Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
gertove

Behöver byta ut gamla NEXUS-instrument, men hur?

Rekommendera Poster

Frågor från ny på forumet.

På min gamla 33-fots seglare har jag idag två väldigt gamla instrument och givare som fungerat bra i alla år men sedan en tid har displayen på Silva 2000 loggen(4-tråd) lagt av. Vindinstrumentet Nexus Wind Data (med kabel 4-tråd) är nästan lika gammalt men fungerar som det ska. På min plotter får får jag givetvis också upp hastigheten men jag funderar på att komplettera med ekolodgivare (helst inombords).

Givarna är idag kopplade direkt till instrumenten via kopplingsplintar där loggpulserna också vidarekopplats till vindinstrumentet.

Jag har preliminärt tänkt behålla logg- och vindgivarna. 

Istället för att ersätta det ytmonterade logginstrumentet med ett nytt, och behöva såga upp ett 9 cm hål, så funderar jag på byta ut dagens vindinstrument till ett modernare som kan visa både vind, fart och djup, exempelvis Garmin GMI 20. Det instrumentet kan ansluta givarna både genom NMEA 2000 och NMEA 0183.

NMEA 2000 alternativet:

Detta innebär om jag förstått det hela rätt att logg och lod ska gå via NEXUS WSI-box och sedan till Garmin GND10 som kopplas till ett skapat NMEA 2000 stamnät? Men hur tas vinddatat in till GND10? Kan de 4 trådarna direkt gå in som Nexus bus?

Den tilltänkta inombordsgivaren från Garmin har 8-pin som ska in till WSI-boxens 4-pin på något sätt? Vad behövs där för adapter?

Det verkar bli en hel prylar för att få ihop det, men å andra sidan får man ett NMEA 2000 backbone som kan användas för att koppla vidare till plotter och AIS-mottagare.

NMEA 0183  alternativet:

Jag antar att man får gå via WSI-boxen och sedan koppla ihop med vinddata på lämpligt sätt och vidare i NMEA 0183-kabel till instrumentet. Frågan är i så fall vad det lämpliga sättet är?

Det borde bli färre prylar men inget modernt bussystem och jag tror att NMEA 0183-kabeln är tjockare än NMEA-2000. Ett problem då det är väldigt trångt på vägen till baksidan av instrumentet.

Det kanske också går lika bra med lösning från Raymarine.

Hoppas någon/några kan hjälpa mig med goda råd, gärna detaljerade.

/Gertove

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågor från ny på forumet.

På min gamla 33-fots seglare har jag idag två väldigt gamla instrument och givare som fungerat bra i alla år men sedan en tid har displayen på Silva 2000 loggen(4-tråd) lagt av. Vindinstrumentet Nexus Wind Data (med kabel 4-tråd) är nästan lika gammalt men fungerar som det ska. På min plotter får får jag givetvis också upp hastigheten men jag funderar på att komplettera med ekolodgivare (helst inombords).

Givarna är idag kopplade direkt till instrumenten via kopplingsplintar där loggpulserna också vidarekopplats till vindinstrumentet.

Jag har preliminärt tänkt behålla logg- och vindgivarna. 

Istället för att ersätta det ytmonterade logginstrumentet med ett nytt, och behöva såga upp ett 9 cm hål, så funderar jag på byta ut dagens vindinstrument till ett modernare som kan visa både vind, fart och djup, exempelvis Garmin GMI 20. Det instrumentet kan ansluta givarna både genom NMEA 2000 och NMEA 0183.

NMEA 2000 alternativet:

Detta innebär om jag förstått det hela rätt att logg och lod ska gå via NEXUS WSI-box och sedan till Garmin GND10 som kopplas till ett skapat NMEA 2000 stamnät? Men hur tas vinddatat in till GND10? Kan de 4 trådarna direkt gå in som Nexus bus?

Den tilltänkta inombordsgivaren från Garmin har 8-pin som ska in till WSI-boxens 4-pin på något sätt? Vad behövs där för adapter?

Det verkar bli en hel prylar för att få ihop det, men å andra sidan får man ett NMEA 2000 backbone som kan användas för att koppla vidare till plotter och AIS-mottagare.

NMEA 0183  alternativet:

Jag antar att man får gå via WSI-boxen och sedan koppla ihop med vinddata på lämpligt sätt och vidare i NMEA 0183-kabel till instrumentet. Frågan är i så fall vad det lämpliga sättet är?

Det borde bli färre prylar men inget modernt bussystem och jag tror att NMEA 0183-kabeln är tjockare än NMEA-2000. Ett problem då det är väldigt trångt på vägen till baksidan av instrumentet.

Det kanske också går lika bra med lösning från Raymarine.

Hoppas någon/några kan hjälpa mig med goda råd, gärna detaljerade.

/Gertove

Kanske dags att någon besvara detta inlägg, eller är det överspelat?

Jag skulle absolut fortsätta med en vindivare som har kabel. Nu har du ett väldigt gammalt Silva system men Garmins vindgivare nWind är nog riktigt bra, Jag har Nexusvarianten nWind som är identisk förutom kontakten. Du borde kunna använda samma kabel som tidigare, det finns en adapter på tex Hjertmans som kostar ca 200 kr så då kan fu återanvända kabeln i masten. Köper du gWind får du med en Garmin GND-10 oh vipps så får du ut vinddata till NMEA2000.

NMEA2000 kabel har relativt stora kontakter, men allt pekar på att just NMEA2000 kommer at leva kvar många år. NMEA0183 fungerar med istort vilken kabel som helst, även en tunn kabel fungerar, men det är lite knepigare då man enbart kan ha en sändare på kabeln, men man kan ha flera "lyssnare" vill minnas 3 eller 4 st.

Eftersom du verkar ha gamla grejor är det nog läge att gå över till NMEA2000 då kan du skicka data kors och tvärs mellan alla enheterna. Garmin som köpte Nexus.

Hoppas min input hjälper dig vidare, men du kanske har köpt nya grejor redan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...