Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Niklas-L

Biltema "Fend-fix" vs originalet

Rekommendera Poster

I några sommar har jag haft Fend-fix, som säljs på de större båttillbehörs firmorna. Den kostar ca 140kr för ett 2-pack.

 

 

 

Nu i sommras såg jag en modell på biltema, art nr 25-703, som uppfyller samma funktion. Kostnad 80kr

 

Dock löper fenderlinan en annan väd på dessa, än på originalen, jag tror att det är lättare att justera orginalen, än Biltemas variant.

 

Någon som testat?

post-85664-31493_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har båda varianterna. Jag upplever att de är likvärdiga.

Dock har några av de äldre, originalen, gått sönder, troligtvis är det plasten som åldrats och blivit skör.

Biltemas köpte jag i våras så de har ännu bra följt med i en säsong.

Med dessa skickades det med självhäftande små mjuka grejer, inte helt olika små bitar av tätningslist, som man skulle klistra fast inuti klämman, dom ramlade av redan fösta veckan, men det funkar bra utan dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. "Gummilisten" kom även med när jag köpte Fend-fix. Men med samma senario. Lossnade efter några dar.

 

Tänkte att originalet var enklare att justera höjden på, när fendern väl sitter på plats, men är kanske ingen skillnad.

 

Fick inte med biltema bilden tidigare (skriver på telefonen) men lägger upp den nu.

post-85664-0-95687300-1478162608.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är så gammaldags, att jag fäster mina fendrar medels rundslag runt roten på mantågsstöttorna och säkrar med dubbelt halvslag om egen part.

 

Stabilt, hållbart och man får fendrarna på rätt höjd för varje tillfälle.

 

Dessutom lätt att justera om det behövs - och gratis.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har som princip att aldrig hålla med Thallata, så jag kör med dubbelt halvslag, och säkrar med ett halvslag om egen part.

Går blixtsnabbt och har aldrig tappat en fender i hela mitt liv.

 

Men visst, kan man slippa lära sig slå en knop så kan man ju alltid köpa en plastgrej till. Kanske funkar med gaffatejp annars?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör virkkroksknop till allt. Då kan man alltid även lossa snabbt med ett ryck i den fria änden.. även belastad tamp. Åxå lätt att justera.

Annars.. litar man på biltema eller ej... hmmm biltema pe-plast eller "äkta" från båtfirma pe-plast...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har som princip att aldrig hålla med Thallata, så jag kör med dubbelt halvslag, och säkrar med ett halvslag om egen part.

Går blixtsnabbt och har aldrig tappat en fender i hela mitt liv.

 

Men visst, kan man slippa lära sig slå en knop så kan man ju alltid köpa en plastgrej till. Kanske funkar med gaffatejp annars?

 

Så bra.

 

Då håller du inte med mig ändå.

 

Jag kör inte med dubbelt halvslag.

 

Jag slår några rundtörnar runt foten/nedre delen på mantågstöttan. 2-3 varv. sen slår jag ett dubbelt halvslag om egen part. Dvs på den linan som kommer från fendern, för att säkra.

 

Slår man ett dubbelt halvslag runt foten på mantågstöttan, och det blir belastning på fenderlinan så får man kanske skära loss fendern.

 

Aldrig lägga ett dubbelt halvslag som det blir belastning på. Lägger man ett par rundtörnar och säkrar med ett dubbelt halvslag om egen part, så tas kraften upp av runtörnarna.

 

Nyckstek som Caribic kör med är alldeles utmärkt att säkra linan med - efter rundtörnarna.  ;)

 

Sen är ju det där med avfendring ingen statisk företeelse.

 

De gånger jag tvingas lägga mig vi sjöfartsverkets brygga på Hållö, brukar jag få sätta fast fendrarna i handräcket på däcksalongstaket, för att få upp fendrarna mycket högt.

