Gäst Johan Postad 12 Maj , 2005 Stigningar pratas det mycket om men inte om diametern o fyrblad på proppen . Har 13 1/2 * 15 trebladig motor varvar 5200 vill ha den nära 5600. Har möjlighet att senare vid sjösättning prova 13 1/2 * 14 fyrbladig 13 * 14 1/2 fyrbladig Kan nån matte hjärna eller erfaren propp person säga mig om dessa kan vara intresanta eller säger ni gör om din befintliga till 14. mvh Johan ds Vill ha nåt att fundera på innan sjösättning då jag kan prova dessa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danjel 3 Postad 12 Maj , 2005 Tycker också att det där med proppar kan vara svårt, jag har ingen varvräknare på min evinrude 50hk, hur gör man för att kolla om man ligger rätt? Jag har nu en propulse 6901 som rekomenderas till min motor, men den går ju att trimma både upp och ner, jag kör maxstigning på den nu. Vad kan egentligen hända om man kör med aningen fel? /Danjel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 12 Maj , 2005 Hej! Du kan under eller över-varva motorn vilket kan vara skadligt för motorn. Det är ganska viktigt att man håller varvtalet inom motorns rekommenderade varvtal om man har sin´motor kär! Ett tips: 1: Köp dig en varvräknare till motorn. 2: Kolla sedan i motorns instruktionsbok var max varvtal ligger. 3: Ställ in en stigning på propellern så att varvtalet ligge så högt som mögligt inom det rekommenderade varvtalet när du kör båten på maxfart och med normal belastning och normal powertrim. Och kom i håg: Max varvtal men inte över! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser