tobbo166 10 Postad 31 Oktober , 2016 (redigerade) Hej! V.g. se skissen: https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8TThzZzRVRzlkMm8/view?usp=sharing Enhet A drar kontinuerligt 90 A. Batteri B är kopplat till Enhet A med så pass grov kabel att spänningsfallet är försumbart. Laddkälla D, när igång, är kopplad till Batteri B med tunn kabel, men tillräckligt fet för den max strömstyrka den kan ge, 50 A. Dvs 10 mm2, där max tillåten säkring (för kabeln) är 60 A. (http://www.pmshopen.se/egensida/kabelarea-max-sakring/510) Hört att när Enhet A drar 90 A och Laddkälla D är i läge OFF. Då kommer samma spänning uppmätas vid Enhet A som vid Batteri B. När Laddkälla D är igång? Någon tror att Enhet A kommer ta de 90 A från både Laddkälla D (50 A) och Batteri B (40 A). Två frågor på det: 1. Varför? 2. Vad blir uppmätt spänning vid Enhet A? Lägre än om Laddkälla D är avstängd? Ska montera ankarspel (Enhet A) och fick batteri (Batteri i offerten, att monteras nära ankarspelet i fören. Om det är som någon tror, så kan batteriet lika gärna vara i aktern, nära generatorn? Eller blir det en blandning av det stora spänningsfallet i kabeln mellan Laddkälla D och Batteri B och det försumbara spänningsfallet mellan Batteri B och Enhet A? Dvs lägre spänningsfall vid Enhet A i drift än om batteri i aktern och endast 10 mm2 kabel till Enhet A?Om jag sätter batteriet i fören. Vad bör man max ha för spänningsfall för att kunna köra startmotor från det (reservbatteri till denna funktion)? Hört 0,5-1 V. Om 1 V så kan jag ha 10 m x 2 (fram och tillbaka, dvs plus och minus) = 20 m á 35 mm2. Enligt: http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php Man kan ju lika gärna ha batteriet i aktern, får korta kablar för laddning = minimalt spänningsfall. Om jag ändå måste dra 35 mm2? Eller blir det större spänningsfall för ankarspelet än om det sitter nära det med grova kablar mellan batteriet och ankarspelet? Ankarspelet dra inte kontinuerligt exakt 90 A, men duger att räkna på. Att kunna starta båten med det är sekundärt, viktigast att det får så hög spänning som möjligt när motorn är igång (=generatorn laddar). Redigerad 31 Oktober , 2016 av tobbo166 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 31 Oktober , 2016 (redigerade) Hej! V.g. se skissen: https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8TThzZzRVRzlkMm8/view?usp=sharing Enhet A drar kontinuerligt 90 A. Batteri B är kopplat till Enhet A med så pass grov kabel att spänningsfallet är försumbart. Laddkälla D, när igång, är kopplad till Batteri B med tunn kabel, men tillräckligt fet för den max strömstyrka den kan ge, 50 A. Dvs 10 mm2, där max tillåten säkring (för kabeln) är 60 A. (http://www.pmshopen.se/egensida/kabelarea-max-sakring/510) Hört att när Enhet A drar 90 A och Laddkälla D är i läge OFF. Då kommer samma spänning uppmätas vid Enhet A som vid Batteri B. När Laddkälla D är igång? Någon tror att Enhet A kommer ta de 90 A från både Laddkälla D (50 A) och Batteri B (40 A). Två frågor på det: 1. Varför? 2. Vad blir uppmätt spänning vid Enhet A? Lägre än om Laddkälla D är avstängd? Ska montera ankarspel (Enhet A) och fick batteri (Batteri i offerten, att monteras nära ankarspelet i fören. Om det är som någon tror, så kan batteriet lika gärna vara i aktern, nära generatorn? Eller blir det en blandning av det stora spänningsfallet i kabeln mellan Laddkälla D och Batteri B och det försumbara spänningsfallet mellan Batteri B och Enhet A? Dvs lägre spänningsfall vid Enhet A i drift än om batteri i aktern och endast 10 mm2 kabel till Enhet A? Om jag sätter batteriet i fören. Vad bör man max ha för spänningsfall för att kunna köra startmotor från det (reservbatteri till denna funktion)? Hört 0,5-1 V. Om 1 V så kan jag ha 10 m x 2 (fram och tillbaka, dvs plus och minus) = 20 m á 35 mm2. Enligt: http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php Man kan ju lika gärna ha batteriet i aktern, får korta kablar för laddning = minimalt spänningsfall. Om jag ändå måste dra 35 mm2? Eller blir det större spänningsfall för ankarspelet än om det sitter nära det med grova kablar mellan batteriet och ankarspelet? Ankarspelet dra inte kontinuerligt exakt 90 A, men duger att räkna på. Att kunna starta båten med det är sekundärt, viktigast att det får så hög spänning som möjligt när motorn är igång (=generatorn laddar). Du skrev att: "Batteri B är kopplat till Enhet A med så pass grov kabel att spänningsfallet är försumbart." Då svarar du själv på: "Hört att när Enhet A drar 90 A och Laddkälla D är i läge OFF. Då kommer samma spänning uppmätas vid Enhet A som vid Batteri B." Du har ju inget spänningsfall i enl med mening 1 När generatorn går så driver du ström åt andra hållet för att ladda. Se batteriet som en resistans i serie med en ideal spänningskälla. Generatorn borde också ses som en spänningskälla med högre spänning samt en resistans i serie. Gör sen en potentialvandring i kretsen. Summan av alla delspänningar blir noll när du gått ett varv. Alltid. Peo Redigerad 31 Oktober , 2016 av pos42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 31 Oktober , 2016 Batteriet nära Ankarspelet = bra pga litet spänningsfall "Tunn" kabel från generator till Ankarbatteriet är mycket bra. Mest ström kommer ankarbatteriet att leverera men en del kommer från generatorn. Hur mycket beror på batteriets inre motstånd, kabelns motstånd, laddningrad. Detta är en bra koppling, har sett den i flera båtar. Om startbatteriet är dåligt kommer ankarbatteriet att hjälpa till, lite grand. Att ha grova kablar för att kunna hjälpstarta från ankarbatteriet är onödigt, behöver du nödstarta, använd husbatteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser