Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Pellen75

Duschavlopp på toaletten, Aquador 26 HT, vart tar det vägen?

Rekommendera Poster

Hej

Vi är sedan denna sommar nya ägare till en Aquador 26 HT som skall konserveras för vintern.

Jag blir dock inte klok på vart duschavloppet på toaletten tar vägen.

Frågar därför att det i förra båt fanns ett liknande avlopp och vid tömning av detta startade vi en pump.

I detta fall hittar jag ingen knapp och avloppet är lägre än vattennivån så det kan inte rinna ut av sig själv.

Jag har hällt i antifrysvätska i avloppet men kan inte se vart det tar vägen...

Någon som vet?

Bifogar bild

Mvh Henrik

post-108886-1662284_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

vattnet rinner till en liten plastlåda under trappsteget ner till ruffen. I denna sitter en pump som pumpar ut vattnet. Plastlådan har ungefär samma storlek som de lådor i vilka lösviktsgodis levereras till butikerna. Trappsteget sitter med två eller tre skruvar om jag minns rätt. En skruv tror jag är genomgående från toan.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är som Flippermannen beskriver. Pumpen går igång automatiskt på en nivåvakt, så du bör ju hälla ner tillräckligt med frostskydd för att pumpen skall gå igång och pumpa igenom lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack för snabba svar ArneRadar och Flippermannen!

Hällde i mer vätska idag och då startade pumpen :)

Problemet var för lite vätska, men då jag var osäker på lösningen vågade jag inte hälla på...

Tänkvärt som du skriver Peter_xyz. Vi har dock aldrig använt duschen i badrummet som dusch så avloppet har bara använts vid tvätt och konservering (gäller denna och tidigar båt). Oandrasidan kanske även det en anledning att byta...

Tack igen

Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...