 

Ibland får man hänga fendrarna på tvären, när man tex lägger sig längs med berget på vissa ställe.

 

Fendrar är ju till för att skydda båten. 

 

post-106994-0-86801800-1478239491_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med dom här hållarna är det ju lätt att slänga ut och hänga upp fendertar snabbt.

Men eftersom jag inte litar 100% på dessa slår jag ett halvslag med tampen runt räckverket, särskillt när fendertarna sitter i sina korgar under gång.... så egentligen är det en onödig grej, men flera var medskickade båten när jag köpte den, och sedan köpte jag några på Biltema i något slags köprus, shop til You drop!

 

För övrigt anser jag att stora kulfendertar är bra, de ger mer distans, och rullar med då båten klyttas, men de är svårare att stuva undan.

 

Min älsta fendert är en avlång svart rätt så stor, inköpt på dåtida båttillbehörsbutiken i Strömstad, 1967!!! En jäkla bra kvalitet, ja den ingick i kvarlåtenskapen efter salige far, och bara det är tio år sedan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

För övrigt anser jag att stora kulfendertar är bra, de ger mer distans, och rullar med då båten klyttas, men de är svårare att stuva undan.

 

Min älsta fendert är en avlång svart rätt så stor, inköpt på dåtida båttillbehörsbutiken i Strömstad, 1967!!! En jäkla bra kvalitet, ja den ingick i kvarlåtenskapen efter salige far, och bara det är tio år sedan!

 

Kulfendrar är bra. Jag har ett par. Ligger på utsidan en Y-bom längst ut på en pontonbrygga. Vanliga "korva" åkte alltid upp och hoppade över Y-bommen. Nu använder jag alltid kulfendrarna å den ordinarie båtplatsen.Fäster dem så lågt att den bredaste delen finns precis i underkant Y-bommen. De låser fast sig under Y-bommen och de har aldrig hoppat över.

 

Bilden ovan, var tagen innan jag köpte kulfendrarna.

 

Fendrar skall ju va stora. Brukar lite skämtsamt säga, att man tittar på en fender som man tycker är för stor och sen köper man en storlek större. Då blir dom bra.

 

Stora fendrar äs svåra att förvara - som tur är har jag en aktreruff som nästan aldrig används - mer än till förvaring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Virkkroksknopen liknar mer en grimskaftknop.. men visst nyckstekigt är det ju..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Virkkroksknopen liknar mer en grimskaftknop.. men visst nyckstekigt är det ju..

Visst är det grimskaftsknop. Men många hästar kan knyta upp den och grimskaften är ofta numera gjorda av bomull som brister om hästen får panik så ett dubbelt halvslag funkar lika bra.

Nycksteken har ju ibland förmågan att lossa av sig själv.

 

Men varför fendrar? Det har ju alla andra! Md Y-bommar är det bättre att klä de och använda fånglinor.

Använder man fendrar så ska man knyta fast dem ordentligt, de ska ju ändå inte tas bort utan hänga där även till sjöss utom möjligen vid Atlantöverfart ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja.. hänga kvar.. om dom inte släpar stänker å bromsar i vattnet.. har ju med lutning och om man orkar slacka å trimma att göra... jag brukar slänga upp dom pä däck.. behövs ju nästa gång, på samma höjd som sist, när jag kommer till hemmahamn.. iblandxefter bara 4 dgr.. å på sommaren efter ca 6 veckor.. så det är ju ett evigt avåpåfendrande om man e lagd åt det hållet.

Dom som ligger på däck å solar brukar gilla ha dom som kudde..

Fast det är ingen grimskaftknop heller.. nä virkkroksknopen lirar i en egen division.

Kan vara fast eller löpande. Lossnar aldrig men är lättlossad. Används ibland dubbel trippel kvadruppel eller mer beroende på hur virkkrokskåparsugen man är hur mycket snöre som finns och hur många olika pryttlar man vill fästa med samma snöre ihop elker separat.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...