LasseLu 0 Postad 5 November , 2016 Vi årets upptagning på slipern måste alla vi med inombordare fälla upp dreven. Detta för att dessa inte ska ta i rampen som slipern. Jag har flera gånger fällt upp och ned drevet i vattnet under sommaren, men väl uppe på bockarna denna gång går drevet inte att fälla tillbaka ned. Motorn till drevhöjningen låter (varvar) oavsett vilket håll jag försöker köra åt. Har sökt på nätet, tittat på sprängskisser, men utan att bli speciellt mycket klokare. Någon här som har några idéer vad det kan bero på innan jag börjar riva allt för mycket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 6 November , 2016 Tycks vara så att du har en elektromekanisk tilt (bilden), medans trimmet består av hydraulik?Numera är bägge funktionerna hydrauliska men alltså inte på ditt drev?På de moderna dreven finns en "manual release valve" som gör att man kan sänka drevet utan elmotorn. Bra, för då kan man upptäcka ifall det mekaniska av någon anledning går trögt i översta läget genom att försöka ta ner drevet en bit och återigen testa eldrift upp respektive ner.Men detta är väl knappast tillämpligt i ditt fall om själva tilten saknar hydraulik.Vet inte hur överbelastnings-skyddet är anordnat i ditt fall, en enkel brytpinne på elmotorns axel?Du skriver att elmotorn varvar upp - både vid upp- respektive ner-tiltning - hur pass höga varv kan man undra.Låter det som den går helt i tomme, typ som en brytpinne gett upp, eller vad?Bildkälla: verkstadshandbok hos boatinfo.no. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LasseLu 0 Postad 6 November , 2016 Tycks vara så att du har en elektromekanisk tilt (bilden), medans trimmet består av hydraulik? Numera är bägge funktionerna hydrauliska men alltså inte på ditt drev? På de moderna dreven finns en "manual release valve" som gör att man kan sänka drevet utan elmotorn. Bra, för då kan man upptäcka ifall det mekaniska av någon anledning går trögt i översta läget genom att försöka ta ner drevet en bit och återigen testa eldrift upp respektive ner. Men detta är väl knappast tillämpligt i ditt fall om själva tilten saknar hydraulik. Vet inte hur överbelastnings-skyddet är anordnat i ditt fall, en enkel brytpinne på elmotorns axel? Du skriver att elmotorn varvar upp - både vid upp- respektive ner-tiltning - hur pass höga varv kan man undra. Låter det som den går helt i tomme, typ som en brytpinne gett upp, eller vad? Bildkälla: verkstadshandbok hos boatinfo.no. AQ280elektromek.tilt.jpg Först och främst tack för svaret! Skulle säga att drevlyften ser ut som den här, hittad på nätet. Elmotorn varvar åt båda hållen som den var utan belastning, så en brytpinne kan det säkert vara. Frågan är i så är det elmotorn som måste lossas för ett byte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 6 November , 2016 Sitter en brytpinne på motor axeln. Har för mig att det finns någon typ av slirkoppling som man kan spänna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 November , 2016 Gjorde ett fynd på YouTube i två avsnitt. Ta isär respektive montera ihop.Som Gelis säger så finns det en brytpinne i den genomborrade motoraxeln och även en ställbar slirkoppling.[Tyvärr framgår det inte riktigt hur man ställer in slirkopplingens anspänning så den börjar slira litet lagom innan brytpinnen ger sig, men men? Snäckdrevets utväxling är förhoppningsvis såpass rejält stor att det upphissade drevets egentyngd inte lyckas spinna igång en fallande rörelse?]Nå, tänk på att avlasta drevets upphissade tyngd ordentligt vid demontering för man kan nog klämma fingrarna rejält om man klantar sig!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser