Nisse-Nisse 0 Postad 31 Oktober , 2016 Hej! Jag har en segelbåt och gör av med väldigt lite diesel per säsong. Således skulle det vara smidigt med en portabel tank (dunk) som till utombordare etc.. Jag skulle på så vis lättare kunna se till att alltid ha "ny" diesel och på så vis undvika algtillväxt. Problemet ligger i (om jag förstått rätt) att behöva lufta bränsleledning varje gång man kopplar in tanken. Frågan är om det finns snabbkopplingar som är inte bidrar till luft i ledningen eller som är "självluftande". Jag kan inte detta alls så jag vore tacksam för hjälp. Hälsa. Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 31 Oktober , 2016 Tanka på sjömacken istället så du får "blankdiesel" i tanken; den du köper på landmacken har RME inblandat som bidrar till beväxningen. Se till att tanken är full på hösten så brukar det ordna sig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 31 Oktober , 2016 En bra och enkel åtgärd, som jag utfört på ett antal båtar med litet behov av bränsle och besvärlig tankistalation. Lätt att lufta med gummiblåsan, men slangen behöver inte kopplas loss mer än när man fyller dunken, är bara slang och anslutningar täta behövs ingen luftning mellan fyllningarna. Däremot får du kolla upp var returbränslet tar vägen. Kalle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nisse-Nisse 0 Postad 31 Oktober , 2016 En bra och enkel åtgärd, som jag utfört på ett antal båtar med litet behov av bränsle och besvärlig tankistalation. Lätt att lufta med gummiblåsan, men slangen behöver inte kopplas loss mer än när man fyller dunken, är bara slang och anslutningar täta behövs ingen luftning mellan fyllningarna. Däremot får du kolla upp var returbränslet tar vägen. Kalle Tack för svar! Det är något i den stilen jag funderar på. Antar att det inte finns någon "snabblösning" utan man får fixa ut luften själv i en returslang till tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 31 Oktober , 2016 De flesta dieslar har en returledning till tanken där överflödigt bränsle går. Alltså behöver du två ledningar till tanken. Det är inget problem att fixa men det måste vara tätt så att inte bränslet läcker ut i båten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 1 November , 2016 Nu vet vi ju inte vad Ts har för maskin, men de flesta VPs småmotorer har returen till finfiltret, vilket förenklar bytet till en lös tank, men det innebär också att det blir lite bökigare att lufta, då man får köra luften runt i systemet en stund innan man får ett luftfritt bränslesystem. Kalle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nisse-Nisse 0 Postad 1 November , 2016 Nu vet vi ju inte vad Ts har för maskin, men de flesta VPs småmotorer har returen till finfiltret, vilket förenklar bytet till en lös tank, men det innebär också att det blir lite bökigare att lufta, då man får köra luften runt i systemet en stund innan man får ett luftfritt bränslesystem. Kalle Tack för svar! Det är en MD5B. Det verkar intressant. Nu är båten täckt men jag ska absolut kolla detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 25 September , 2017 Hej Nisse, hur gick det med ditt tankprojekt ? Kom du fram till ngn bra lösning ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser