Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Gaskon

Vatten i DPH drev

Rekommendera Poster

Visade sig att det är vatten i dreven. Var identiskt på bägge dreven.

Min fråga utifrån bilderna om det är mycket vatten eller lite. Bilden som är riktig kola sås var i början och på slutet av tappningen och därimmelan såg det riktigt ok ut som en bild visar.

Andra som har erfarenhet hur det brukar se ut när det är vatten i dreven.

post-101984-0-57222500-1477753700_thumb.jpg

post-101984-0-10122400-1477753452_thumb.jpg

post-101984-0-80216800-1477753464_thumb.jpg

post-101984-0-48164300-1477753481_thumb.jpg

post-101984-0-00928800-1477753690_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där oljan, enligt mig, har ingen märkvärdig mängd vatten i sig. På bilderna ser den ut som den är en klar olja o inte grumlig. Hade det varit en mer "mjölkig" så hade det varit en annan sak.

Observera att detta är min åsikt. Kan finnas andra som inte delar den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I och med att det är likadant i bägge dreven så kan man nog utesluta något fel då det ju vore konstigt om bägge läcker exakt lika mycket/lite. Rätta mig om jag har fel men så skicklig är inte slumpen :)

Har dreven stått tomma över vintern eller liknande innan du fyllde dom så det kan vara orsakat av kondens? Oljan ser ju till största delen fin ut så borde inte vara något fel.

Du kan ju alltid provtrycka dreven och se om dom läcker för att vara säker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska provtrycka dom så får vi se vad det ger för resultat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar inte vara så mycket så att oljans egenskaper ska ha försämrats nämnvärt iaf.

När du öppnade locket, pös det då (alltså hade du lite övertryck)? Har du sett olja på vattnet?

Dreven har ju ju tätningar åt båda håll, ena för att hålla oljan inne och de andra för att hålla vattnet ute. Om de senare är lite trötta kan vatten sugas in när trycket förändras beroende på temperaturen i drevet.

Hur gamla är dreven och när packades de om senast? Håller i sak med sjöingenjören men om packboxarna är gamla så borde båda dreven bete sig likadant eftersom de lever under samma betingelser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar inte vara så mycket så att oljans egenskaper ska ha försämrats nämnvärt iaf.

När du öppnade locket, pös det då (alltså hade du lite övertryck)? Har du sett olja på vattnet?

Dreven har ju ju tätningar åt båda håll, ena för att hålla oljan inne och de andra för att hålla vattnet ute. Om de senare är lite trötta kan vatten sugas in när trycket förändras beroende på temperaturen i drevet.

Hur gamla är dreven och när packades de om senast? Håller i sak med sjöingenjören men om packboxarna är gamla så borde båda dreven bete sig likadant eftersom de lever under samma betingelser.

Ja det pös på ett av dreven ganska kraftigt.

Dreven är från 2008

Aldrig ompackade

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag DP-E men två erkänt duktiga drevgubbar har båda sagt att allt över tre år är övertid på ompackning. Många kör väl mycket längre med gott resultat men ändå värt att ha i åtanke.

Om senast 2008 är det nog dags. Och pyser det är ju drevet tätt åt ena hållet vilket tyder på att du inte har något allvarligt läckage, exempelvis mellan över- och underhus eller liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...