Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Gansmoe

Ny ägare - Nidelv 23 dc - What now?

Rekommendera Poster

Tjenare,

 

Har precis blivit ägare till en ny båt. En Nidel 23 DC 1990, med en AD41A och 290 DP (J4 Proppar) drev.

Jag har nu tusen frågor, men jag börjar med ett par:-)

 

För det första, båten går inte tillräckligt fort... Den är urstark, hoppar upp ur vattnet, oavsett hur många vi är i båten. Jag nåt maxvarv (3900) långt innan jag har maxfart... 

Den gör 27 knop max, och marschar 23. Detta är om jag fattat rätt, max 3900RPM top, och -500 varv på marsch.

 

Denna lätta båt borde göra bra mycket mer fart på marsch... Motorn är grymt pigg, och har sprillans turbo.

 

Fråga ett: Vilken prop ska jag ha? Någon som har liknande båt med 200hk diesel? Jag tippar på att båten väget 1900kg

 

Eller är det nomalt!?

 

Fråga två:

Jag märkte att när man trimmar ner i planing, hackar/vibrerar det i hela båten... Har plockat av drevet och kollat allt jag kan, men det enda jag kan tänka mig är, att jag har fel upphängningsgaffelbult, eller fel bussnig eller bult diam. (glappade en hel del).

Bussningar på styr gaffeln, kanske? Glappar en hel del oxå...

 

Detta är min första "outdrive" så jag försöker bara lära mig... 

 

Var inte rädd för att svara med din teori...

 

Hadé gott!

//Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"J4  proppar?? Antar du menar A4- skulle tro att du kan gå upp till A6 utan problem.

Hade själv en Nimbus 800 med 41-motor, om jag minns rätt så hade jag A7 på den.

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det Pentas nya J serie proppar med 4-bladig innerpropp?
Skulle ersätta mina B5 som gick ett sorgligt öde till mötes och fick råd om J6.
Ska bli spännande.
Har en Fjord 815 med KAD 300. Flyger också ur vattnet trots +3500kg
J5 borde inte vara några problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för era svar... Det verkar vara Pentas serie J jag har, 3-bladig inner och 4 ytter, ser ut som A-proppar, men är avkapade ut i toppen på bladen. (svårt att förklara) Bladen är inte riktigt runda...

 

Jag ska nog försöka låna, eller köpa begagnade A6 eller J6 och testa med innan jag köper nytt...

Det är i och för sig roligt att ha stark båt, men jag får för mig att jag kan köra mer ekonomiskt med lite högre utväxling.

 

 

Angående att det vibrerar när jag trimmar ner, tror jag är att det satt fel bult på upphängningen av drevet.

På drevdelar.se står det att dom är 18mm till 290 drev.

Mina bult är 17,92mm. Ska kolla vidare på detta, eller kolla vad nya bussningar gör...

 

När man köper bussningar till upphängningen, får man ett 2-pack. Ska det sitta bussningar på drevet, och skölden? 

 

När jag tog loss drevet, satt det bara bussningar på drevet/gaffeln...

 

Det jag har reagerat på är att när man kollar på Youtube, eller läser om hur man ska få ut upphängningsbultarna, snackar man alltid om att slå ut bultarna, eller att använda någon sorts avdragare!?

 

Mina bultar ramlade ur när jag släppte låsskruvarna. Känns inte rätt...

Redigerad av Gansmoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej :)

 

Vad det gäller propparna så håller jag med vad som skrivits tidigare, du bör minst kunna köra med A6, min båt har samma drivpaket men väger mer och jag kör idag med A5 även om jag ibland funderar på att byta till A4.

Nej bultarna ska inte ramla ut, de ska sitta såpass tajt att man behöver knacka eller använda draghammare. Och det sitter bara två plastbussningar. Vi kan kika på mina grejer och mäta/jämföra. Min båt ligger ju inte långt från din. Hör av dig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den Forbina 8000 som jag hade skiftade jag mellan A6 och A7.

Båten vägde ca 2500 kg och var 7,9 * 2,85. Jag körde mest med A6 och skälet var att tomgas farten med A7 var nästan fem knop, det var inget problem att få båten att varva ur med dessa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske skulle ha skrivit vilken motor som satt i båten, det var en 41B.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade lite mer info ang. J-proppar...

 

A Series numbering corresponds to J-Series numbering (approx.) i.e. A5  = J5
B Series numbering corresponds to one size larger J-Series numbering (approx.) i.e.B5  = J6

 

Som dieselägare, ska jag då skaffa en J6 tror jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I stället för att gissa - kontakta en återförsäljare som får räkna på storleken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Eller diskutera i forum... Eller vad gör du här Peter_K

 

Redigerad av Gansmoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...