Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Gäst Mikael Tunberg

uttern 495 kabin med evinrude 35hp, vilken propeller?

Rekommendera Poster

Gäst Mikael Tunberg

Hej! Har en uttern 495 kabin med en evinrude 35hk på, jag får den inte riktigt att plana som den ska, den kommer liksom nte över tröskeln, motorn varvar inte ut ordentligt, propellern som sitter på nu är en 10 1/2 11, någon som har en likvärdig båt som kan tala om för mig vilken propeller som passar bäst? 35hk borde ju räcka tycker jag.... mvh Micke

post-0-1394234386,0211_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har du varvräknare ombord? I sådana fall: Vad är rekommenderad varvtal på motorn? Vad har du för varvtal vid max fart enligt varvräknaren? Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mikael Tunberg

Hej! Nej jag har ingen varvräknare, motorn skall varva 5500 varv men så högt varvar den ej, gissar på max 4000, jag monterade en hydrofoil igår och det hjälpte faktsikt lite, men inte så mycket som jag vill... denna modell är av sk halvplanande typ och jag vet nog inte riktigt vad det innebär, men jag vet att de ska kunna gå snabbare i alla fall... funderade på propulse propp , men det visade sig att dom har bara högre stigning som första hack. mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena Micke! Ponera att ditt problem orsakas av propellern och ingenting annat: I sådana fall kommer du märka en otrolig skillnad om du monterar på en propeller som ger 5500 rpm än vad du har idag! Skillnaden kommer att bli riktigt påtaglig med högre fart! Troligtvis kommer effekten av Hydrofoilern också bli större när du har rätt propeller, dvs. har en propeller som ger max varvtal vid max fart. Hydrofoilern kommer att kommer mer till sin rätt då. Vad du ska ha för propeller vet jag inte, men du kan få hjälp med propellerberäkningar hos t.ex. Propellertim AB i stockholm eller andra företag som sysslar med proppellrar som specialitet. Lycka till! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rent spontant så känns 35 hk mycket klent på en Uttern 495. Kan tänka mig att den knappt planar. 50-60 hk vore nog mer rimligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mikael Tunberg

tackar för svar! max motoreffekt på båten är 40hk, står på plåten i båten, försäkringsbolaget sa 50..., borde väl knappast vara några större problem att montera en med 60 hk, den är rätt kraftigt byggd i aktern . Jag får prova med en annan propeller till att börja med, lite billigare än en ny motor... Ha en trevlig helg. mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Micke!

Nej jag har ingen liknande båt - men jag har haft liknande problem med andra båtar.

En tillfällig nödlösning kan vara att: 1) surra fast 30-50 kg ballast längst fram under däck i fören.

2) Justera vinkeln på motor-riggen så att den är så nära akterspegeln som möjligt.

Ni får förlåta en gammal bondläpp - jag är ju inte lika tekniskt bevandrade som alla ni övriga - men de här åtgärderna brukar fungera både var och en för sig och tillsammans.

MVH ErikT

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...