df90 14 Postad 30 Oktober , 2016 Som vinterprojekt tänkte jag installera en vindrutetorkare på passagerarsidan i båten och då styra båda torkarna med en: http://www.watski.se/Kontrollenhet-for-vindrutetorkare-11be2 Någon som har erfarenhet av denna till synes smarta box för att synka upp till 3 st torkare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 30 Oktober , 2016 Knådade ihop en själv 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 30 Oktober , 2016 Den ser ju ut att fungera alldeles utmärkt. Till och med en intervallfunktion har du fått med. Har lite begränsat med plats under styrpanelen samt att båten är nästan helt ny så jag håller mig nog till fabrikstillverkade prylar men tackar för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 30 Oktober , 2016 Jag har gjort en liknande koppling, det gick åt tre växlande reläer, ett till varje torkarmotor, samt Rocas vridstömställare 0-1-2. Fixade den förra hösten, men har inte installerat den ännu. Stömställaren placerar jag på panelen, reläenheten vid elcentralen. Även jag fixade en timer, intervalltorkare, en timer från Kjell & Co, eller Wellerman. Jag påbörjade en projekttråd om detta här på forumet med bilder och så, men hittar inte den nu. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 30 Oktober , 2016 Nu hittade jag tråden. http://www.maringuiden.se/forum/topic/80491-inkoppling-av-torkarmotor/?hl=torkare 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 1 November , 2016 Jag byggde ju för tre torkare, hade tre dubbelrelän, samma som sex enkelrelän med växlande kontakter. Du klarar dig med två dubbelrelän, med växlande kontakter och Rocas vridströmställare med lägena 0-1-2. Denna finns hos Hjertmans, reläerna på Biltema. Om man kopplar en vanlig treläges strömbrytare 1-0-2 till torkarmotorn, så blir det inte bra, eftersom spänningen till självparkeringen måsta vara avstängd när man har spänning på till låga, eller iallafall höga hastigheten. Så är det kopplat hos mig nu, var gång torkarmotorn (just nu har jag bara en till tre vindrutor) sackar den i hastighet, litet krångligt att förklara, men motorn har tre olika borstar (=kol) en till minus, och en till varje hastighet. Självparkeringen försörjer borsten till den låga hastigheten, och var gång den höga och låga hastigheten kopplas ihop blir den "en halv kortslutning"... ja nästan i alla fall. Rocas strömställare är konstruerad så att självparkeringen kopplas bort då man kör torkarmotorn på låga eller höga hastigheten, med andra ord får man vara spänning ut på utgången till självparkeringen då strömställaren står i 0-läget. Det absolut enklaste är om du köper två sådana strömställare, så slipper du krångla med relän. http://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/strombrytare/strombrytare-ovriga/brytare-off-on-on-tork Jag bifogar Rocas kopplinsschema, och ser att det numera också finns en sådan där modernare rektangulär standardströmställare mer artikelnummer och allting att köpa istället för den antika vridströmställaren. Jag skiljer på strömbrytare, omkopplare och strömställare, jag anser att en strömbrytare är en enkel "strömbrytare" med bara på-av funktion, en omkopplare har på-av-på funktion, och en strömställare är mer komplicerad med flera olika kontaktgrupper. Vad SAOL anser har jag ingen aning om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 627 Postad 1 November , 2016 Går ganska enkelt att komma ifrån relän genom att sätta en diod i serie till varie torkare, så bakspänningen från självparkeringen på en torkare inte kan gå in i en annan. Fast det är lite en smaksak - om man inte har tillgång till tillräckligt kraftiga dioder är ju relä ett alternativ. Löste intervallfunktionen på min båt med ett intervallrelä från en bil för några tior. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 November , 2016 Såvitt jag vet så finns det två typer av vindrutetorkarmotorer, den gamla, klassiska ev med kromad kåpa. Sen har vi den moderna lite större typen som liknar ROCAs ovan. Den gamla anslöts till konstant plus och minus och var då självparkerande. Den tredje ledaren kopplades till minus via brytare, det var själva on/off funktionen. I en del gamla bilar var det bara en pluskabel från tändningslåset till torkarmotorn, i bak på den satt en strömbrytare. Den modernare brukar ha tre anslutningar, dessutom ska godset anslutas till minus. De tre anslutningarna är snabb (F), långsam (L) och självparkering (S). Kopplas till plus via en 1pol 3v omkopplare eller två 2-poliga relä där det ena kontaktparet ger ström till självparkeringen när relät inte är draget. Relän är alltid bra i en båt där det ofta är kontaktsvårigheter. Synkronisering för mig är att torkarna ska röra sig samtidigt typ att torkare 2 inte påbörjar ett nytt slag förrän torkare 1 är klar. Men det är en helt annan historia och en ganska kul utmaning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 1 November , 2016 Wow... det går att fördjupa sig i precis vad som helst. Kul. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 1 November , 2016 Det var ju riktigt intressanta inlägg trots att jag inte fått svar på min ursprungliga fråga. Blev nu lite sugen på att tillverka en egen styrning ändå. Tar till mig infon och klurar lite på hur jag skall göra. Tack för svaren! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 November , 2016 Enkel koppling: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 2 November , 2016 (redigerade) Enkel koppling:I princip är det den kopplingen jag har gjort, men tripplat antalet reläer.MEN.... Jag gjorde en annan lösning med självparkeringen som måsta vara avstängd då någon av de två hastigheterna är inkopplade. Omkopplaren i bhmacs schema ovan ersatte jag med Rocas. Det här vindrutetorkarmotorerna med liggande motor kallas av någon anledning för "American Bosch" och kopior på American Bosch. Dessa är kraftigare än de med stående motor, och de klarar av stora parallellarmar bättre. De går dessutom tystare, och då motorerna i allmänhet är av bättre kvalitet ger de inga radiostörningar. Redigerad 2 November , 2016 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 November , 2016 (redigerade) Enkel koppling: Reläna är vanliga bilrelän som klara 30-40A, ett relä klarar lätt flera torkarmotorer som vill ha runt 1,5A/st. Reläna ser till att det finns ström till själparkeringen BARA när det inte går på Hög eller Låg. Någon specialbrytare behövs inte, en vanlig 1-0-1 brytare fungerar, typ denna: http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El_Laddning/Elpanel_Kontakter/Strombrytare/STROMBRYTARE_ON-OFF-ON__V-TAT_IP66?id=05815 Köper man den inte i båtaffären kostar den max 30kr. Redigerad 2 November , 2016 av bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 2 November , 2016 Jag valde Rocas vridströmställare då den känns mest logisk, 0-1-2, men den var ju dyr, å andra sidan styr den tre torkare via relän. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 November , 2016 Jag valde Rocas vridströmställare då den känns mest logisk, 0-1-2, men den var ju dyr, å andra sidan styr den tre torkare via relän. Men med den behövs inga relä. Fördelen med den dyra boxen är väl att allt styrs med en knapp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 2 November , 2016 Jag valde Rocas vridströmställare då den känns mest logisk, 0-1-2, men den var ju dyr, å andra sidan styr den tre torkare via relän. Men med den behövs inga relä. Fördelen med den dyra boxen är väl att allt styrs med en knapp. Det behövs inga relän om man skall styra en torkarmotor med denna strömställare, men jag skall styra tre torkarmotorer. Det hade ju gått att fixa med en handfull kraftiga dioder också, men jag hade tagit tillvara på några dubbelrelän då från ett havererat rallybilsprojekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 2 November , 2016 Jag lyckades koppla in mina Roca via en strömställare avsedd för lanternor och sådant. Den har lägena 0, 1 och 1+2. Det funkade också med enkla växlande reläer från Biltema. Motorerna får bara spänning på en kabel i taget. Jag monterade med två reläer per motor, då behövs ingen diod och jag kunde sätta en 5A säkring per motor för att skydda motorerna mot överlast. Om torkarna går torrt så kommer säkringen gå innan motorn skadas. (Ja det är testat☺) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 November , 2016 Hm, jag fixade inkoppling för ett antal år sedan av två motorer. Omkopplaren i det fallet var en tvåpolig, fyrvägs vridomkopplare typ som sitter på maskiner (0-intervall-låg-hög). Inga relän utan motorerna kopplades parallellt på kontakterna. Senare vill han kunna stänga av passagerarsidan, det löstes genom en strömbrytare på motorns minus-sida. Det kan vara kul att göra saker komplicerade men inte alltid nödvändigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 2 November , 2016 Ja det tycks ju finnas lika många lösningar som det finns debattörer i detta ämne. Som vanligt med strömbrytare, strömställare, reläer och dioder så kan man lösa problemet på flera olika sätt. Det viktigaste är ju att bryta strömmen till självparkeringen då iallafall den höga hastigheten är inkopplad. Jag förberedde min el-panel med en återfjädrande strömbrytare för vindrutespolning. Har en Johnson impellerpump med hög kapacitet som jag hade tänkt att koppla direkt till färskvattentankarna, men vet inte hur jag skall dra rör och slangar, ännnu.... Jag har ju också sådana där små pumpar med behållare från bittillbehörsbutiken, men det blir tre munstycken och flera meter slang eller rördragning, antagligen nån backventil också, så en sådan liten pump känns.... just liten... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 2 November , 2016 För vindrutespolning haver jag tagit cykelslangventiler som "genomförningar". På "baksidan" lödat fast slanganslutning som anslutets till varmvattensidan på båtens tryckvattensida. http://lasselundell.se/spolning.html 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 November , 2016 Ja det tycks ju finnas lika många lösningar som det finns debattörer i detta ämne. Som vanligt med strömbrytare, strömställare, reläer och dioder så kan man lösa problemet på flera olika sätt. Det viktigaste är ju att bryta strömmen till självparkeringen då iallafall den höga hastigheten är inkopplad. Jag förberedde min el-panel med en återfjädrande strömbrytare för vindrutespolning. Har en Johnson impellerpump med hög kapacitet som jag hade tänkt att koppla direkt till färskvattentankarna, men vet inte hur jag skall dra rör och slangar, ännnu.... Jag har ju också sådana där små pumpar med behållare från bittillbehörsbutiken, men det blir tre munstycken och flera meter slang eller rördragning, antagligen nån backventil också, så en sådan liten pump känns.... just liten... Jag fick en impellerpump som sjövattenpump men den orkar inte ge något tryck, det gör däremot de där pyttepumparna till vindrutespolarna. Sen kanske de inte orkar med tre munstycken men då kan man ju ha dubbla pumpar. Inga bakventiler, slangen ska tömma sig för att förhindra frysning. Behållaren är bra så man kan ha lite medel i som sänker ytspänningen 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 3 November , 2016 Jag tackar för Lasses tips om varmvatten och cykelventilerna! Som jag skrev i projekttråden hade jag tänkt att använda munstycken som sitter med clips på torkararmarna, dessa har i sin tur fyra små justerbara "kulor" som man kan rikta åt olika håll. Men spolningen får nog vänta till säsongen 2018, jag har en del andra grejer att fixa med i vinter. Såg förövrigt att Lasses båt låg kvar vid bryggan då min åkte upp i lördags... Trots kraftfull värmare, välsiolerad ruff/styrhytt, fleecetröja och vandringskängorna var det mindre roligt de senaste turerna, och årets sista dagstur blev en lång hundpromenad på Brännö-Galterö, inklusive husdjursdiskussion med öns original. På hemvägen blev jag alltmer införstådd med att det SKALL vara tre vindrutetorkare, en till varje framruta, inte bara den i mitten (förarplats traditionellt om styrbord bakom osvept ruta), fattar inte hur båtens tidigare ägare klarat sig utan, men enligt killen jag köpte av, så hade han mest använt båten som "vackert väder båt". Trots sina 12 år passerade motorns timräknare 500 timmar då jag körde hem båten från Dalarö. NU svämmar jag över litet här i denna tråd... Men jag har då två vindrutetorkare att montera. En ny solcellsdriven ventil, en ny "radiohylla" skall byggas, med stereo, NASA BM-1, kontrollinstrument till solcellsregulatorn, ladduttag till telefoner och surfplatta samt färdiga anslutningar till tv´n. VHF skall flyttas till förarplatsen. AIS skall få en permanent inkoppling och placering. Men det som har högst prio är att felsöka och åtgärda drevlyften/powertrim. Sedan kommer det nog också en Zip-Wake, eller annan gånglägesautomatik också. Ja jäklar i det, på vardagsrumsgolvet ligger det nya ankarspelat och väntar, det gamla havererade i somras och jag fick ett nytt på garantin. Skönt att ha båten hemma i trädgården. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 November , 2016 Det fanns ju "värmare" till bilens vindrutespoling, tyckte det verkade skitsmart men när jag skulle köpa så var de borta från marknaden, undrar varför? Jo det finns lite att göra i vinter för min del också, ganska kul när man får fixat saker, ofta sådant som man har funderat på under ett tag. På så vis blir vintern riktigt trevlig bara det inte kommer för mycket av DenVitaSkiten. Senhösten är också trevlig, när det regnar och blåser åker man ned till båten med den fjärrstartde värmaren och fixar lite. Jag kan ju bidra till lite mer att fundera över. Soldriven fläkt: Ta ut ström från de vanliga panelerna före regulatorn till fläkten, ett spänningsstyrt relä fixar det. USB uttag går ju åt idag, telefoner, ficklampor mm ska ju 5V. Jag har skaffat en regulator 5V/10A som får mata allt, den drar obetydligt mer i tomgång än de små. På tal om VHF, jag har en Standard Horizon och nu fick jag tag på en extra lur/fjärrkontroll (VH310) som ska monteras på rattpiedestalen. Väldigt praktisk. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser