 i inlägg #3, vid kolvhöjd -3mm f.ö.d. fås dels högtändning=23 grader och dels lågtändning 3 grader eftersom svinget i reglaget är 20 grader. Med bra precision slipper man också smått otrevliga bakslag i startveven.]   

 

@ Kalle: Ja, gör gärna ett återbesök. Försök locka hit de sista entusiasterna! :-)

Själv följde jag bara forumdelen om mekanik, kanske trä-delen är livaktigare. Förutom du själv så skriver även ST_ANNA (Ingemar) här på MG samt på TA. Han vet det mesta om Albin och är även återförsäljare av albindelar. Och f.ö. också förespråkare för trixet med 3 mm under vändläget.

 

Tack Thomas för att du lockade in mig till träbåtsakuten igen.

Läste om renovering av en 3 cyl. 2 T, mycket intressant.

 

När jag kom till förgasaren, och sliten spjällaxel har jag ett tipps som kan skjuta fram renoveringen flera år i framtiden.

 

Det ju omöjligt att få till någon bra gång pådylika maskiner med glapp spjällaxel, tjuvluft där gör luftskruven omöjlig att justera till fin gång på maskinen.

 

Jag har en tub med brytarfett, ett fett att använda på nocken till brytare, fettet är otroligt segt och värmetåligt, en klick som trycks in vid spjällaxeln från båda sidor.

Detta tätar effectivt och det varar mer än ett år.

 

 

 

Kalle

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smått Off Topic, magnetapparaters historik...
Lägger ett par länkar angående magnetapparater (maggies) mest för att själv hitta tillbaks till dem igen.
[Nördvarning, men man blir lätt nörd genom att äga en motor med en magnetapparat som naturligtvis krånglar efter många års tjänst. Inget varar ju i evighet, särskilt inte högspännings-grejor. (Hehe, kravet är ju att motorn alltid måste vara lättstartad därute i den blåsiga verkligheten, detta plus att man råkar ha litet el-utbildning och därmed försöker begripa detaljerna teoretiskt, allt detta samverkar kanske så att "utförsbacken" till att bli nörd blir extra brant och kort? :-)]

Länk 1, forum i Australien från 2007:
Signaturen "Harv" får nog bli litet av min idol!
Många bilder och skarp logik, ämnes-erfarenhet som få?     
[berättar med stor sakkunskap och berättarglädje hur magnetapparater användes i forntiden, särskilt i flygmotorer i senaste världskriget "WW2". Detta med magnet-tändning var länge det naturliga valet, inte bara hos mopeder (o gamla albinmotorer) som i våra dagar? Och tanken att manuellt kunna veva igång tändstifts-motorer (utan startmotor, utan batteri, utan elektricitet) är ju alls inte dum. Alltså så länge motorn är tillräckligt liten för mänskliga armmuskler att veva. Tidiga bilmotorer hade som bekant vev-möjlighet fast på slutet mest som reserv? (Men rejäl snurrfart krävs, både förgasare och "maggies" kräver väl bra snurr.)]

Länk 2, Pdf angående firman "Scintilla", en historik.
[blev nyfiken över detta med "scintilla shuffle" omnämd i länk 1 ovan (i trådhuvudet längst ner). Försökte begripa uttrycket, kanske nån sorts krigsdans där ww2-piloters "ogillande" mot krånglande motorer har fått ett humoristiskt uttryck, en dans där man slungar den förbannade magnetapparaten åt helsicke? (Mja, under kriget fanns tydligen en populär komiker Curly Howard som gav uttryck åt nån humoristisk "curly dans" eller liknande? Blev senare "scintilla dans"? Vete katten, men på nåt vänster så är nog dansen inte frivillig, den antas komma sig av elektriska elstötar typ ko-stängsel??]

F´låt nördinlägget...men jag vill bara lätt återfinna vad jag själv tycker är riktiga guldgruve-länkar vid framtida googling.
[Ps. i länk 2 kan den intresserade läsa om misstänkt industri-sabotage, hur korgen i serieproduktion-linan med kasserade tändstift förväxlades till prima vara. (En anställd löpandeband-arbetare "aunt Dot" kommer på idén att krossa kasserade tändstift, hon misstänker nazi-sabotör? Tydligen icke som det visar sig, bara nån nyanställd på nattskiftet som inte hur förstod detta med hur "kass-korgen" funkar. Hammare kan tydliggöra vad som är porslinskross - eller prima vara "ready for shipment".]

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du hade nog rätt Thomas, kammen satt som på bilden dvs felvänd....

 

Jag har iofs köpt motorn helt i delar, så magneten kan ju suttit på en annan maskin. Högst oklart.

ska räkna antal kugg...

 

Har vänt kammen och monterat och klicket verkar komma rätt nu! kan bli ett startförsök till helgen.

 

Har tänkt en del på impulskopplingen. På insidan drevet sitter ett hjul som har två piggar. Dessa kan peta till och utlösa impulsen, och de piggarna sitter symmetriskt med 180 graders mellanrum, dvs det borde inte gå att vända den fel. Det som kan bli fel är hur mycket man spänner fjädern när man monterar drevet. 

 

post-104054-0-95436000-1479237296_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

 

Ser att du läst på i instruktionsboken, och det är alltid bra.

Dock vänder vi inte längre på magneten när den ställs in, utan du vrider i rotationsriktningen tills du hör och känner "knäppet" därefter vrider du tillbaks lite, lirkar in magneten utan att rubba inställningen.

 

Jag förutsätter att du ställt kolven i sitt övre läge, och i rätt takt (båda ventilerna stängda)

 

Och att nocken på magnetaxeln är monterad på rätt håll.

 

 

Vore kul om du kunde återappotera hur du lyckades.

 

 

Kalle

 

Kunde inte låta bli att påpeka.....

 

 

Kalle :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, verkar som du löst problemet nu - tipstack Pentax! ;-).
Nästa fråga blir hur man ställer in förtändningen på bästa sätt?

[Albinmotorerna är uråldriga i sin grundkonstruktion. Kunde/kan köras på fotogen vars oktantal varierade rejält, därför blev detta med rätt förtändning upp till brukaren själv att "analysera" - läs: lyssna till eventuella knackningar. Men mycket har hänt sen dess, sedan omkring 1950-talet är bensin mindre dyrt än fotogen - så bensin är allenarådande.]

Motorbranschen påverkades starkt vid bensinens seger över fotogenet, även vad gäller just förtändning. Skulle säga att det var smått revolutionerande. Bra bränsle med stabilt oktantal, man behövde inte längre lyssna eller famla. Den nya standarden blev - som nog de flesta har koll på - att mäta förtändnings-vinklar i svänghjulsgrader. (Blev alltså snabbt omodernt att ställa förtändningen med subjektivt avlyssnade av "knacknings-tendenser" gjorda av enskilda kanske halvdöva motorägare.)

Men Albinmotorn med SEM-magneten är fortfarande som den alltid varit och saknar dumt nog sådan skala längs svänghjulets periferi.
[Tja, själv tröttnade jag tidigt på att "lyfta tändstift" och mäta kolvhöjd vid varje koll av förtändningens storlek. Liksom metoden att bara "titta" på brytarspetsarna för att avgöra exakta ögonblicket då brytningen sker, en liten kontrollampa(*) ger ju exakt besked. Bara att koppla in och vicka svänghjulet en smula fram och åter nära övre dödpunkten. Med en pekare och ett instansat märke för kolvens toppläge på svänghulet ser man genast det man vill veta - dessutom med hög precision. Fast detta med att skapa en egen pekarpil och gradskala längs svänghjulets periferi kräver kanske nån timmes jobb - en enda gång. Jobbigt kanske någon tycker men det underlättar sedan rejält så länge du äger motorn.
Entimmes-jobbet är att slöjda till en pålitlig pekarpil som hamnar rätt varje gång den snabbt monteras vid tändningskontroll. Samt därefter stansa in körnslag på svänghjulet exakt vid övre dödpunkten, plus gärna en enkel gradskala.
Kan beskriva mer i detalj med bilder hur man bäst kan gå till väga för bästa precision, ifall någon bryr sig.]


(*) Glöm ohm-metrar, särskild digitala, en lampa reagerar snabbare då svänghjulet vickas sökande över tändpunkten. Minns att den lyser nästan lika starkt oavsett brytaren läge, men vid vickande över tändläget märker man ändå tydlig skillnad.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Har du kört på fotogen Thomas?

Jag ska svamla lite om att köra på fotogen en annan dag då skrivklådan gör sig mer påmind.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, man tappar ju en av de sex vilda kusarna med fotogen. :)
Själv fick jag just ritklåda...
Vill man använda den bästa metoden för tändinställning så behövs (löstagbar) gradskala och ett exakt(*) placerat märke (typ körnslag) på svänghjulet. Och en testlampa. Bara att koppla lampan, vrida svänghjulet baklänges (så inte impulsgrejen vaknar) till läget där körnslagen möter gradskalan. Vicka svänghjulet och läsa av läget där lampan lyser svagare. Är man inte nöjd så justerar man genom att lossa magnetapparatens två fästmuttrar en smula och vrider sen in ett nytt läge tills man är nöjd. 3-4 grader f.ö.d. vid "lågtändning" är ett bra riktmärke. Busenkelt och exakt!

post-86835-0-92567300-1479556262_thumb.jpg

Svinget (skillnaden mellan låg/hög-tändning) hos SEM:s magnetapparater är standardiserat till 20 grader. Lite för mycket, själv hade jag ett vajerstopp vid... minns inte... kanske 12 graders sving, vilket skulle ge högtändning 16 grader och lågtändning 4.
Har för övrigt testat en elektronisk variant av centrifugalregulator som tyvärr pajade. Med en sådan ändras tändförställningen automatiskt beroende på varvtalet. Skulle säga att tiden för accelerationen från tomgång till fullvarv minskade med 20 %, inte dumt vid hamnmanövrer. Jäkligt tungt svänghjul så motorn ryter ju inte precis till vid plötsliga gaspådrag. :-)

(*) Ger bäst precision att mäta halvvägs ner i loppet vid högsta kolvhastigheten. Varje felmätt millimeter med skjutmått genom tändstiftshålet gör där minst skada avseende grader. (Om man nu tänker stansa in ett mått så skadar det väl inte att använda en bra exakt metod.)
 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...