Nim26 170 Postad 4 November , 2016 Någon som har tips på pressening för vintern? Jag tänker på något alternativ till tung dyr 2-3000kr press. Affär i GBG området önskas tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 4 November , 2016 biltema har olika presenningar,till bra priser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 4 November , 2016 Min personliga erfarenhet är; billig tunn lätt, du får köpa ny ganska ofta. Dyr tung, håller en mansålder. Jag har använt Biltemas tunga gröna i ganska många år nu, ett vettigt allternativ för dom som inte har fobi för BT. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 4 November , 2016 Nu har jag en tung (650g/m²) och (dyr? 2200kr) från Biltema och den håller även i stormarna men i början av förra säsongen hade jag en sån där genomskinlig med rutmönstrad armering för 500kr på rea och den började trasa sönder efter ett par stormar trots omsorgsfull surrning så köpa billigt blev att köpa dyrt i längden. Men står du skyddat funkar det kanske bättre än det gjorde för mig? Annars var det en sån här jag köpte först fast storleken större: https://www.mekonomen.se/bil/outlet/marin-outlet/vinterforvaring/presenning-pa101610sv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 4 November , 2016 Ett litet tilläg, tung press som håller en mansålder är dom ni kan se på byggen och dylikt, Bts gröna som jag använder är ett mellanting. Bara så att ni ska veta att jag inte tror att Bts ska hålla en mansålder, Kalle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 4 November , 2016 ha ha tack men vem står skyddad ute på västkusten:) Jag hade den armerad!! förra året och som du säger sönder ganska fort. Jag skall kolla på era tips så får vi se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 4 November , 2016 Ett litet tilläg, tung press som håller en mansålder är dom ni kan se på byggen och dylikt, Bts gröna som jag använder är ett mellanting. Bara så att ni ska veta att jag inte tror att Bts ska hålla en mansålder, Kalle Jag är med dig, du menar den gröna som är lite mjuk jag har sett båtar med den verkar som ett bra alternativ till tung. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 4 November , 2016 Ett litet tilläg, tung press som håller en mansålder är dom ni kan se på byggen och dylikt, Bts gröna som jag använder är ett mellanting. Bara så att ni ska veta att jag inte tror att Bts ska hålla en mansålder, Kalle Jag är med dig, du menar den gröna som är lite mjuk jag har sett båtar med den verkar som ett bra alternativ till tung. den som är 6x10 kostar 2299kr och hamnar för mig i det dyra facket och då vill man ju verkligen att det skall hålla bättre än dom för 7-800. någon som vet hur hållbara dom är? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 4 November , 2016 Jag har haft Bts press i 10 år nu, och den håller säkert 10 till så årskostnaden blir inte särskillt hög. Hade tidigare en tjock tung press som kom från SJ, men jag gav bort den då den var alldeles för tung att hantera för mig, passade för ett båthus som kan stå kvar, jag får riva nin täckning varje vår. Till de som går i presstankar, köp hellre två mindre än en stor, lättare att hantera. Nu ska jag gå ut och täcka min båt, tog upp i början på veckan. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b_syrsa 46 Postad 4 November , 2016 Använder tunnare armerad presenning och det fungerar utmärkt. Tricket är att den hela tiden skall vara spänd men samtidigt rörlig. Uppnår detta genom att ha ca 30 cm 12 mm gummikord i varje öljett. Skarvar med så långt snöre som behövs för att nå fast punkt. Spänner sedan gummikorden till ca dubbla längden. Då är det hela tiden spänn i presenningen men den är samtidigt inte helt stum. Första tunna presenningen hade jag i 6 år. Bytte egentligen bara för att jag ville ha två stycken i stället för en stor. Den hade säkert hållit ett par år till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 4 November , 2016 Ett litet tilläg, tung press som håller en mansålder är dom ni kan se på byggen och dylikt, Bts gröna som jag använder är ett mellanting. Bara så att ni ska veta att jag inte tror att Bts ska hålla en mansålder, Kalle Jag är med dig, du menar den gröna som är lite mjuk jag har sett båtar med den verkar som ett bra alternativ till tung. den som är 6x10 kostar 2299kr och hamnar för mig i det dyra facket och då vill man ju verkligen att det skall hålla bättre än dom för 7-800. någon som vet hur hållbara dom är? Min tunna för 500 höll någon månad där jag har min båt, den gröna från Biltema visade efter en vinter inga tecken på slitage. Sen kanske jag surrade den tunnare presenningen fel men den är helt klart känsligare. Det är mina erfarenheter. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 4 November , 2016 Jag gjorde en gång misstaget att köpa en högkvalitativ tjock lastbilspresenning, 9x6 meter, jag vet inte hur många gram per m2 den vägde, men jag orkade iallafall inte lägga på den på båten själv, och kag kunde med nöd och näppe lyfta in den i bilen. Det hade varit bättre att köpa två på 5x6 meter. Förre vintern stod båten uppställd på en marina, en blå lättviktspressening från Jula höll nästan... en och annan öljett och kantsöm gav med sig. Tänkte använde denna pressenning även denna vintern, men nu står båten mer vindskyddat intill mitt hus i trädgården, så hoppas att grannarna inte tycker att denna pressenning prasslar för mycket. Hade väl tänkt mig en bit transperant pressenning över solpanelerna, men en sådan kostar kanske mer i båda pengar och miljöpåverkan än de få kW som mina batteriladdare förbrukar under vintern. Efter den första vinterstormen förra året, som täckte av båten, så spännde jag fast perssenningen med långa spännband, klenare under båtens botten, och ett par rejäla runt hela båten och täckställningen. Det visade sig bara bra, då den tunna pressenningen inte tilläts att fladdra, för det är fladdret och hårda ryck i kantsöm och öljetter som tar livet av dem. Så tänk på det, stora tunga pressenningar är väldigt bra.....men också väldig tunga... Nu blir det ju inga utflyker till marior och båthamnar i höst och vinter, men annars är det alltid lika spännande att se hur söndertrasade pressenningar fladdrar i de första stormarna likt girlander. Tänk att vi aldrig lär oss, tunna perssenningar är skit! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 4 November , 2016 Val av presenning är väl beroende på hur utsatt plats båten står och hur nära hemifrån, står den i trädgården utanför huset så lätt att korrigera, Står den på en utsatt marina 5 mil hemifrån så måste det hålla för alla tänkbara oväder..... 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 4 November , 2016 I år köpte jag press o sons vita 250g pressening. Den saknar öljetter och istället har den förstärkningsremsor med hål som man pressar igenom ankarstroppar i. Den är även förstärkt i nocken. Eftersom öljetterna och nocken är det som går sönder för det mesta kändes det värt att prova denna med andra lösninar där. Jag åkte till bromma och köpte den direkt av tillverkaren, de verkar veta vad de håller på med. Självklart kan den beställas på nätet ist. Ska bli intressant att se hur den håller i längden, intrycket hittills är mycket bra iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 4 November , 2016 Jag upplever att mina håller mycket bättre sedan jag la en ny ovanpå den gamla... De glider kanske lite mot varandra och det slits inte upp hål? Alltså, två lättvikts är bättre än en enda mellanviktare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 912 Postad 4 November , 2016 I början av mitt båtliv på 70-talet så köpte jag den oranga lättviktspressen som var vanlig på den tiden - och rätt billig. Den hade lite småhål efter en vintersäsong och med ont om pengar så fick den duga en vinter till. Mitt i vintern så var båten avtäckt... Efter två trasiga lättviktpresenningar så blev det en kraftig lastbilspress på 8x6 m och ett par mindre lappar till gavlarna på båthuset. Tungt javisst, men ett antal båtar senare och sedan många år rörställning som gnager mer på pressarna så använder jag fortfarande min gamla 8x6 presenning (den är nog 35 år vid det här laget). Numera kompletterad med en medeltung till fördäcket för att räcka till över hela båten. Min tunga är kanske väl kraftig men den håller och var en bra investering. Min modell för att hantera den tunga pressen är att vika ihop den på ett förnuftigt sätt på våren så att den är lätt att lägga upp över rörställningen på hösten. Benns har en bra beskrivning på hur man viker: https://www.benns.se/pub_docs/files/presenning_vik_ratt.pdf Före upptagningen lyfter jag ombord den tunga pressen och lägger den inne i salongen. Sedan är det hyfsat hanterbart att baxa ut pressen i sittbrunn och via överbyggnaden upp över taknocken. Där viks den ut längs hela nocken och sträcks upp innan den viks ner över sidorna. För att hålla pressen utsträckt längs taknocken så har jag köpt ett par extra NOA-benfästen som spänns fast i nockröret längst akterut och förut. Med rep runt dessa fästen så ligger pressen väl sträckt längs ryggåsen och fladdret blir inte lika stort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 5 November , 2016 Val av presenning är väl beroende på hur utsatt plats båten står och hur nära hemifrån, står den i trädgården utanför huset så lätt att korrigera, Står den på en utsatt marina 5 mil hemifrån så måste det hålla för alla tänkbara oväder..... Ja just det. Och det var väl egentligen det jag försökte förmedla mellan raderna i mitt svar ovan. Men om man är noga med att se till att det inte uppstår fladder, eller bukter i pressenningen som vindbyarna kan slita tag i så har man kommit långt. Dessvärre, i detta sammanhang, är ju båtar inga lådformade rätblock, och det gör det ju svårare att täcka en båt en exempelvis en trave med brädor... Sedan skall alla hörnen vadderas, alltså rörkopplnigar och annat som kan nöta innifrån. De senaste åren har har jag köpt billig bubbelplast och billig eltape på Jula. Så jag klipper remsor av bubbelplasten som sonikla tejpas fast runt täckställningens utstickade delar. Bra att lämna ett hundöra på tapen så att man kan få upp det utan kniv på våren. Bubbelplasten funkar jättebra till detta ändamål, och de flesta remsorna kan jag återanvända i år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 7 November , 2016 Tack för alla svar och tips, jag höll i den gröna på biltema för 2300kr och den var tung...jag snålade och testar en billig variant denna gång för 550kr så får vi se jag får ju då 5 st såna nästan för dom pengarna:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 7 November , 2016 En annan aspekt är ju om man (som jag) tänker fixa något i båten under vintern så blir det mörkt under en färgad tjock press. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 7 November , 2016 En bygglampa brukar funka bra även under presenning. Ger dessutom lite värme. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser