Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Eld-

Hur tjockt glas?

Rekommendera Poster

Är det någon som utifrån bilden nedan kan se hur tjockt glaset är? Jag tänkte byta tätningslisterna och de finns att köpa från Kunze för olika tjocklekar på glaset.

post-104983-0-71645500-1478080327_thumb.jpg

Jag kan själv se att det är härdat men inte laminerat glas som är tillverkat av Pilkington i Finland. Men hur tjockt är det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen aning om tjockleken, men det borde gå att googla via Pilkington och texten på glaset?
(Står "M4", men slutsatsen 4 millimeter är nog förhastad?)

Vänder bilden för vi gamla stofiler med riktiga datorer kan nog få kramp i nacken annars. ;-)

post-86835-0-59601100-1478083903.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar själv varför bilden hamnade upp och ner? Den var rättvänd i telefonen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade en sajt med förklaring till säkerhets-glasens beteckningar...
http://www.carwindshields.info/windshieldmarkings

Inte för att jag blir nåt klokare på tjockleken, tanken att detta med "M4" betyder 4 millimeter var som väntat alltför enkelt. Dot-nr finns på din ruta men säger heller inget om tjocklek?

Varför vill du egentligen veta glasets tjocklek, ta fram skjutmåttet och mät på befintligt glas kan jag naivt tycka? Kanske vill du ha nya korrekta tätningslister i bakfickan inför ett byte som av nån anledning måste ske snabbt??

Angående upp&ned, den automatiska skärmbilds-rotationen kan nog lätt stängas av? Och i så fall visas bilden tvångsmässigt som den "verkligen är", detta jämfört med lurens/plattans tryckta logga?? Om bilden  visas rättvänd med avstängd auto-rotation så blir den kanske rättvänd i forumet? Hehe, vete katten, rätt irriterande men nog bara ännu ett betydelselöst "iland-problem" på det hela taget. Post-It lappar med dåligt klister är ett annat klassiskt exempel i den kategorin, YouTube. :-)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte slippa plocka ur rutan som sitter med 100+ skruvar bara för att mäta, återmontera och sedan beställa material.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DOT nr talar om vilken fabrik det är. DOT 49 är Pilkington Oy Latila.

AS2 är kvalitetsklassningen "American Standard 2" vilket säger att det är härdat olaminerat glas med minst 70% ljusgenomsläpp.

M4 har någon lokal definition på fabriken och vad D230 eller "rankan" före D230 betyder har jag ingen aning om.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men... måste du inte ta ut rutan ändå för att montera den nya tätningslisten..? Det är väl bara att skita i att montera tillbaka rutan tills de nya listerna har levererats?

Eller har jag missat något..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är rädd att något kommer gå sönder om den står löst i båten hela vintern. Det är en liten båt och ett stort fönster.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är rädd att något kommer gå sönder om den står löst i båten hela vintern. Det är en liten båt och ett stort fönster.

Varför måste det stå löst i båten hela vintern!?

Ta loss rutan, köp listen och montera tillbaka det hela direkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får det att låta så enkelt... det kanske det är men när jag beställer grejor så brukar det ta månader att få hem dem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta ut rutan, mät, sätt tillbaka provisoriskt med några skruvar och gaffatejp.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får det att låta så enkelt... det kanske det är men när jag beställer grejor så brukar det ta månader att få hem dem

Det ligger nåt i det du säger.

För mig brukar problemet va att jag monterar loss nåt. Lägger alla skruvar och dylikt omsorgsfullt i en typ glasslåda. Sen placerar jag alla grejorna på ett bra ställe - så jag vet var ja har det.

Sen kommer det saker och ting emellan och när jag äntligen kommer ihåg och har möjlighet att monterat tillbaka -då har jag glömt var jag ställde grejorna. När jag äntligen får köpt det som saknas och är klar med jobbet - då hittar jag glassboxen med skruv och smådetaljer.  :wacko:

Det jag inte gör med en gång det tenderar att dra mycket ut på tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ligger nåt i det du säger.

För mig brukar problemet va att jag monterar loss nåt. Lägger alla skruvar och dylikt omsorgsfullt i en typ glasslåda. Sen placerar jag alla grejorna på ett bra ställe - så jag vet var ja har det.

Sen kommer det saker och ting emellan och när jag äntligen kommer ihåg och har möjlighet att monterat tillbaka -då har jag glömt var jag ställde grejorna. När jag äntligen får köpt det som saknas och är klar med jobbet - då hittar jag glassboxen med skruv och smådetaljer. :wacko:

Det jag inte gör med en gång det tenderar att dra mycket ut på tiden.

Hahaha, så där är det hela tiden! Tips: Skippa det fiffiga stället och tejpa fast lådan där du blir tvungen att ta bort den för att kunna göra klart jobbet!

/En som finner glasögonen på näsan efter mycket letande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fråga tillverkaren av båten?

Gick i konkurs och försvann 2008.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Be en hantverkare ta reda på vad som gäller. Låt nån annan göra det och en tredje bedömma hur det borde ha gjorts... varför krångla till det?

:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja varför krångla till det?

Det finns en underbar metod all mäta glasrutors tjocklek med, anledningen till att jag inte skriver detta förän idag, är att jag inte har hittat boken där det beskrivs, hittar den inte idag heller...

Men man behöver två absulut plana träklotsar, ett stålmåttband eller stållinjal, en liten spegel, samt en stark ficklampa och en bit reflextape.

Som gjort för att misslyckas, men man skall tydligen kunna mäta en reflektion på en av träklossarna som då skall motsvara glasets tjocklek, om man belyser från andra hållet i en speciell vinkel, kanske möjligtvis funkar det i teorin.

Jag mätte en gång glaset i ett akvarium, med två välputsade och helt parallella träklotsar och ett stort skjutmått. Klotsarna placerades på var sida om glaset, så mätte jag med skjutmåttet, som placerades gränsle över ramen, sedan räknades klossarnas mått bort. Men du kanske inte kommer åt ens med ett stort skjutmått på båda sidor om din ruta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mejla bilden till Pilkington med en artig förfrågan?
De borde väl åtminstone kunna svara på vad "rankan" och D230 betyder.

Är det ett plant eller böjt glas typ en bilruta?

[Haha, när jag letar efter nån pryl så hittar jag istället ofta den grunka jag behövde förra gången jag letade. Har satt denna iakttagelse i system, har alltså gärna två eller fler småprojekt på gång parallellt. Bara att skifta jobbfokus när man på det viset "lurat" fram den saknade prylen till förra projektet. Listigt va!? :-)]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...