theboat 4 Postad 3 November , 2016 Hallå där, Finns det någon som vet vart man kan få tag på pitch block för reparation av propellerblad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 215 Postad 3 November , 2016 Alltid lär man sig något. Så om du vill tala om vad en "pitch" block är så kan jag lära mig det åsså. Pitch annars på engelska vet jag. Men måste inte en "jigg" ha rätt stigning å form för att ställa bladet rätt medan man "svetsar" ihop det igen? Det enda tricks jag kan komma är att du gjuter gips en "form" å sedan vrider du bladet så den trasiga vingen hamnar på rätt ställe å vips så har du ett pitchblock direktanpassat till din propeller. Kom bara ihåg att balansera den sedan! Lycka till. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
theboat 4 Postad 3 November , 2016 Alltid lär man sig något. Så om du vill tala om vad en "pitch" block är så kan jag lära mig det åsså. Pitch annars på engelska vet jag. Men måste inte en "jigg" ha rätt stigning å form för att ställa bladet rätt medan man "svetsar" ihop det igen? Det enda tricks jag kan komma är att du gjuter gips en "form" å sedan vrider du bladet så den trasiga vingen hamnar på rätt ställe å vips så har du ett pitchblock direktanpassat till din propeller. Kom bara ihåg att balansera den sedan! Lycka till Jag var faktiskt inne på en liknande lösning själv Tänkte först göra an form i gips sen försöka få till ett block i betong eller något. Skulle säkert inte funka men kul att vi var inne på nästan samma bana. Jag ska bara hamra ut en jätte liten del av kanten på bladet och tänkte först försöka få tag på ett block med rätt stigning för att slå emot. men det är så litet så jag kan nog improvisera. Tack för inlägget =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 3 November , 2016 Skicka propellern till Riwall i Sjötorp han reparerar propellrar mycket profsigt, och dessutom är han billig! Lönar sig inte att kladda själv. http://riwall.se Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
theboat 4 Postad 3 November , 2016 Skicka propellern till Riwall i Sjötorp han reparerar propellrar mycket profsigt, och dessutom är han billig! Lönar sig inte att kladda själv. http://riwall.se Kalle Tack för tipset, ska höra med honom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 3 November , 2016 (redigerade) En liten buckla kan man gott rikta själv, ett skapligt kalibrerat ögonmått kommer man långt med. En dragkrok är rund och fungerar bra som mothåll, använd ett friskt blad att jämföra med. De duoprop jag har monterat på båten för tillfället är mina favoriter och de har jag både bankat till samt svetsat lite på. De går lika lent nu som de gjorde innan jag tuktade dem första gången. Redigerad 3 November , 2016 av firefish Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser